Jump to content

Forurensing

Kaisa2

Recommended Posts

Inn mot Havstensund og oppover mot Strømstad lå jeg i fjor bak en motorskøyte (fritidsbåt) som pumpet olje til sjøs. Om det var lekke dieseltanker og slagvann eller om han pumpet spillolje overbord vet jeg ikke, men sporet var tydelig fra han tok oss igjen utenfor Havstensund og langt oppover mot Strømstad.

Da jeg oppdaget sølet hadde han allerede passert meg og var ikke mulig å få kontakt med. (prøvde med VHF).

Noen som har synspunkter på hva som er riktig  å gjøre i slike tilfeller.

1 liter olje forurenser 1000 liter vann.Pumping av olje er ikke lov,jeg går utifra at fritids båter også er omfattet av Marpol(?) som omhandler slikt.Selv har jeg gått over til extractor pumpe for oljeskift for å unngå søl.Denne pumpa brukes også til å skimme av olje på vannet i kjølen.

Som spillolje tank er det montert oppheng til en vanlig plast kanne som kan tas med og leveres på miljøstasjonen,og i tillegg så er det oljepute fra Rednings selskapet liggende

permanent på plass.

Med ny motor regner jeg med null forurensing fra Slagskipet fremover :confused:

Men hva du skulle gjort med han du så pumpe olje?Tja.Nevne det for han på en hyggelig måte når det passer seg sånn kanskje?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...