Jump to content

Cutlass


Keiko

Recommended Posts

Hay.

Har en halv-planer på 30fot med 40mm aksling som jeg har skiftet 2 cutless lager på i løpet av 150 timer gangtid.

Det er Sleipner som har levert hele propellanlegget, også de to nye lagrene. Slike lager skal vare i mange år i følge Sleipner, men det er tydeligvis noe feil med min båt :smiley: Typisk!

Det er noen ubetydelige tæringsskader på akslingen,men dem er pusset rund i dreibenk, og de går bare over noen få centimeter. Lagret er langt, så jeg kan ikke skjønne at dette skal være årsaken. Propellen har vært hos Winrace for balangsering, og opprettingen av motor er 100%. Akslingen ligger helt på linje med cutless lagret, og hullene for vannet er helt åpne.

Det eneste som jeg er i tvil om er hvor stor avstanden fra der lagret slutter og til propellen skal være. Har nå ca.2cm..

Slakken blir ca1-1,5 mm etter noen få timere gangtid.

Er det noen forslag ?

Link to post

Det eneste som jeg er i tvil om er hvor stor avstanden fra der lagret slutter og til propellen skal være. Har nå ca.2cm..

Hvor stor er klaringen i marsjfart? Har du myke motorlabber så kan motoren flytte seg en del forover..... Ville vel tro at 2 cm er litt snaut men burde likevel være nok klaring. Om gummien løsner kan det tyde på varmgang.

 

I diverse litteratur som omhandler motormontasje står der at når akslingen henger fritt skal den passe akkurat på girflensen. Dette mener jeg er feil da akslingen ofte er vesentlig lengre på innsiden av hylsa og vil henge ned, dvs. den presses opp i cutlesslageret og drar pakkboksen nedover. Jeg har gjort flere motormontasjer i egne båter opp gjennom tidene og har gjort følgende: Når aksel og girflens står nesten inntil hverandre løfter jeg akslingen opp så mye at den stopper i øvre kant av pakkboksen (pakkboksen står jo på en slange og følger med akslingen oppover helt til akslingen butter i øvre kant av hylserøret). Slipper den så halvvegs ned igjen og justerer motoren etter denne plasseringen. Har aldri hatt problemer med slitte lager eller pakkbokser........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Motorfestene mine er ikke myke (orginale Yanmar), så jeg tror ikke motoren kommer frem noe særligt. Men hva som er årsaken til slitasjen skjønner jeg overhode ikke! Det gamle Cutless lagret var av "metall typen" og mye arbeid og få ut. Det som jeg monterte nå er av kunststoff, kostet mindre og holdt like "kort". :cool:

Link to post
  • 7 måneder senere...

Hei.

 

Er det noen som kan fortelle hvordan jeg skal få byttet cutlass lager.

 

Har to stykker. Den ene er festet i skroget, den andre er festet lengere ut på propell alsen i en arm.

 

Er de festet på en spesiell måte eller er det bare å  trekkes de ut?

 

Og hvordan settes de på plass? Må det spennes fast mothold på innsiden av båten og banke de inn?

 

Takknemlig for svar.

Link to post

Mulig du har en settskrue som skal hindre lagerert i å rotere og bevege seg aksielt. Sist gang jeg monterte et ble det sklidd på plass med litt lunk på akselhylsen (lett presspasning) samt at det ble satt inn en settskrue. Noen ganger fungerer rørene som skal gi vann til lageret som settskruer.

 

Når du skal sette inn nytt lager, prøv å trykke/presse det på plass. Mild vold med andre ord.

Link to post

Etter at du har løsnet/skrudd ut setteskruen/e kan det hende at lageret sitter fast og ikke lar seg rikke. Du kan da sage det ut med et baugfilblad. Du sager f.eks. et spor oppe og nede i hele lengden av lageret. Det kan hende at et spor rekker. Pass på at du ikke får fett på gummien ilageret ved montering igjen. Det gjør at gummien i lageret kan svelle og bli ødelagt.

Link to post

Når vi først er inne på det ,har spurt litt om dette før jeg men.Er rimelig sikker på at den skrangle lyden bak er fra det lagret ,men det skrangler kun når jeg passerer 5 knop.Er det på tide og bytte eller er jeg helt på jordet her ? Og må hele akselen ut ? Er klin grønn så takknemlig for svar her ja  :cheers:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Mulig du har en settskrue som skal hindre lagerert i å rotere og bevege seg aksielt.

Der er gjerne 2 settskruer, en på hver side, godt gjemt under 17 lag bunnstoff.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hallo Tine ll

Det vil ikke "skrangle" i fra et slitt cutless lager, men det blir vibrasjoner.

Det er litt slakk i laget fra fødselen, det er for at det ikke skal bli varmt å smelte.

Når slakken blir over 1mm så bruker jeg å skifte lagret.

1mm er faktisk ganske mye på min båt, og det høres at Cutlesslagret er slitt.

Men er det en båt som ikke går over 6-7 knop så kan du nok kjøre lengere.

Ja akslingen må ut (eller inn). :yesnod:

Link to post

Når vi først er inne på det ,har spurt litt om dette før jeg men.Er rimelig sikker på at den skrangle lyden bak er fra det lagret ,men det skrangler kun når jeg passerer 5 knop.Er det på tide og bytte eller er jeg helt på jordet her ? Og må hele akselen ut ? Er klin grønn så takknemlig for svar her ja  :yesnod:

 

Tine II

Uten at jeg er noen ekspert på propeller, tror jeg at skranglelyden er propellstøy.

 

GeirKS

Link to post

Byttet cutlesslager på våres forrige båt, lagrene var da 10 år gamle. Begge lagrene, ytter og inner, satt fast med to settskruer hver.

Den ene av skruene fikk jeg ikke ut, knakk deler av ett umbrakobits i skruen slik at det ikke var mulig å bore den ut.

Dette ble løst ved at jeg fikk laget en avdrager av to rørbiter, det ene røret var noen mm mindre i ytterdiameter enn ytterdiamateren på lageret, det andre noen mm større i innerdiameter enn ytterdiameter på lageret.

De to rørbitene ble satt sammen med en gjengestang slik:

Bilde

Denne klarte å trekke lageret ut med settskruen på plass, settskruen ble så filt ned fra innsiden ved hjelp av en Dremel.

Avdrageren måtte jeg også bruke på lager nummer to da det ikke var til å rikke selv med begge settskruene ute.

Prøvde med varme også uten at det løste problemet. Løsningen med å kutte lageret på langs med skjerfil ble utelukket da jeg ikke ønsket å skade hylsen til lageret.

Ytterkappen på cutlesslagrene var laget av messing, trolig hadde de vært mye enklere å få ut dersom denne hadde vært  av nylon.

Før jeg monterte nye lagre ble hylse/brakkert pusset innvendig med smergelpapir og satt inn med litt grease. Lagrene ble så dunket inn med en liten gummihammer.

MVH Chrian

Link to post

Uten at jeg er noen ekspert på propeller, tror jeg at skranglelyden er propellstøy.

 

GeirKS

Når du har et slitt trøstelager på bilen din , da hører du det skrangler bra .Nesten samme lager / skrangle lyd er da jeg kjører over 5 knop .Hører såvitt lyden , men opner jeg opp lugardørene bak så blir lyden sterkere .Må få noen med ut en tur så dem kan kjøre litt for meg så kan jeg starte søket baki der .Mener det kommer fra akselen  men.....  :lol:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Det lønner seg ofte å lage "tool" slik som Chrian.

 

Sitter lageret hardt bør bolten/gjengestanga være fingjenget med max. dia. og godt smurt.

Og ikke kjøpt på Biltema. Hvorfor ? fordi biltema gjengestål har kvalitet 6,8 som IKKE er solid nok til dette bruket. Trenger minst 8,8, helst 10,8 og aller helst 12,8 i kvalitet på gjengestålet. Og da må du til en skruebutikk av noe slag..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delene jeg laget avdrageren av ble kjøpt for 50kr på en bruktjernforetning, de hadde godt utvalg i forskjellige rørdimensjoner.

Gjengestålet er 16 eller 18mm og ikke fingjenget, måtte defor smøres svært godt for å klare jobben. Brukte luftrevet muttertrekker for å gjøre jobben hurtigere, men hadde nok fint klart det med en 1/2`skralle.

MVH Chrian

Link to post

Når du har et slitt trøstelager på bilen din , da hører du det skrangler bra .Nesten samme lager / skrangle lyd er da jeg kjører over 5 knop .Hører såvitt lyden , men opner jeg opp lugardørene bak så blir lyden sterkere .Må få noen med ut en tur så dem kan kjøre litt for meg så kan jeg starte søket baki der .Mener det kommer fra akselen  men.....  :nonod:

Nå har jeg jo ikke hørt lyden som du beskriver, men grunnen til at jeg foreslo propellstøy er at jeg har vært ombord i flere båter som har en slags skranglende lyd når propellen jobber litt. Den samme lyden plukkes ofte opp av skroget eller roret/kjølen på seilbåten i havner. Da hører jeg godt når det kommer en litt stor båt.

 

Det var forøvrig en artikkel om propellanlegg og vibrasjoner i Båtbørsen for litt siden.

 

GeirKS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...