torbi Startet 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2008 Eg tenkte på å bytte pakning til bunnpanne på perkins 4.108, 49 hk, mitt spørsmål er : må eg ta ut girkasse før eg tar av bunnpanne, er det noe som har vært borti i dette? på forhånd takk. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
index Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Jeg kjenner ikke spesielt til Perkins 4.108, men på alle andre motorer jeg har vært borti så er det ikke nødvendig å fjerne gearet før man tar av bunnpannen. Så jeg tviler på om dette er nødvendig på din motor heller.Som regel litt trangt å komme til de to bakerste skruene, men ikke noe problem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Amica Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Gearkassen kommer ikke i konflikt med skifte av pakning for bunnpanne. Det som kan gjøre denne operasjonen litt problematisk er plassen, evt. mangelen på plass, for å få dette gjort. Jeg foretok pakningsskifte på min 4108 sist vinter. Denne motoren sitter i en Tresfjord 28 og her er det så trangt under motoren at jeg tror at det er nesten umulig å få skiftet pakning uten å løfte opp motoren. Lykke til. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
torbi Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Eg glemte visst å forteller litt mer , eg har tatt ut motoren ut pga holder på å skifte dieseltanken pluss motorfeste, så derfor lurte eg på om girkasse, men ok, eg skal la girkasse stå i fred mens eg tar av bunnpanne og skifte pakningen. takk skal dere ha Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
LV OLE Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Hei jeg har akkuratt sk div pakninger i min perkins 4-108 du må fjerne nedre bolter på gir da disse sitter skrudd i bunnpannen.. Men er det olje lekk som er problemet? da må du bytte asbest pakningene som tetter for veiven innenfor svinghjulet dette er en sykdom på disse motorene..jeg har arbeids beskrivelse på dette. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 (redigert) Dobbelpostet Redigert 29.Januar.2008 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Er nok lekk som er problemet hans og så tror han det er bunnpannen men som LV OLE nevner om "sykdommen" er det nok der problemet ligger og er derfor nærliggende å tro at det er bunnpannen som legger og blir syndebukken ... Ta av gir og svinghjul og bytt overnevnte pakininger når du først har den ute så blir det meget renere i kjøleesvinet ditt en stund fremover Du er ikke den første som tror det er bunnpannepakiningen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
torbi Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Hei på LV ole og Laluna, interessant å lese dette, men kan du Lv ole sende meg arbeidsbeskrivelse? hmm Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bergen Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 http://www.fujiyachts.net/manuals/manuals.html Parts Manual som du kan laste ned fra denne siden gir gode tegninger av 4108 sin oppbygning. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Etter å ha studert på tegning og eg var ned og så på min perkins,en og det er oljeskvett på fram side av bunnpannen og bak mellom pannen og girkasse. Får eg kjøpt enkelt pakning eller er det komplett bunn pakning som eg får kjøpt? Det blir jobb av å løfte motoren litt opp for å få fri mellom gulv og bunn panna. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
index Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Det er nok fremre og bakre veivakseltetning som lekker, ikke bunnpannepakningen! For å skifte disse må du av med gear, svinghjul, remskive og register. Litt arbeid, men greit å få det tett(ere). Foreslår at du heiser motoren opp i en talje, så er det lettere å komme til for å jobbe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mor Amica Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Slik kanskje? mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
torbi Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Slik kanskje?mvh Ella Eg er misunnelig av deg siden du har flott garasjen som du kan kose deg med å mekke perkins,en, eg har ingen mulighet siden eg bor i høyblokken på 8 etg . eg har satt hjemme laget heise kran i båten min men det ble så trangt i, vel eg må se mere på denne saken.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
mor Amica Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Nå er det vel streng tatt rederen og 1.matrosen som tar seg av skruinga, de har trent en masse på gamle traktormotorer. Men det er alltids noe å gjøre i båten for rederinnen også, om ikke annet så fotograferer og dokumenterer jeg begivenhetene. Har du båten liggende på land? mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
torbi Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jepp båten min er på land, fikk tatt perkins,en opp og står nå på dørk mellom 2 stoler og byssa, pluss heise kran så det ble trangt, måtte ta motoren ut pga skifte av 2 stk dieseltanken (lekkasje) , og nå venter eg på nye tankene, imens så skal eg male motorrommet pluss litt til..... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.