Jump to content

Strøm er rare greier........


kes

Recommended Posts

Jørg får snart inn noen bra skillerele (håper jeg)

Det håper jeg og.

For øyenblikk viste han nye produksjonsdisponenten hva han kan.

Rent skuffelse den fyren, må jeg dessverre si... :rolleyes:

Som det ser ut per i dag kommer det bare få stykker til Norge nå og hele serien blir tilgjengelig først fra slutten av mars.

 

Men man trenger jo heldigvis ike å forandre noe hvis man har skillediodefordeling allerede.

Diode ut, relè inn, ferdig er det hele.

 

Ja, Kes, hvor er linken din? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, da har vi dette.

Dessverre fikk ikke jeg glattet denne utklipp av hovedbildet.

 

Men så ser den ut.

 

valeofordeler2.jpg

 

Jeg visste ikke at den fantes også meg veggfeste.

Dette er en skillediode.

Samme prinsippet fantes montert direkte på baksiden av noen Valeo,

men dynamomonterte er ikke lengre å få nå.

I hvert fall ikke etter delelistene jeg har.

 

Men jeg går ut i fra at du kan skifte det hele mot vanlig skilledioder.

Bare at du behøver å sjekke greien med spenningsfall.

 

 

....nå tenker jeg høyt, fordi du har lagt brun på pluss.

Finnes det i det hele tatt batterispenning via ladekontroll på begge to D+ tilkoblinger av dynamoene dine?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei fant noen koblingsskjema av isak dynamo på nettet og der går går ladelampen inn på d+, ( eg trur at d+ er de som gir beskjed om dynamo lader eller ikke.

Da tenker eg litt høyt. du har eit tap av spening 0.5 v på skillediode og vis du har o.5 v spenning tap på Hovedbryter ( dette hadde eg, billig usa model) da har du 1 volt spenning tap ned på d+ og dynamo gir mer spenning 15v ut av dynamo og 14volt inn på d + ( vis du har høyrer speningstap før ladelampe så vil ladelampe gløde p.g.a speningstapet før lampe)

 

Tenker høyt dette var noe av problemene med lading i min båt.

Link to post
Share on other sites

da har du 1 volt spenning tap ned på d+ og dynamo gir mer spenning 15v ut av dynamo og 14volt inn på d + ( vis du har høyrer speningstap før ladelampe så vil ladelampe gløde p.g.a speningstapet før lampe)

 

Tenker høyt dette var noe av problemene med lading i min båt.

 

Mitt problem er nok noe forskjellig fra ditt. Jeg har for høg spenning inn til batteriene etter at spenningstapet i ladefordeleren er tatt med, d.v.s. 15V inn på batteriet etter spenningstapet i fordeleren. Disse motorene er heller ikke utstyrt med ladelampe så problemstillingen blir ikke den samme, men takk for innspillet. :yesnod:

 

Tillegg til Joerg:

 

Du skriver i ett av innleggene at Iskra dynamoen er 2-polt. I følge håndboken til KA(M)D 42 og 43 har disse motorene 1-polte anlegg. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillegg til Joerg:

Du skriver i ett av innleggene at Iskra dynamoen er 2-polt. I følge håndboken til KA(M)D 42 og 43 har disse motorene 1-polte anlegg. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Ikke alle Iskra er 2-polt.

Hvis nå ikke du hadde koblet minus til dynamoen da kan den ikke vise ladespenning på batteriene i det hele tatt.

Strømkretsen må være lokket, svaret er altså nei.

 

Men det OPTIMALT sa er også helt riktig.

15 Volt minus 5% blir 14,25 Volt.

15,5 Volt minus 5% blir da 14,75 Volt = ca. det som mange nye Iskra-regulatorer har som fastinnstilling.

 

Det som jeg har foreslått tidligere skulle du også gjøre.

Mål spenningene på dynamo B+ mot minus-uttak, så kan du se om det finnes spenningsforskjell.

I tillegg kan du måle spenning mellom dynamo B+ og Batteri-pluss, da måler du spenningsfall via diodene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen svakstrømselektriker så det er mulig at jeg stykkevis og delt har gitt for mye og forvirrende informasjon fra meg. Jeg skal derfor oppsummere og strukturere informasjonen noe bedre. Til orientering bruker jeg et BS1704 multimeter med følgende spec.: DCV 0-600 +- 0,8%, ACV 0-600 +-1,5%.

 

Forløp: Alarmpanelet til styrbord motor indikerte null lading samtidig som turtelleren pendlet mellom null og aktuelt turtall. Indikasjonene tydet på dynamofeil og 15 år gammel Valeo 14V/50A dynamo ble skiftet med en Iskra 12V/70A som skal være direkte kompatibel med Valeo 14V/50A.

- Ledningene fra Valeo'en ble koblet over til Iskra'en som følger : B+ til B+, B- til B-, W til W, brun D1 til D+. Siden

Iskra'en ikke er jordet via dynamofestet på motoren, skulle den jordes separat i følge instraks fra Maritim. Dette ble

gjort med jordledning fra liten B- ( mellom W og D+) til motor.Den gule senseledningen fra Valeoen var det ikke stikk

til på Iskraen så jeg tapet den uten å koble til.

- Etter oppstart og på tomgang ble følgende verdier lest av: B+ til B- på dynamo 15,9V, B+ til B- på startbatteri 15,4V,

ingen ladning til forbrukspakken. Turteller viste stabilt turtall på samme nivå som med den gamle dynamoen.

- For å unngå batterikoking ble motoren stoppet. Diagnosen "feil eller skadet regulator på ny dynamo" ble stilt.

- Etter forslag fra Joerg ble den løsthengende gule senseledningen fra Valeo'en koblet til B+ på Iskra'en og motoren

startet på nytt. Spenningen over B+ og B- på dynamoen ble nå målt til 15,5V, og mellom B+ og B- på startbatteriet

15V. Framdeles ingen lading av forbrukspakken. Ved økng av turtall på motor til ca. 1200 omdr. steg

spenningen med kun 0,1-0,2V målt over B+ og B- på dynamo så tydeligvis regulerte dynamoen greitt nok, men

leverte for mye. Utvidet diagnose: Feil med regulator samt stor sannsynlighet for feil med ladefordeler som

ikke fordeler strømmen til begge batteripakkene til tross for at startpakken var fulladet og forbrukspakken var det

ikke.

- Dette er nå status for styrbord motor med den nye dynamoen.

 

- Ved oppstart av babord motor (med dynamo som har vært urørt av menneskehånd de siste 4 årene) viser det seg

at også denne kun leverer strøm til startbatteriet, 14,7V mellom dynamo B+ og B- ,og 14,2V mellom batteripolene.

Ingen omkobling til forbrukspakken til tross for at jeg målte kun 12,4V over batterpolene. Alarmpanelet bekreftet

ingen lading og turteller begynte å svinge på samme måte som styrbord motor før jeg skiftet dynamoen.Dette ble

tatt som en bekreftelse på at den utvidede diagnosen ovenfor er korrekt.

 

- MEN,

1. Hvorfor "hoppet" den opprinnelige feilen fra styrbord motor over på babord motor ved skifte av styrbord dynamo?

2. Babord dynamo ladet normalt til forbrukspakken FØR styrbord dynamo ble skiftet.

3. Ved kjøring av begge motorene samtidig lader styrbord motor (Iskra) kun startbatteriet. Babord dynamo leverer

14,7V målt mellom dynamo B+ og B-, men strømmen går ut i det store intet, d.v.s. null til forbrukspakken. Heller

ingen økning i ladespenningen til startbatteriet.

4. Alarmpanelet bekrefter med lysende symboler for manglende lading , lavt oljetrykk, høg kjølevannstemperatur

fra babord dynamo.

5. Etter mitt ringe skjønn som legmann har det for så vidt ingen betydning hvilken type ladefordeler som ligger inne i

systemet så lenge den tilsynelatende ikke fungerer uansett.

6. Hvordan kan en feil på styrbord dynamo "hoppe" over til babord dynamo ved skifte av styrbord dynamo uten at

det er feil med ladefordeleren? Dette er den (så vidt jeg vet) eneste felles komponenten mellom de to

dynamoene hvis ikke tilkoblingene til Iskra dynamoen er feil, ref. brun D+ og jordledning liten B- nevnt ovenfor.

 

Er jeg helt på villspor eller diagnosene noenlunde korrekte? :confused:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kes:

Jeg leser innlegget ditt ferdig om en liten stund, men en ting direkte nå:

Den gule senseledningen fra Valeo skal ikke på Iskra B+ men på batteriets plusspol.

 

Med sense på Iskra senser Valeo der, men kompenserer ikke spenningsfallet på veien til batteriet.

 

Hvis den senser på høy spenning av Iskra da er det også klart at Valeoen ikke jobber,

fordi den går ut i fra 15,5 Volt av Iskraen, men ikke av batterispenningen, og legger ned arbeidet pga. det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Holder en knapp på diagnosen din med defekt ladefordeler(skillediode), og for høy spenning fra regulator. At den lavere spenningen fra babord motor ikke "synes" er naturlig. Hvis du allerede har en kabel fra batteri minus, som var på B- på den gamle, og har flyttet denne til iskraen, trenger du vel ikke jorde denne i blokka?

Hvorfor det er feil som flyttes rundt, har jeg ikke noen forklaringpå, men ville glemt det til jeg fikk orden på stb dynamo og skillediode og sjekke alle forbindelser. Hvis ikke du får sense på den nye dynamoen, kan det være like godt å bytte til et skillerele som feks BEP 300A eller lignende. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Altså, dette blir vel litt mye gjetting her, men jeg tror at du har 3 feil.

Men du kan jo sjekke det.

 

Jeg har så på magen at skilledioden din er skadet, dette er høyest sannsynlig.

Jeg ville anbefale å kutte ut diodene uansett, enten ved å erstatte med en annen skillediode eller relè,

eller lag en kabelbro over dioden.

Uansett ville jeg ikke bruke ladesystemet før ikke det er i.o., fordi det finnes fare for at man øddelegger mer.

 

Så har jeg også på følelsen at noe ikke stemmer med Iskraen.

Jeg tror at regulatoren er øddelagt (eller får ikke kontakt til målestedet som den skulle for å kunne regulere),

og at spenningen blir begrenset via diode på dette dynamoet.

Sjekk om denne Iskraen har overspenningsvern, dette ville forklare mye.

 

Tredje feilen er antakeligvis en kontaktfeil (jeg gjetter enten på spenningsforsyningen eller på minus) av alarmpanellet.

 

Som sagt, alt er bare en følelse.

Begynn med skilledioden, det er det jeg ville ha gjort først.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig takk Joerg. Jeg har allerede avtalt med Maritim at de sender meg en ny regulator til dynamoen. For øvrig er det den samme 12v/70A Iskra dynamoen som ligger inne på Porsgrunn Bilglass og Maritim. I Maritim katalogen er det artikkel nr. 10460-00. Det står ingen ting i den kortfattede spec'en om den har overspenningsvern, men jeg skal sjekke.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg,

Her er link til et bilde hvor du ser ladefordeleren som to sorte firkanter med en rekke hull i rett over den hvite batterikassen. Det kan vel også nevnes at båten er en 1992 modell så det er mulig at denne typen ladefordeler er gått ut på dato.

Volvo leverer jo skilledioder som kan brukes. Har selv maken til disse i min båt, og de fungerer utmerket.

Se her på Drevia.se. Litt ned på siden.

Link to post
Share on other sites

Da er eg utrolig spent, har du funet problemet dit ??????? :crazy:

 

Ja, det er minst 2 feil som jeg nevnte tidligere, feil regulator og feil med ladefordeler. Det siste er bekreftet og ladefordelerene vil bli skiftet med en nyere type. Den nye regulatoren fra Maritim er ikke mottatt enda, men det er overveiende sannsynlig feil ved den som ble levert på dynamoen. Det er mulig at den høye ladespenningen har kreert en tredje feil, men det vil vise seg når de to andre er utbedret.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sitat fra mitt innlegg # 34:

 

"Ved økng av turtall på motor til ca. 1200 omdr. steg spenningen med kun 0,1-0,2V målt over B+ og B- på dynamo så tydeligvis regulerte dynamoen greitt nok, men leverte for mye. Utvidet diagnose: Feil med regulator samt stor sannsynlighet for feil med ladefordeler som ikke fordeler strømmen til begge batteripakkene til tross for at startpakken var fulladet og forbrukspakken var det ikke".

 

Nå er problemet løst og og min utvidede diagnose som sitert overfor viste seg å være korrekt. Hovedfeilen var feil med den ene ladefordeleren. I tillegg var det feil laderegulator på den nye Iskra dynamoen, noe Maritim ordnet opp i kostnadsfritt ved å sende meg ny regulator. Denne er nå montert og leverer en spenning i området 14,3V målt på batteripolene. Feilen med svak gløding i alarmpanelet var forårsaket av en dårlig jording til panelet. Hvorfor denne feilen pendlet mellom alarmpanelene til begge motorene har jeg ikke funnet ut, men den er i hvert fall borte nå.

Tusen takk til alle som involverte seg i problemet! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dette var hyggelig lesning. Jeg fikk i farten ikke med meg hva slags ladefordeler du bruker?

 

Samme type som i denne linken http://www.drevia.se/el.html men av fabrikat Lucas og 120A. Ble anbefalt denne av elektrikkeren som et bedre alternativ grunnet mindre spenningsfall i Lucas'en enn i VP'en. Som en ekstra bonus kostet de kr. 500 mindre pr. stk enn VP's ladefordelere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor denne feilen pendlet mellom alarmpanelene til begge motorene har jeg ikke funnet ut, men den er i hvert fall borte nå.

Det er antakeligvis akkurat pga. feil kobling som jeg sa i innlegg 38.

 

Begge to panelene er koblet til minus og så er vel begge to motorer også koblet til fellesminus.

Strømmen som går gjennom forbrukere "leter" etter en vei som fører til minus.

Finnes det ikke noe minus direkt til batteriene da tar strømmen gjerne også en omvei gjennom/via andre forbrukere

som har tilkobling til minus.

Strømmen flytter da faktisk feil vei, men den flytter.

 

Her gikk strømmen fra panell nr. 1 via panell nr. 2.

Med det fantes det også motstand pga. at andre forbruker la i mellom, derfor den svake gløyding fordi det har flyttet lite strøm/dempet spenning.

 

Dette er et stort problem hvis minus ikke er tilkoblet korrekt og det skulle man huske.

Den svake strømmen som gikk nå hos deg ha antakeligvis ikke gjort mye.

Men hadde det skjedd annensteds da kunne ved samme prinsippet en stor forbruker "suge seg" så mye minus via både

andre (svakere) forbrukere og kabler at disse blir øddelagt pga. overbelastning.

Dette kan i verreste tilfeldighet føre til brann.

Men hvis instrumenter/styringer/brytere osv. blir øddelagt da holder det også allerede.

 

Derfor en gang til: Husk at alle minuskoblinger er både fast montert og helst ikke oksidert.

Det er også viktig at kabeltversnittet stemmer.

Utgående tversnitt må være det samme som inngående tversnittet er.

Vidre fordelinger mot minus må være minst av samlet størrelse (mht. belastningsgrensen i Ampere og spenningsfall)

som alle inngående plusskabler er.

Husk også at det ble montert sikringer helst på hver krets og at disse sikringer ikke er større enn minste kablen takler.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...