Jump to content

Bunnpanne, perkins 4.108

torbi

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke spesielt til Perkins 4.108, men på alle andre motorer jeg har vært borti så er det ikke nødvendig å fjerne gearet før man tar av bunnpannen. Så jeg tviler på om dette er nødvendig på din motor heller.Som regel litt trangt å komme til de to bakerste skruene, men ikke noe problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gearkassen kommer ikke i konflikt med skifte av pakning for bunnpanne. Det som kan gjøre denne operasjonen litt problematisk er plassen, evt. mangelen på plass, for å få dette gjort. Jeg foretok pakningsskifte på min 4108 sist vinter. Denne motoren sitter i en Tresfjord 28 og her er det så trangt under motoren at jeg tror at det er nesten umulig å få skiftet pakning uten å løfte opp motoren. Lykke til.

skipper på Amica

Blogg

Er nok lekk som er problemet hans og så tror han det er bunnpannen :discuss:

men som LV OLE nevner om "sykdommen" er det nok der problemet ligger og er derfor nærliggende å tro at det er bunnpannen som legger og blir syndebukken ...

Ta av gir og svinghjul og bytt overnevnte pakininger når du først har den ute så blir det meget renere i kjøleesvinet ditt en stund fremover :seeya:

Du er ikke den første som tror det er bunnpannepakiningen :nonod:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

• 2 uker senere...

Etter å ha studert på tegning og eg var ned og så på min perkins,en og det er oljeskvett på fram side av bunnpannen og bak mellom pannen og girkasse. Får eg kjøpt enkelt pakning eller er det komplett bunn pakning som eg får kjøpt?

Det blir jobb :sweat: av å løfte motoren litt opp for å få fri mellom gulv og bunn panna.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Det er nok fremre og bakre veivakseltetning som lekker, ikke bunnpannepakningen! For å skifte disse må du av med gear, svinghjul, remskive og register. Litt arbeid, men greit å få det tett(ere). Foreslår at du heiser motoren opp i en talje, så er det lettere å komme til for å jobbe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå er det vel streng tatt rederen og 1.matrosen som tar seg av skruinga, de har trent en masse på gamle traktormotorer. Men det er alltids noe å gjøre i båten for rederinnen også, om ikke annet så fotograferer og dokumenterer jeg begivenhetene.

Har du båten liggende på land?

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...