Willy Thomassen Startet 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2008 Er en lykkelig eier av en Bella Falcon Fantino 26,men motoren bremser for en fullkommen glede. Det er trist og bli så plaget med en ny motor,og spørsmålet blir, er det bare jeg som har høstet denne erfaringen.Uhellene har kommet i rask rekkefølge,første drev ,bravo 3 havarerte etter 148 timer ,i løpet av di 148 timene ble det skiftet 2stk belg på samme drev.Fikk nytt drev fra MerCruiser på garanti,etter 52 timer hvar gleden over igjen , drevet hvar totalt havarert. Ingen forvarsel eller fysisk belastning skulle tilsi at noe ville hende.Får håpe drev nr 3 er et lykketall. Kjøpte 320 hk for og kjøre motoren lett ,driftsturtall ligger normalt på 2800,som gir en fart på ca 30mil,toppfart oppnådd 52.Er født i båt ,60 år og en erfaren bruker av båt som lytter til den minste ulyd. Etter ca 200 timer røk forkammer for turbo ,flens hvar brekt som den hvar kuttet med laser,i samme periode gikk start moteren. Fra første dag har det vært vann i bunnen på båten,etter grundig undersøkelse ble alle slangklemmer kontrolert på kjølesystem,ingen hvar sjikkelig tilskrudd,men det hvar ikke slutt med det .Ferskvannpumpen lakk som en sil ,lagrene helt kaputt,drifstimer kun 410,ved ettersyn viser det seg at sjøvannspumpen også har defekte lager,så begge pumpene skiftes nå etter 410 timer, Har kun fått brukt båten i 410 timer på nesten 2 år.Er det mariniseringen av motoren som er for dårlig? Hadde fisker båt med 140 hk sabbford med samme kjølesystem ,hvor pumpene ikke laget noe problem etter 8000 timer når båten ble solgt. ER det noen som har samme erfaring ,eller er det en mandagsmotor ? Willy Th Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 (redigert) Hei og velkommen til Baatplassen Har ikke hørt noe tilsvarende før - vet at KOB hadde problemer med sin tilsvarende motor i sommer - det var en kortslutning i startpanelet som gjorde at motoren stoppet gjentatte ganger. Har en bekjent som har bestilt båt med 350 hk utgaven av samme motor - her er det et annet drev. Hadde det vært min motor hadde jeg nok ganske snart fundert på enten å få heve kjøpet pga gjentatte feil eller å få ny motor. Redigert 29.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Fikk du noen forklaring på havari på Bravo 3 drevene? Det har vært noen havari på Bravo 3 i kombinasjon med stor dieselmotor men da på tyngre båter. Din båt kommer ikke i den kategori. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
rogeri Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hei! Høres mere ut som et drev-problem heller enn et motorproblem selv om dette sikkert er ille nok! Lekkasje i belger og startmotor som ryker pga. vannlekkasjer kan man vel strengt tatt ikke klandre Cummins for! Er båten ny og hvem har montert maskinpakken? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hei! Lekkasje i belger og startmotor som ryker pga. vannlekkasjer kan man vel strengt tatt ikke klandre Cummins for! Hvem skal man klandre da om det er slik at CMD har glemt å stramme klemmer på motoren og disse har forårsaket problemene? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Til Bitteliten: Tilstrekkelig stramming av slangeklemmer burde naturlig nok vært gjort fra fabrikk hvis det er disse det gjelder, men mener klart at man under klargjøring av en båt kontrollerer ALLE klemmer (også på inntak og eksos,diesel osv) før en tar første prøveturen!! Sitér dette innlegget Link to post
Willy Thomassen Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Angående innlegg fra meg angående Cumminc,så vil jeg bemerke at det er vel ingen feil med selve motoren,i dette tilfelle stille jeg spørsmål til mariniseringen.Ferskvannpumpe og saltvannspumpe burde holde i lengere en ca 300 timer ,hva er årsak til at lagrene på begge pumpene havarerte.Første belg hvar bekreftet skåret hull i under første montering i Finnland,lager og drivknute måtte skiftest etter 50 timer (første srevice),andre belg, fabrikkasjonsfeil på et parti belger levert til Mercruiser. Årsak til di fleste problem i dette tilfelle ,er vel slurv fra montering i Finnland,alle slangklemmer hvar delvis løse på kjølesystemet, nesten havari etter 20timer hvor slange inn til kjøler gikk av,heldigvis godt vær. Haveri av drev ,mercruiser beklager fabrikkasjonsfeil, en del tenner knekt på tannhjul,reslutat totalhaveri. Drev er et problem kjenner til flere tilfeller angående bravo 3,volvo har jo også store problemer. Båten kjøpt ny levert fra Finnland til selger Titek i Trondheim hvor den ble kjøpt,litt langt fra Lovund for og få service.Heldigvis så har forhandler for Bella, Nothuset i Sandenessjøen vært tilstor hjelp ,all ros til de.Trist og bli plaget med båt som brukest i firma,så vi trenger så sårt for og gi god sevice til våre kunder. W.TH Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Mulig det ikke er feil på selve motoren Cummins, men nå står jo CMD for Cummins Mercruiser Diesel. Og både drevet og alt det andre som har blitt ødelagt er jo endel av denne pakken. Alt henger jo sammen. Jeg ville ihvertfall klagd til leverandøren CMD. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Sydvesten Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Er ikke ES320 en VM motor da og ikke "ekte" Cummins..... Cummins motorer er vel 3,9 og 5,9 literen og større... mens den "gamle" 4,2 literen er Mercruiser motor som er fra Vittori Motori i Italia? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Willy Thomassen Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Heldigvis så er det ingen feil på motoren ,men mariniseringen stiller jeg stor missnøye til,båt er ikke såp enkelt når det gjelder garanti,litt enklere med bil ,såder har selgere av nye båter mye og lære. Sitér dette innlegget Link to post
Willy Thomassen Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hva som er ren rase av en motor i dag er et godt spørsmål ,di fleste er vel etter hvert blitt bastarder.Cummingsen jeg fikk montert i min Bella hvar en av di første 320 hk som ble montert i Finnland,leveringstid hvar på over 4mnd. Motoren er rask og sparker godt fra,oppnår en toppfart på 52 med lett last,48 med fulle tanker.Den har som ofte lite og leve av ,arbeider lett og trivest godt på 2800 til 3000 omdr som gir en fart på 30/32. Får skryte litt av Bella Falkon,en fantastisk god sjøbåt som gleder en gammel sjømann og fisker. W.TH Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hvordan er støyen i Falconen din? Jeg liker båten godt - men har lest at det er mye knirk fra innredningen og mye motorstøy. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Men er det standard B3 drev, eller er det brukt det litt sterkere B3 X eller det de har laget spes. for diesel som heter B3 X Diesel? Når det gjelder mariniseringen så høres det ut som blåmandag på akkurat din motor. Men det var en del slurv i monteringen også. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Ferskvannpumpe og saltvannspumpe burde holde i lengere en ca 300 timer ,hva er årsak til at lagrene på begge pumpene havarerte. La meg tippe... For stramme reimer på driften av disse pumpene. Kjenner ikke denne motoren inndirekte og kan ikke si det sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Willy Thomassen Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Hei brutus. Det er innstalert det største av B3,vil tro at det er et B3X:Trist og bli så mye plaget,men får håpe at det retter seg ,har stillet noe skrømt,slurv ved marinisering er vel hovedsaken for alt trøbbel . W.TH Sitér dette innlegget Link to post
Willy Thomassen Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Hei Hydrox. Det er jo en teori ,som kan gå utover lagerene, men i dette tilfelle så hvar alle drivreimer for slakke,strammeskruv for justeringer av reimer på div utstyr hvar ikk skruvet til.???? ! W.Th Sitér dette innlegget Link to post
Willy Thomassen Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Hei Bitteliten. Litt om Bella Falkon. Er selv en del av det våte element,er oppvokst i fiskerbåt , i følge den er faring er jeg mektig imponert over sjøegenskapen til Falcon. Motorstøyen er vel ikke mer plangsom på Falkon en andre båter i den klassen .Turtall og tilting av drev har veldig mye til og si, Cummingsen trives godt rund 3000 omdr, og gir lite støy fra seg , turtall rundt 3200 er der du merker støyen mest,drar du på så er det bare god lyd. Alle motorer har et ømt pungt for støy, ved turtall. Støy fra innredning ,er kun under røffe forhold,ved normalt vær er det fullt akseptabelt,nyter kjøreturene med god musikk. Båten er fantastisk og manuvere under røffe forhold ,duproppen snur han rund på sin egen lengde ved bakking ,det hjupe kjølsjæret gjør at den sitter som støpt i sjøen ,den slipper aldrig taket ,har testet den ,og det er et fakta. En lett betjent båt som du blir fort glad i, om jeg har vært litt plaget,er av et røff folkeslag. W.Th Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Motoren er rask og sparker godt fra,oppnår en toppfart på 52 med lett last,48 med fulle tanker.Den har som ofte lite og leve av ,arbeider lett og trivest godt på 2800 til 3000 omdr som gir en fart på 30/32. W.TH Går ut fra at du mener toppfart 42 knop, og 38 knop med fulle tanker. 52 knop henger ikke helt ihop hvis du får 32 knop på 3000 og max turtall er 3900. Isåfall må nok noe være feil med knopmåleren Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Hei. Jeg har nettopp kjøpt et par Mercruiser d254/220hk diesel motorer. Og jeg har manualen for motorene. Der står det bl.a. om å tømme sjøvanns delen av kjølesystemet for salt vann (om man bruker båten i salvann) etter hver tur og spesiellt om man lar båten stå ubrukt over lengre tid. Og spyle gjennom med ferskvann og stenge for sjøvanns inntaket. Ved vinteropplag skal frostvæske også kjøres gjennom. Dette er vel viktig for at sjøvanns delen av kjølesystemet skal fungere over tid. Lagre i sjøvanns pumpen tar kanskje ikke direkte skade av sjøvann. Ellers så har Cummins kjøpt Mercruiser, og motorene stammer vel fra VM selv om de nå heter Cummins. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Cummins har vel neppe kjøpt Mercruiser for det er jo Brunswick som eier Mercruiser. De har vel kanskje heller slått seg sammen. Hvis da det ikke er Brunswick som har kjøpt Cummins ? Får sjekke saken. Redigert 4.Februar.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Brunswick og Cummins har slått sammen sine marine diesel motordivisjoner. Dvs. at Mercruiser bensin motorer og drev fortsatt er Brunswick. Hvordan eierksapet er i dag vet jeg ikke - som regel avhenger det av verdien av selskapene på fusjonstidspunktet. Redigert 4.Februar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Update: http://www.cmdmarine.com/aboutus.html Cummins MerCruiser Diesel is... a Joint Venture between Cummins, Inc. and Mercury Marine with a long term vision to provide boat builders with a complete integrated system for vessel propulsion, power generation, controls and information for diesel engines Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Denne omtalte 4,2 literen i denne tråden er vel fortsatt en italiensk VM motor som Mercruiser har solgt under sitt navn siden de overtok dette fra BMW på 80 tallet engang og ikke en Cummins diesel som vel mere eller mindre er et rent amerikansk produkt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Ja det samme gjelder vel den nye 2 literen til CMD, som vel også er et VM produkt. De nye hvite motorene har commonrail mens de sorte har Bosch D-tronic. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.