Jump to content

Hvordan koble to batterier sammen?


Sabeltann

Recommended Posts

permanent solcell, har du ingen sånn regulator till solcellen da?

Jo, selvkonstruert. Men kunne nesten klart meg uten om vinteren. Det er nesten ingen ladning fra 60w panelet under presenningen, kun nok til å kompensere for selvutladingen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hmmm, ved sjøsetting, 2 - 3 ganger på våren, ved start på semestern, 2 - 3 ganger på høsten, ved vinteropplag og 2 - 3 ganger i løpet av opplaget (har permanent solceller tilkoblet da).

 

Lars H.  :fireworks2:

Enig med Lars H. Dette finnes best ut ved å sjekke vannstanden opp mot eget bruke/lademønster. Er batteriene fulladet, frakoplet, sjekket for vann og står kaldt gjennom vinteren er det nok med en etterlading på vinteren. Kan da like godt sjekke vannet mens du holder på, men skulle ikke tro noen etterfylling trengs på en lading.

 

Selv vedlikeholdslader jeg batteriene ca. hver 10ende dag dersom båten ikke har vært noe særlig i bruk. Har alarm med GPS som trekker litt strøm.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Den løsningen er jeg litt skeptisk til

Hei Lars H.

 

Mulig att du har rett rent teoretisk men jeg er meget gott fornøyd med batteri som er 8 år og god som gull (bly) enda. Bruker forresten en 30 A Ladac lader til en batteri banka på 4 x 140A. Vann forbruket er nermest null .

Link to post

  Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så)

Eller koble en "equalizer" på hvert av batteriene. (Denne utligner (lade)spenningen på dem. Rimelig sak.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Når båten ligger i vinteropplag bruker jeg tidsur på ladderen, har denne innkoblet  ca 1 time i døgnet.

Den løsningen er jeg litt skeptisk til. For det første er det "overkill", og for det andre, dersom det er en 2- eller 3-trinnslader vil den hver dag da lade med 14,4volt i en time. Da må du i hvert fall med jevne tidsrom sjekke væskenivået.

Hei Lars H.

 

Mulig att du har rett rent teoretisk men jeg er meget gott fornøyd med batteri som er 8 år og god som gull (bly) enda. Bruker forresten en 30 A Ladac lader til en batteri banka på 4 x 140A. Vann forbruket er nermest null .

Dette vil garantert gå til helvete med både med en 1-trinns lader og en 3-trinns lader. Trinn 2 i en slik 3-trinns ladeprosess er 14,4-14,8V i en viss tidsavgrenset periode, vanligvis 2-8 timer. Min 3-step lader har 14,7V i 4 timer.

Siden du mener dette går bra, er det fordi du antagelig har en 2-trinns Ladac lader som går direkte til vedlikehold på 13,3V i det spenningen når 14,4V, men selv da er det du driver med ikke spesielt lurt.

 

Lotus

Link to post

Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så)

Aldri hørt om.

 

Gjelder dette alle seriekoblede batterier, eller tenker du på spesialtilfellet hvor man tar ut 12V av det ene batteriet og 24 av begge?

 

Noen som vet hvorfor (om) det blir slik?

 

Geir

Link to post

Det har jeg også hørt om en gang før - fra en autoritet, som det heter. Nekter stadig å tro det. I såfall burde vel også de enkelte cellene i en 12V-batterie slites ut asymetrisk. Kandidat til 'urban legend'? Eller det har noe med nullpunktsenergien å gjøre :crazy: Eller med slitasjen på elektronene på vei ned mot null.

 

Men jeg har tatt feil før :rolleyes:

Link to post

Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så)

Dette har jeg hørt om. I forbindelse med fremdriften til u-båter under 2. verdenskrig, hadde man store mengder seriekoblede blybatterier til elektromotorene. Da var det viktig å stokke om på batteriene. Hvor gyldig dette er for 24V, har jeg ikke den ringeste formening om.

 

Lotus

Link to post
  • 3 år senere...
Eller koble en "equalizer" på hvert av batteriene. (Denne utligner (lade)spenningen på dem. Rimelig sak.)

Denne forhandles ikke lengre av Gylling Teknikk. De opplyser at Equalizer kan kjøpes direkte fra Danmark: CB Batteriteknik APS i Maribo, tlf.: 0045 54757560

Som tidligere nevnt, dette er en komponent som er kjekk å bruke på hvert batteri VED SERIEKOBLING i 24-volts anlegg...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...