Jump to content

Lakk eller olje til finerinnredning/dørk

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Jeg vurderer og gjøre noe med innredningen i Nidelven. Jeg ser det er andre tråder i sving som omhandler samme temaer, men jeg spør likevel:

Det var i utgangspunktet min hensikt å trekke opp dørken på nytt med nautolex dørktrekk. Så begynte jeg og tenke på om jeg ikke bare skulle kjøpe merantifiner, frese ut spor, nate, og kappe opp til nye dørkplater. I samme slengen tenkte jeg at det kunne være fint å bytte ut de slitte benkene og diverse andre overflater. Så til spørsmålet: Blir det brukende/pent å bare olje disse tingene i stedet for å lakke? Jeg har nemlig et noe anstrengt forhold til lakk. Det er som det sies i en annen tråd at det bare er å olje opp igjen ting når det blir tørt. Lakkerte flater er mye mer arbeid og pusse opp. I tillegg tror jeg det kunne være pent at all treinnredning inkl. gulvet var i samme utførelse. Jeg vet at merantifineren er myk, men det er vel ikke så farlig dersom man bare oljer?

Kom med innspill. Økonomien er viktig i prosjektet, sa det er ikke aktuelt å bruke så veldig kostbare råvarer.

Hei !

Dersom du skal bruke meranti x finerplater så ville jeg vel helt klart annbefale deg å lakke istedenfor å olje. Det ytterste laget på en merantiplate er tynt og vil derfor ikke tåle store slitasjen, samtidig er heller ikke de platene så veldig motstandsdyktige over for fuktighet. Du vil også ha en mulighet til å beise platene for å få de mørkere, de vil da ligne mer på teak eller mahogny. Dersom du bruker nok lag med lakk vil du kunne oppnå en god flate til å slite på.

Hei, jeg pusser opp min snekke nå i vinter.

All puter inne og ute trekkes om, nye gardiner blir sydd, bytter ut en del skottbekledning og ikke minst shiner opp treverket.

Jeg har skrudd ut all innredning som kan skrues ut og tatt dette hjem for behandling. Treverket hadde ikke fått behandling på mange år. Noen av dette var tidligere lakkert. Der fjernet jeg lakken meget forsiktig så jeg ikke gikk gjennom det tynne teak laget.

Treverket var litt ujevnt i fargen. Da beiset jeg først med mahogny beis for å få jevn farge.

Nå er jeg heller ikke glad i lakk, så da gikk jeg for olje. Alt treverket er jo inne i båten eller under kalesjen og ikke utsatt for vær. Siden dette er dører, vegger etc er slitasjen liten. Dermed mener jeg at olje vil fungere bra på innredning. Nå har jeg oljet en del lag og fått en fin blank hinne.

Dette tipset fikk jeg av en nabo som pusset opp sin forrige båt slik og sin nyinnkjøpte bruktbåt nå. Det ser meget bra ut.

Gleder meg til alt er på plass i båten så jeg får se mitt eget sluttresultat. Kunne bare varme og sommer komme:)

Redigert av 2mas (see edit history)

Jeg pusser også opp snekka vår i vinter. Mitt første møte med meranti var nokså begredelig. Vår lokale Monter forretning ringte landsdelen rundt for å få tak i ei plate fra en Monterbutikk, og fant ei. Plata som kom så slik ut:

meranti.jpg

Nå får du nok tak i tørre plater, men legg merke til de vertikale stripene. Det er lime/presse feil under produksjonen. På Maxbo hadde de meranti, men ekspeditøren dro fram plate etter plate, alle hadde slike feil. De fleste var også oppskrapt fordi de skrubbet mot hverandre under uttrekking (de har myk overflate, slik som du skriver).

Ville ikke ha frest falske nater i platene, det svekker dem og er mye arbeid. Sikafleksen trenger lang tørketid før du kan lakkere og du vil lett kunne pusse gjennom det første laget av finer når du pusser sikafleksen. Sikafleksen kan lett trenge ned i fineren på sidene av natesporet, det er mye mer struktur i meranti enn teakplater. Husk også på at vi er inne i den våte årstid, platene må tørke under press innendørs før behandling (uten press vil de krølle seg etter få timer (egenerfaring)).

Hvis du bestemmer deg for meranti vil jeg heller foreslå følgene framgangsmåte: Beis platene med mahogny- eller teakbeis (ikke puss!). Bruk en linjal eller lignende og trekk opp falske natestriper med svart sprittusj. Lakker (med fortynna lakk) platen minst en gang før du pusser vekk fiberreisingen. Lakker minimum 5 lag med lakk. Har du noe finer liggende kan du jo lage deg en prøvebit først. Laget selv en prøvebit i sommer, det så bra ut.

May-Brith

Redigert av May-Brith (see edit history)
............................... Sikafleksen trenger lang tørketid før du kan lakkere og du vil lett kunne pusse gjennom det første laget av finer når du pusser sikafleksen. ........................

May-Brith

Om det er Sika 290DC du mener anbefaler jeg å benytte Tech7 som natemasse istedet. Omtrent samme egenskaper. Lettere å få lakktørk. Krever ingen schwinedyr primer før påføring. Går ikke så fort ut på dato som Sika og du har en halvbrukt patron mye lengre. Sikaen har en tenden til å bli seig som juling leenge før datostemplinga. Har etterhvert lagt noen hundre meter med nat og ergrer meg litt for at jeg ikke ble Tech7-frelst lenge før. Jeg hyra proff til å slipe ned gulvene hjemme. Han gjorde finnishen med ei slags roterende "polerskive". Der det var brukt sika fikk jeg missfarge i treverket og måtte pusse over. Der jeg hadde fuga med Tech7 skjedde ikke dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...