Runar Startet 27.Januar.2008 Del på Facebook Startet 27.Januar.2008 (redigert) sliter endel med å oppnå riktig fart på ekvipasjen min. noen fakta : båten er en 30 fot Byliner /m vekt ca 4 tonn ( mod 2955 ) mototen er en ford 460 (7,5 liter ) bensin. effekten ligger på ca 350 hk, vet ikke nøyaktig da den er alt innvendig er byttet. drevet er ett OMC- king cobra /m total utveksling på 1,43. propellen er en 4-bladet 18 X 15,5 (stigning x diameter ) oppnår ikke mere en ca 26 knop ved ca 4200 omd. burde ikke hastigheten hvert over 30 knop ? oppnår ikke fult turtall, det er ca 4400 omd kan en motor med helt nye deler "bremse" så mye ? har forsøkt ett utall forskjellige propeller, alle med 3 blader var relativt misslykket. enda det er det båten er levert med ( 17 x 15 ) båen er nysmurt med selvpolerende ( i fjord sommer da ) kan nysmurt "bremse" så mye.eller ?? hva i huleste skal jeg gjøre.... ikke særlig morsomt med så lav fart på en såpass stor motor. dyrt å kjøre i plan forsåes. hmmf. alle gode forslag mottas men stooor takk. å jeg som mente jeg kunne dette faget bra....men mvh R.Aas Redigert 27.Januar.2008 av Runar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Hei. Har samme båt som deg, men 90mod så merc hadde tatt over som motorleverandør. Har derfor 2 stk 5,0L Merc V8 305 med Alpha 1 drev. I en så bred båt som denne er, i forhold til lengden ville jeg trodd at en big blokk var litt undermotorisert... men meg om det kanskje? Kjørte i år med de gamle orginal propellene da jeg uansett ikke fikk topphastighet pga noen kranglete trimplan som satt seg.(ganske langt ned i sjøen) Fikk da ca 33knop på full (3 900rpm) og masjfart på 21knop.(2 100 rpm) Når det gjelder full pinne var denne såpass lav forde båten la seg for høyt i vannet og overplanet slik at det ble "luft i propellene" Hvordan er du fornøyd, sånn ellers med båten? Gammel, men duger!? :) Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 båten er bra den. under konstant oppussing det enste jeg har å klage på er veldig lite bæring i baugen. så den vingler veldig ved lav fart, og problematisk å legge til med i vind. tror det kan vere bedere med 2 motorer. har hatt flere båter med to motorer før, uten slike problemer. så jeg kommer til å sette inn en baugpropell. men ikke i år. det rekker jeg ikke, pluss at det selvsakt koster endel kronasje. i år blir det nytt dasj-bord, med helt nye instumenter. har tatt ut alle tepper invendig, for å legge på teac-dørk. skal trekke om sofa ute med sumbrella stoff. pluss sette inn ekstra luke helt bak i hekken, fjerner sittebenken. den er ikke i bruk alikevel. bruker løse stoler og bord her. fabrikken opplyser ca 28 knop med den motoren jeg har orginalt. jeg mener jeg skal ha ca 50 hk mere med min modifikasjon. og masse ekstra dreimomemt. du har ingen løsnig til meg da...? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Opppussing ja! Det trengs gjerne litt av det i såpass gamle båter. Nå vi kjøpte vår, ribbet vi den fullstendig ned, å begynte fra bunnen av, alt som er igjen fra gammelt er en liten del av kjøkkenskapene, og badet, som jo er i hel glassfiber. Har lagt nye gulver, (teak-plater) over alt, bytter orginale trapper, ny sengeløsning i stikk kabin, ny og etter min mening forbedret sengeløsning i baugen. Nytt tak/vegg trekk. Mangler å få laget ny sofa ute, men det er på trappene nå, også en SKIKKELIG rubbing og pollering så er båten brukbar. Nå går jeg stort sett bare på en motor så lenge jeg ikke skal i plan, og er faktisk litt imponert over hvor rettningsstabil den er, men det kan kanskje ha litt å si at drevet faktisk da sitter "på ene siden av båten. Det vil jo dra båten litt mot det andre siden, som da kanskje bedrer rettningen også. Hvor i landet holder du til? Var du i Arendal i sommer? (Offshore 1) Hvordan målte du toppfart da? Med eller uten aktiv tilting? Jeg henter gjerne 2 -3 knop med aktiv tilting mot toppen.(før den "slipper pga de forbanna trimplana") Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 vi bor i Skien.. ja...vi var i Arendal under offshore 1 i sommer ?? har ikke trim på drevet. kan sette det forskjellig før jeg er kommet opp i fart ( powertilt ) men det er egentlig ikke noe problem da jeg syntes båter er nesten uten planingsterskel. men kunne sikkert ha knepet noe fart med trim. men da burde jeg ha fått noe mere hastighet. hastigheten blir målt med GPS. så den er nok ganske korekt. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Da er kanskje dette deg??? Så en pre 90mod 2955 i Arendal og tenkte mitt! hehe Sender deg en privat melding senere i kveld jeg, kunne godt tenkt meg å dele litt erfaringer om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Dette er resultater fra en beregning for en average plannin hull med 28 fot vannlinje og 4 tonn vekt med drev. For å oppnå en crusing speed på 28 knop så trenger en 239 hk Toppfart er 34 knop og da trenger en 360 hk.... Slik at en gjennomsnittlig planende båt på 4 tonn og 28 for vannlinje bør oppnå 34 knop med 360 hk RESULTS Speed To Achieve a Cruising Speed of 28 kts Required Power At Prop: 239 SAE hp 178 kW At Flywheel: 252 SAE hp 188 kW Select Engine: Rating SAE HP Metric HP kW Max Kts* Pleasure 360 365 268 34.3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Da er kanskje dette deg??? helt rått...... det er oss. kjempegøy. ser frem til meldingen. frua syntes det var kjempegøy at du hadde bilde av oss. så til sydvesten. dette var meget intresant. hvordan regner du ut dette ? men det var vel veldig nære det jeg av erfaring ville ha håpet på. kan mine antagelser om nye deler og innkjøring av bunnstoff vere grunnen ? trenger jeg bare å vere tolmodig tro ? motoren burde faktisk være over 360 hk, men det er ikke målt. om du ser andre årsaker til den relativt lave fart, vil jeg gjerne vite mere. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Trenger du noen knop til? Kan kanskje ordnes med en forlenget bæreflate. Dette ble gjort på en av 3058-serien med godt resultat. Fast flaps 45 cm lengde av aluminium i hele båtens tilgjengelige bredde gjorde susen. Hurtigere opp i plan og 2 knop høyere marsjfart på samme turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Trenger du noen knop til? Kan kanskje ordnes med en forlenget bæreflate. Dette ble gjort på en av 3058-serien med godt resultat. Fast flaps 45 cm lengde av aluminium i hele båtens tilgjengelige bredde gjorde susen. Hurtigere opp i plan og 2 knop høyere marsjfart på samme turtallet. hmm. det var nok en ide. det har jeg faktis ikke tengt på. opplevde dere noen bakdeler ? hva var toppfart fra før ? var dette en båt med en motor ? var det singelpropell eller duopropp ? dette aner jeg ikke så mye om. hvet du noe mere om jeg lager flappsen legere eller kortere ? eller er det rett utregnet etter skroglengde. uansett tror jeg dette må prøves. takker og bukker for tipset mvh Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Hei Trikkern. Har du noen bilder av denne "forlengelsen", dette virker interesant å prøve på min 2958 også. Forøvrig samme skrog som 2955. Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Hei Trikkern. Har du noen bilder av denne "forlengelsen", dette virker interesant å prøve på min 2958 også. Forøvrig samme skrog som 2955. heisann. hvilke erfaringer har du med denne båten. fart,motor(er) manøvrering osv jeg er også veldig intresert i denne "forlengelsen" Redigert 27.Januar.2008 av Runar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Hei. Eg er godt fornøgd med denne båten, har hatt den i nokre år no. Motoren i båten min er en 270 hk Mercruiser diesel.(malmklump på 700 kg) Fart med denne er ca 21 marsj og 25 maks. Dette er knapt men det er ingen forskjell med tom eller full båt. Manøvrering er eit kapittel for seg sjøl med denne båten, kanskje fordi eg ikkje har prøvd andre på tilsvarende størrelse. Eg har montert inn baugpropell og føler meg komfortabel med dette sjøl om fleire her inne på forumet kallar dette for ein "pysevisp". :nono: Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Baatlaus Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Kommentar til Sydvestens innlegg: Denne båten har en vannlengde på 29,5 fot, og en bredde i vannlinjen i hekken på ca 320cm. Ville tro at regnestykket ditt ser litt anderledes ut da. Dette regnestykke viser ting i teorien. Min 2955 vil ikke holde seg i plan om jeg kjører opp det ene drevet og stopper den ene maskinen helt, dette er med 2 stk 5 litere 305 Mercruiser. 225hk hver. Vekt med dobbelinstallasjon og fulle tanker(ikke septik) er ca 4550kg. (Etter ombyggning) Trikkern: Prøvde du overdrevne store flaps før ombyggningen? Runar: Artig at det var deg! hehe Båten til Sirius er over 1000kg tyngere enn din, så husk det når du beregner... :) Redigert 27.Januar.2008 av M.T Pockets (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Nå spiller ikka vannlinjen så stor rolle for en båt i plan i de forenklede modellene som ligger til grunn for denne beregningen... men jeg har en mistanke om at denne motoren ikke yter den effekten den skal.... Vil tippe den yter rett under 300 hk.... med 360 hk så bør den gjøre noen og trevde knop... det er jo en liten lett båt dette.... Om jeg økern vannlinjen til 40 for så gid modellen akkurat svaret.... Men jeg kan endre skorget til et lettplanede skorg..... Baylineren er vel rimelig lettplanet vil jeg tro....og regner da for toppfart... så har en 364 hk så bør denne båten gjøre 38 knop om skorget er lettdrevet da... og ikke gjennomsnittlig... Så jeg velger fortsatt å tro at det ikke er 364 hk tilgjengelig..... RESULTS Speed To Achieve a Maximum Speed of 38 kts Required Power At Prop: 353 SAE hp 263 kW At Flywheel: 371 SAE hp 277 kW Redigert 27.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Baatlaus Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Nå spiller ikka vannlinjen så stor rolle for en båt i plan i de forenklede modellene som ligger til grunn for denne beregningen... men jeg har en mistanke om at denne motoren ikke yter den effekten den skal.... Vil tippe den yter rett under 300 hk.... med 360 hk så bør den gjøre noen og trevde knop... det er jo en liten lett båt dette.... Interessant, og noe jeg selvfølgelig burde tenkt på! Det er nok det de kaller en lettplanende båt ja, og ser salgsannonser fra USA at denne båten ofte blir annonsert med ca 37, 38 knop toppfart, men da med dobbel installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Nå spiller ikka vannlinjen så stor rolle for en båt i plan i de forenklede modellene som ligger til grunn for denne beregningen... men jeg har en mistanke om at denne motoren ikke yter den effekten den skal.... Vil tippe den yter rett under 300 hk.... med 360 hk så bør den gjøre noen og trevde knop... det er jo en liten lett båt dette....Om jeg økern vannlinjen til 40 for så gid modellen akkurat svaret....Men jeg kan endre skorget til et lettplanede skorg..... Baylineren er vel rimelig lettplanet vil jeg tro....og regner da for toppfart... så har en 364 hk så bør denne båten gjøre 38 knop om skorget er lettdrevet da... og ikke gjennomsnittlig... Så jeg velger fortsatt å tro at det ikke er 364 hk tilgjengelig..... RESULTS Speed To Achieve a Maximum Speed of 38 kts Required Power At Prop: 353 SAE hp 263 kW At Flywheel: 371 SAE hp 277 kW hvorfor tror du ikke motoren yter mere ?det har faktisk slått meg, men jeg har betalt ganske mye kronasje for å få ekstra med hk og dreimoment ved bytte av kam, løftere, fjerer, stempel og lager. er det mulig å finne faktisk effekt uten å ta ut motoren ? er det ikke mulig at motoren er ekstremt "trang" etter ombygging ? den har ikke godt mere en maks 60 timer etter dette. motoren er også borret ( tror det var med 25 eller 30 ) så volumet er enda litt større en 7.5 liter. den var nemlig enda tregere for 20-30 timer tidligere. med en 3-bladet aluminiums propell på enten 17 eller 19 tom stigning var slippet enormt i fohold til den nåverende 4-bladet 18 tommerèn i stål. denne har også mere cup, og hardere rake.problemet slik jeg ser det er det store "slippet". har du noen ide om hvor mye ( i prosent ) som er akseptabelt slipp ?fra gammelt av, trodde jeg at 20% burde vere ett maks. men dette var på mindere og raskere båter, så det stemmer vel ikke her. båten er nesten uten planingsterskel, men at skroget egentlig yter masse motstand når den skal opp i over 20 knop. det virker ihvertfallslik på meg. Redigert 28.Januar.2008 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Interessant, og noe jeg selvfølgelig burde tenkt på! Det er nok det de kaller en lettplanende båt ja, og ser salgsannonser fra USA at denne båten ofte blir annonsert med ca 37, 38 knop toppfart, men da med dobbel installasjon. paradoksalt har jeg sett mange anonser på båten i USA, der de med singel instalasjon opplyser om en crusing-speed på 18 knop !!! fabrikken oppga 28 knop som topphastighet med denne motoren orginalt på 320 hk. har vurdert duopropp mang en gang. da jeg tror slippet da er kraftig redusert. men det er da engang også ett økonomisk spørsmål. jeg vet at king cobra drevet er modifisert av Volvo Penta, og heter DPS. det finnes en form for brankett ( overgang ) mellom Omc transom til DPS-drevet, men har nesten gitt dette opp. da jeg ikke har funnet noen som kan gi reelle opplysninger om dette. det finnes et firma i Sverige som leverer komplett drev med denne overgangen. men de er ikke særlig villige med opplysninger om denne overgangen. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) hvorfor tror du ikke motoren yter mere ?det har faktisk slått meg, men jeg har betalt ganske mye kronasje for å få ekstra med hk og dreimoment ved bytte av kam, løftere, fjerer, stempel og lager. er det mulig å finne faktisk effekt uten å ta ut motoren ? er det ikke mulig at motoren er ekstremt "trang" etter ombygging ? den har ikke godt mere en maks 60 timer etter dette. motoren er også borret ( tror det var med 25 eller 30 ) så volumet er enda litt større en 7.5 liter. Har du noen teknisk info på din motor ? Det er mange som kan bygge motor med mange hk men det er ikke så lett når vi snakker båt ! Hvordan komp har du i motoren ? Hvordan topper bruker du ? Har du høyt eller lavt innsug ? Hvordan forgasser bruker du (ikke til bil håper jeg )? Hva en innvendig mål på bensinslanger og kraner? Hvordan bensinfilter bruker du ? Har du sjekket att du har riktig tenning i forhold til komp ? Har du sjekket fargen på dine plugger når du har kjørt motoren varm i plan ? Er motoren balangsert ? Har du elektronisk tenning? Er det marinefordeler ? Redigert 27.Januar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Har du noen teknisk info på din motor ?Det er mange som kan bygge motor med mange hk men det er ikke så lett når vi snakker båt ! Hvordan komp har du i motoren ? Hvordan topper bruker du ? Har du høyt eller lavt innsug ? Hvordan forgasser bruker du (ikke til bil håper jeg )? Hva en innvendig mål på bensinslanger og kraner? Hvordan bensinfilter bruker du ? Har du sjekket att du har riktig tenning i forhold til komp ? Har du sjekket fargen på dine plugger når du har kjørt motoren varm i plan ? Er motoren balangsert ? Har du elektronisk tenning? Er det marinefordeler ? komp er 9 ca standard topper nytt edelbroch innsug edelbtoch 750 (mange nåler og dyser) forgasser 10mm slanger omc filter eller nermeste eq 12 grader fortenning ( skal være riktig )har forsøkt opp og ned også riktig fargetemp på plugger, har forsøkt flere. bruker ngk om motoren er balansert vet jeg ikke, men tror ikke det er nødvendig. har hatt 351 windsor motor der det var nødvendig malory elektronisk tenning ja,det er marinefordeler forgasser er helt ny, ny coil, flate stempel, Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Det høres jo ut som att det meste er riktig her , men har du sjekket alle vinkler og kraner på drivstoffsiden att du har min 8,5mm hull alle steder(fra stigerør i tank til nippel på fuel pumpen) ? Dette er meget viktig for att du skal få max turtall , selv så hadde jeg en kuleventil som lurte meg da den kun var 6mm i hullet Vanlig Edelbroch 750 er vel ikke til båt-bruk , båtforgasser bør ha store halsringer . Jeg har selv knota med en V8 som det sto en 750 på denne måtte jeg bytte til en HOLLEY Marine forgasser resultatet ble mindre forbruk og mere fart. Holley er helt klart best i båt Sitter det en marine kam i motoren ? Hvis det sitter feil kam her så har du ikke max effekt før 5500 rpm Hvordan oppfører båten seg når du løfter drev ut på full gass? Går båten lett i plan ? Har du ett bilde av motoren med tanke på innsuget ? Innsuget har mye og si på effekten når du skal max turtall (det bør være av den høye typen for max flow) Redigert 27.Januar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chaparral Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Husk at tennings graderinga på svingningsdemparen kan snu seg på vulkinga og derfor bli feil. 12 grader på tomgang, men kor mye har du når sentrifugalregulatoren har gitt maks, ein sånn motor gir best effekt mellom 34 og 38 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) hei alle. det er ca 34 grader ved høyt turtall. bruker jeg høyere, blir det "knitring" det er ikke sentrifugalregulator, jeg bruker en malory elektronisk tenning som erstatter denne, som sitter under fordeler lokket. motoren går selvsakt også bedere på 98 oktan. nei, jeg har faktisk ikke sjekket alt i bensinveien på størelsen. det jeg har gjort, er å få en annen person til å stå med spruteflaske med bensin for å gi forgasseren direkte. dette ble anbefalt av et virkelig gammelt og vel annsett bilverksted ( med båtfolk som drivere ) for å teste om den fikk nok drivstoff. ved disse forsøkene ( for vi gjorde flere ) bare "dauet" motoren noe, som vil vil tilsi at den da fikk for meget. det er ikke en vanlig Edelbrock, men en marineforgasser kjøpt av Fredrikstad motorsenter(mener de heter det) har av samme firma også kjøpt ett sett med nåler og dyser (fra 107 til 117) for å prøve om motoren gir mere da. veldig liten forskjell, men bruker 4 nr større dyser nå, da jeg "syntes" den er litt mer villig. har hatt flere holly, men ble ambefalt denne gasseren. det ser ut som det er like mange meninger om typen gasser, som der er gassere. det skal definitivt vere en marine kam. om jeg har uttrykt meg noe uklart her, så er hele ombyggingen gjort av motor-verksted. at det er brukt de rette delene, da må jeg bare stole på verkstedet. men det skal sies at jeg har tiltro til verkstedet om motorkunskap. men jeg har naturlivis stusset på om det er brukt de rette deler når ikke rett hastighet oppnåes. så jeg har sjekket med annet verksted ved å referere til delenr. de så dette var opptimalt. og om det sier noe, her er denenr. cam ford marine : 342274 intake ford 460 : 2166 på inntaket kan jeg jo også fysisk se at der står Edelbroch desverre er ikke drevet utsyrt med power trim kun tilt. om ikke noes forteller meg at noe er galt her da. eventuelt så har modellen med trim samme sylindere. og om jeg hever drevet under sakte fart, så blir det stående om jeg øker farten. men det har vert ett dårlig tema når jeg ikke har nok fart i utgangspungtet. det absolutt største utslaget var ved bytte til 4-bladet propell. det ble en helt annen båt. med 3-bladet, så fikk jeg ikke båten opp i plan i det hele tatt. jeg merker at den nye propellen griper mye bedere i vannet helt fra gir-innslag og helt opp. men båten er ekstremt vektfølsom, og den får ikke fart om den er ferielastet. det virker som om motoren ikke har krefter de siste 500-600 omd. men igjenn, for ca 30 timer siden, var dette forholdet fra de siste 1000 omd. dette er også grunnen til min fundering på om den bare må kjøres inn lengere en jeg har trodd. etter en prat med en kar i USA, som driver verksted. mente han at alle nye motorer krever lite innkjøring, men da han hørte at dette var en gammel konstruksjon, skiftet han mening. og fortalte at jeg ikke kunne vente noe serlig "drag" mot fult turtall før godt etter kjørte 100 timer. jeg aner ikke jeg.......har brukt masse tid å krefter på dette. å mener jeg har forsøkt ganske mye. og det er derfor jeg SKRIKER ETTER HJELP. så jeg er veldig takknemlig for alle som har tolmodighet med meg for en hjelp, å jeg skal svare på alt som jeg kan. mvh Redigert 28.Januar.2008 av Runar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 er fremdeles intresert i å høre mere om denne "trimflapsløsningen. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Hvis du merker att motoren går bedre på 98 okt så kan jo dette tyden på att kammen er noe tøff til båtbrukt men det er jo ikke sikkert , har du vurdert dyno test av motoren ? Når det gjelder benstrykket så kan du jo sette en 20L kanne rett i maskinrommet med en slange rett på bensinpumpa , evt så kan du sette på ett trykk-meter mellom bensinpumpe og forgasser slik att du er sikker på att den får riktig mengde med drivstoff på full gass. Forgasser er som relgion men det jeg ikke like på Edelbroch 750 er att den er mekanisk på sekundæspjellet men holley har vakuum , bare en tanke . innsuger ser jo også riktig ut ! Denne kammen som du bruker sliter jeg litt med og finne info om , har du mere info på den . Jeg kan vel også bekrefte av egen erfaring att motoren går lettere og penere når du har passert 100 timer . Har du selv sjekket att ditt drev er på 1,43 ? Hvis du setter på trimplan så vil jo dette hjelpe deg opp i plan siden du er baktung men om det hjelper så mye på max fart jeg ikke så sikker på . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.