Jump to content

Bayliner 30ft med ford 460, høy slipp.

Runar

Recommended Posts

motoren går ikke bedere i den forstand at hastigheten øker, men jeg kan still tenningen noe høyere om jeg vil med 98 oktan.

dyno test.... hva og hvor kan dette gjøres.

kammen skal være til mere dreimoment fra 2500-3500 omd. men som sakt, her må jeg stole på verkstedet.

mere opplysninger om kammen har jeg ikke. men kan spørre, hva skal jeg spørre etter ?

har gjort som du sier med å sette en kanne direkte fra bensinpumpa. i tillegg til spruteflasken.

utvekslingen på drevet er ifølge spesifikasjonene. har ikke dreiet motoren for å sjekke. men jeg har byttet

drev, og de oppførte seg helt likt med samme propell. og så godt jeg vet, er king cobra drev kun levert

med to forskjellige utvekslinger, å da denne til big block. dette er totalutveksling naturligvis. syntes tu det virket

mye ? Mercruiser har 1,39 mener jeg. å det er enda mere.

bruker flaps opp ja, men de regulerer jeg helt opp når båten er i plan. ellers taper jeg hastighet.

Hvis du tar kontakt medVS motor som holder på med dynotest så kan du få avklart hvor mye effekt du har og når effekten er max i forhold til turtall .

Når det gjelder drevet så høres jo dette riktig ut men jeg bare lurte på om du var 100% sikker i din sak .

Jeg forstår att du er litt :crazy: når du teoretisk har mange hester men du får ikke opp farten , jeg føler med deg :wink:

Redigert av power (see edit history)

som tillegg kan jeg fortelle at det var på grunnlag av nettopp økningen av

effekt og moment for båtbruk, at jeg lot meg overtale av motorverkstedet

til ombygging. pluss selvsakt at det var helt feil deler i den fra før.

egentlig var jeg ute etter ny motor. men motorverkstedet mente at der

jeg hadde mest å hente, var å bytte ut til komponenter i motoren som

ville gi ekstra med krefter. noe jeg gjorde. og mulig i tetterpåklokskapens

ånd, angrer på :nonod:

ett siste moment. kan en coil med for lav spenning ut. gi problemer når den

får belastning ved større turtall ?? eller...

har byttet den også selfølgelig. men mener det er en standard coil.

Så lenge dine plugger brenner rent og motoren ikke fusker så er det bare tull og bytte coil .

Hvis dette er en hvit jobb så ville jeg presset Fredrikstad motorsenter til en dyno test .

motor har tendens til småfusk på full gass.

prøvde en coil til merc, men den var så gammel at den måtte ha varme

for å virke. men ingen fusk.

dette var helt på slutten av sesongen i fjord. så det er ikke utprøvd.

at jeg ikke merket denne småfusken tidligere, var fordi jeg ikke kjørte

med høyere turtall. innkjøring osv.

men pluggene er helt rene.

det er coil for elektronisk tenning ja.

Redigert av Runar (see edit history)
paradoksalt har jeg sett mange anonser på båten i USA, der de med singel instalasjon opplyser om en crusing-speed på 18 knop !!!

fabrikken oppga 28 knop som topphastighet med denne motoren orginalt på 320 hk.

Husk at dette er tom båt uten kalesje osv... Kansje dumt spørsmål men har du trimmet drevet riktig under full fart? samt trimmflaps i riktig possisjon.

Nå er det ikke jeg som har montert forlenget bæreflate, men en annen i havna her. Han har singel 330 Hk diesel - Bravo 2X. Jeg kommer trolig til å gjøre det samme (310 Hk diesel- Bravo 2X), men skal prøve uten først. Båten hans ligger på sjøen nå, så bilde blir vanskelig å ta. Skal spørre om han har bilde.

Bayliner 3058 veier 5,2 tonn, 30 netto fot, 3,10 m bredde.

Redigert av trikkern (see edit history)

Det kan jo tenkes att din båt ikke går rasken siden du kun har en maskin !

Sjekke denne som ligger på finn.no

Type Cabincruiser

Merke Bayliner

Modell 2655

Årsmodell 1989

Lengde (fot) 27

Lengde (cm) 823

Bredde 305

Dybde 08

Motormerke Yanmar

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 222

Drivstoff Diesel

Materiale Glassfiber

Farge Grå/hvit

Sitteplasser 9

Soveplasser 5

Maks fart 28 knop

99_1372710272.jpg

Dette er da din båt

100_3724.jpg

Det kan jo tenkes att din båt ikke går rasken siden du kun har en maskin !

Sjekke denne som ligger på finn.no

Type Cabincruiser

Merke Bayliner

Modell 2655

Årsmodell 1989

Lengde (fot) 27

Lengde (cm) 823

Bredde 305

Dybde 08

Motormerke Yanmar

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 222

Drivstoff Diesel

Materiale Glassfiber

Farge Grå/hvit

Sitteplasser 9

Soveplasser 5

Maks fart 28 knop

99_1372710272.jpg

Dette er da din båt

100_3724.jpg

veldig fin båt. men er ikke sikker på om jeg skjønte sammenligningen.

3 fot mindre båt med 60% av effekten ??

i denne sammenligning, da burde jeg lett runde 30 !!. er fornøyd jeg

on jeg når 29. pip...

noen fakta : båten er en 30 fot Byliner /m vekt ca 4 tonn ( mod 2955 )

mototen er en ford 460 (7,5 liter ) bensin.

effekten ligger på ca 350 hk, vet ikke nøyaktig da den er alt innvendig er byttet.

drevet er ett OMC- king cobra /m total utveksling på 1,43.

Har en 2855. 2002 mod 310hk diesel bravo3x drev utv. 1,81 crus fart 27-28 ca 2900- 3000 omd. og topptart

33knop ( gps) med kalesje ( ca vekt 3600-3700kg )

Har en 2855. 2002 mod 310hk diesel bravo3x drev utv. 1,81 crus fart 27-28 ca 2900- 3000 omd. og topptart

33knop ( gps) med kalesje ( ca vekt 3600-3700kg )

ja.. har en nabo med slik båt. ca samme motor og hastighet, bare med volvo drev. singel prop.

:headbang: etter all diskusjon og utprøving, ser det ut til at 29xx skroget ikkw

liker singel motor :cryin:

Tviler litt på dei 350 hestane dine, det kan vera veldig mye og henta på justering her. Blir motoren kvit eksosen for eks.

Forgassar dysing er dette korrekt, utan at alt dette er 100 % får du ikkje 350 hk på 4600 rpm.

Til sammenligning så hadde eg ein 1971 Mustang 429 ( 7 liter) Cobra jet som er samme grunnmotoren bare med litt kortare slaglengde ( 3.59 vs 3.85 tommar ).

Denne motoren har heilt andre toppar som puster bedre ,kvass kam maks turtall på 6000 rpm, denne er oppgitt til 370 hk, men gir i standard form 250 til 300 hk på bakhjulene. går ca 13.5 på kvartmila. derfor tviler eg på 350 hk i din.

toppane du har har veldig trang eksos kanal skal du få effekt med dei toppane må eksoskanalen åpnas opp, iallefall ved bruk i bil, skulle tru det gjelder for båt og, og har du i tilleg trang eksosannleg så blir det ikkje bedre.

I 1972 så kunne disse motorane gå på blyfri, i den sammenheng vart kompresjonen senka og kammen vart justert tilbake. effekten forsvant.

Har du eit slikt register på din motor mister du mye effekt. Sjekk kamtidene med gradeskive.

Har ein båt i tilsvarande stårelse med 2 små dieslar, 150 hk på prop, denne går 31 knop, men kunne fortsatt hatt 50 hk til på kvar motor

Frode

Tviler litt på dei 350 hestane dine, det kan vera veldig mye og henta på justering her. Blir motoren kvit eksosen for eks.

Forgassar dysing er dette korrekt, utan at alt dette er 100 % får du ikkje 350 hk på 4600 rpm.

Til sammenligning så hadde eg ein 1971 Mustang 429 ( 7 liter) Cobra jet som er samme grunnmotoren bare med litt kortare slaglengde ( 3.59 vs 3.85 tommar ).

Denne motoren har heilt andre toppar som puster bedre ,kvass kam maks turtall på 6000 rpm, denne er oppgitt til 370 hk, men gir i standard form 250 til 300 hk på bakhjulene. går ca 13.5 på kvartmila. derfor tviler eg på 350 hk i din.

toppane du har har veldig trang eksos kanal skal du få effekt med dei toppane må eksoskanalen åpnas opp, iallefall ved bruk i bil, skulle tru det gjelder for båt og, og har du i tilleg trang eksosannleg så blir det ikkje bedre.

I 1972 så kunne disse motorane gå på blyfri, i den sammenheng vart kompresjonen senka og kammen vart justert tilbake. effekten forsvant.

Har du eit slikt register på din motor mister du mye effekt. Sjekk kamtidene med gradeskive.

Har ein båt i tilsvarande stårelse med 2 små dieslar, 150 hk på prop, denne går 31 knop, men kunne fortsatt hatt 50 hk til på kvar motor

Frode

ja her er det lov å tvile på alt egentlig. men om du har lest tråden her, vil du se at motoren er ombygd av seriøst verksted. det er tatt utgangspungt i en marinemotor med 320-340 hk. det er satt i stempel/m høyere komp(flate stempel riktige fjerer og løftere til dette. en cam som skal øke dreimoment fra ca 2500 og opp samt hk til maks runt 4500 omd. toppene er ikke byttet, mem det er nytt insug fra edelbrock tilpasset toppene.

det er ny edelbrock forgasser (750) ambefalt av masse folk. jeg har kjøpt dyse sett, med dyser fra 107-117. standard mener jeg var 109......har prøvd alle. bruker nå 113., da jeg mener å kjenne best drag med de. 6000 omd er for mye til båt, så det er utelukket.

om toppene har trang eksos vet jeg ikke, men håper verkstedet burde ha sett dette. uansett er det helt andre topper på en marinemotor en en bilmotor. men vet at jeg kan få ytterligere flere hester med andre topper. men da skal vi snakke om godt over 400 hk på denne motoren.

egentlig burde jeg sette motoren i en bremsebenk. men dette betyr at motoren må ut, masse job og kostnaden med dette er neppe på totalt under 12000.- å da er det kjedelig å bekrefte at motoren faktisk er som den skal.

har diskutert og prøvd en hel masse, så jeg tror ikke jeg kommer stort lengere uten å teste motoren i benk.

om ingen skulle få ett illebefinnede å fysisk hjelpe meg da, for egentlig har jeg ikke peil på dette, bare prøver å følge med i timen. så ett og annet har jeg vel plukket opp på veien.

mitt egenhendige siste forsøk etter at båten går på vannet nå i våres, er å skifte til hi-voltage coil. da håper jeg den lille fuskingen over 4000 omd vil forsvinne. (prøvde med en gammel thunderbolt coil til merc på siste turen i fjord, og da gikk den rent på høyt turtall, men denne hadde en skavank da den var kald, da ga den ingenting. ikke før tenningen hadde stått på en tid, da kom den. sikkert ett brudd som ble borte ved temp. har ingen anne forklaring)

så skal jeg rett å slett oppnå flere timer på motoren, se om den "løsner" mere. mange mener dette er viktig. oppnår jeg de siste 3-4 reelle knop med dette, så er jo alt greit. om ikke....da ryker motoren ut til testing i benk. for da er en eller annen miss match et sted eneste mulighet.

brum brum... :crazy::crazy:

Ford har bare laga 2 typar 2 topar for 385 motoren ( 429-460 ) og det er vanlege, og Cobra jet toppar. Har ikkje hørt om at dei lagar egne for marine motorar.

Her er ein link der du kan forhøra deg litt om problemet

http://www.460ford.com/index.php?sid=95cf7...bf42f58d2a99c7c

Her bør det vera noen som har peiling.

Frode

du har helt sikker rett i det.

har registrert meg, men det tar litt tid står det.

uansett så skulle motoren være på 320-340

litt mere må den vel gi med mine modifikasjoner vel

og i følge verkstedet (igjen) opp mot 50 hk, og masse moment. mere.

stadig :crazy::crazy:

Er Båten kjørt med denne motoren før overhaling, om den var det , korleis gjekk den då.

Jo du har nok fått meir effekt, men det kan jo vera effekten den var oppgitt med var opptimistisk.

Før 72 var denne motoren oppgitt til 365 hk trur eg ( bil ) etterpå var den ca 200, her er det forskjell i måleprinsipp,

( sae og sae netto )men også komp og register forandring.

Spør dei som overhalte korleis dei satt in registeret, det har mye og si på effekten.

Har hatt ein del Mustangar med 351 C 2V, og det er stor forskjell på 71( 240 hk) og 72(163 hk) modelen av denne motoren, og hovedforsjellen er registeret.

Er Båten kjørt med denne motoren før overhaling, om den var det , korleis gjekk den då.

Jo du har nok fått meir effekt, men det kan jo vera effekten den var oppgitt med var opptimistisk.

Før 72 var denne motoren oppgitt til 365 hk trur eg ( bil ) etterpå var den ca 200, her er det forskjell i måleprinsipp,

( sae og sae netto )men også komp og register forandring.

Spør dei som overhalte korleis dei satt in registeret, det har mye og si på effekten.

Har hatt ein del Mustangar med 351 C 2V, og det er stor forskjell på 71( 240 hk) og 72(163 hk) modelen av denne motoren, og hovedforsjellen er registeret.

det er orginalmotoren i båten.effekten er oppgitt slik i owners manual fra Bayliner

320-340 hk ved 4400 omd. da oppga de en topphastighet til 28 knop. men det var med 2 personer og halv tank. og sikkert ikke masse parkas.

før ombygging gikk den "helt på trynet" dette fordi forige eier hadde bygd den on for 25 timer siden. og han hadde satt i komponenter som hørte hjemme i en bobil eller lignene. dine 200 hk høres veldig næliggene ut. selsakt også en grunn til ombygging. men når vi tok delene ut, så så de alderles nye ut ja...

så jeg tror ikke han løy for meg. :confused:

verkstedet som satte inn nye deler, er ett bilverksted med båt dilla. skal spørre om registeret. men det får jeg ikke gjort før til mandag. om jeg ikke treffer naboen da, det er nemlig sønnen til driveren. :wink:

motoren er foresten borret +40. noe som sikker ikke virker nedad på effektkurven.

stadig :crazy::crazy:

Dette er ikke :crazy::crazy:for meg hvor du kan hente mere power .

Ref på hva jeg tror ditt problem er :

-Du har ikke pomertrim dvs du flytter på mye vann når du kommer i plan.

-Innsuget er for lavt i forhold til din 750 forgasser som igjen medfører att bensinen ikke fostøver godt nok ,

til info så bruker vp høyt innsug fra 271 hk

-Din kam er ikke den beste for bruk i båt .

-Du har en 100% mekanisforgasser dvs når du gir fulll gass så får motoren for mye bensin , har vakuum du på spjell 2 så slipper du dette .

-Hva du har av effekt-tap i drevet kjenner jeg ikke til men noe er det .

- Du bør ha en kompresjon mellom 9-9,5 ikke 8,5-9 ellers blir det bare tull.

- Du har en tung og bred båt som trenger mye energi for og oppnå fart så her er det viktig att alt stemmer eller går det til :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...