Lars H. Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 permanent solcell, har du ingen sånn regulator till solcellen da?Jo, selvkonstruert. Men kunne nesten klart meg uten om vinteren. Det er nesten ingen ladning fra 60w panelet under presenningen, kun nok til å kompensere for selvutladingen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arnstein Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Hmmm, ved sjøsetting, 2 - 3 ganger på våren, ved start på semestern, 2 - 3 ganger på høsten, ved vinteropplag og 2 - 3 ganger i løpet av opplaget (har permanent solceller tilkoblet da). Lars H. Enig med Lars H. Dette finnes best ut ved å sjekke vannstanden opp mot eget bruke/lademønster. Er batteriene fulladet, frakoplet, sjekket for vann og står kaldt gjennom vinteren er det nok med en etterlading på vinteren. Kan da like godt sjekke vannet mens du holder på, men skulle ikke tro noen etterfylling trengs på en lading. Selv vedlikeholdslader jeg batteriene ca. hver 10ende dag dersom båten ikke har vært noe særlig i bruk. Har alarm med GPS som trekker litt strøm. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Alfa 1 Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Den løsningen er jeg litt skeptisk til Hei Lars H. Mulig att du har rett rent teoretisk men jeg er meget gott fornøyd med batteri som er 8 år og god som gull (bly) enda. Bruker forresten en 30 A Ladac lader til en batteri banka på 4 x 140A. Vann forbruket er nermest null . Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så) Eller koble en "equalizer" på hvert av batteriene. (Denne utligner (lade)spenningen på dem. Rimelig sak.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lotus Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Når båten ligger i vinteropplag bruker jeg tidsur på ladderen, har denne innkoblet ca 1 time i døgnet. Den løsningen er jeg litt skeptisk til. For det første er det "overkill", og for det andre, dersom det er en 2- eller 3-trinnslader vil den hver dag da lade med 14,4volt i en time. Da må du i hvert fall med jevne tidsrom sjekke væskenivået. Hei Lars H. Mulig att du har rett rent teoretisk men jeg er meget gott fornøyd med batteri som er 8 år og god som gull (bly) enda. Bruker forresten en 30 A Ladac lader til en batteri banka på 4 x 140A. Vann forbruket er nermest null . Dette vil garantert gå til helvete med både med en 1-trinns lader og en 3-trinns lader. Trinn 2 i en slik 3-trinns ladeprosess er 14,4-14,8V i en viss tidsavgrenset periode, vanligvis 2-8 timer. Min 3-step lader har 14,7V i 4 timer.Siden du mener dette går bra, er det fordi du antagelig har en 2-trinns Ladac lader som går direkte til vedlikehold på 13,3V i det spenningen når 14,4V, men selv da er det du driver med ikke spesielt lurt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så) Aldri hørt om. Gjelder dette alle seriekoblede batterier, eller tenker du på spesialtilfellet hvor man tar ut 12V av det ene batteriet og 24 av begge? Noen som vet hvorfor (om) det blir slik? Geir Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Det har jeg også hørt om en gang før - fra en autoritet, som det heter. Nekter stadig å tro det. I såfall burde vel også de enkelte cellene i en 12V-batterie slites ut asymetrisk. Kandidat til 'urban legend'? Eller det har noe med nullpunktsenergien å gjøre Eller med slitasjen på elektronene på vei ned mot null. Men jeg har tatt feil før Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så)Dette har jeg hørt om. I forbindelse med fremdriften til u-båter under 2. verdenskrig, hadde man store mengder seriekoblede blybatterier til elektromotorene. Da var det viktig å stokke om på batteriene. Hvor gyldig dette er for 24V, har jeg ikke den ringeste formening om. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Eller koble en "equalizer" på hvert av batteriene. (Denne utligner (lade)spenningen på dem. Rimelig sak.) Denne forhandles ikke lengre av Gylling Teknikk. De opplyser at Equalizer kan kjøpes direkte fra Danmark: CB Batteriteknik APS i Maribo, tlf.: 0045 54757560 Som tidligere nevnt, dette er en komponent som er kjekk å bruke på hvert batteri VED SERIEKOBLING i 24-volts anlegg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.