Jump to content

Har dere noen meninger om Furuno FCV-620 ekkolodd?

Zimrad

Recommended Posts

Dette er det absolutt beste ekkoloddet du får i kompaktklassa (5-6") Den digitale filteringa gir mye bedre bilder enn konvensjonelle lodd og loddet fungerer suverent i automodus. Det er også det mest brukervennlige loddet jeg har prøvd, de mest brukte funksjonene betjenes med 2 vrikanpper, mye enklere enn menyer. Selvsagt menyer for mer avanserte funksjoner.

Har nå kjøpt en Raymarine E-80 men kommer ikke til å kjøpe ekkoloddmodul til den, vil fortsette å bruke FCV-620 i stedet.

Tror jeg går til anskaffelse av et sånt da :) Når det gjelder svingertype er hekkmontert svinger det eneste alternativet jeg har. Hva tror du om ytelsen med hekkmontert? Ser det er flere typer.. hva burde jeg velge? Fartsmåler er unødvendig når jeg har gps.

Er det muligheter for å koble dette til et ekkoloddmodul?

Antar du ønsker temperatur så da trenger du P66 transduceren som heter 5255ST-PWD hos Furuno. Denne har også fart.

Svingerelementet i 5255ST-PWD og bronsesvingeren 525ST-MSD (B744V) er det samme så ved dorgehastigheter er ytelsen identisk. Hvor god de forskjellig svingeren fungerer i fart er avhengig av monteringen, men en riktig montert gjennomgående svinger med fairing er som regel bedre.

Største ulempen med begge disse svingerene er at vinkelen på signalkonen er 45 grader for 50kHz. På dybpt vann blir da dekningen temmelig stor og lokalisering av fisken unøyaktig. For å få en med vinkel ned mot 20 grader trenger du en M260 eller B260 svinger som koster like mye eller mer enn loddet.

Forstår ikke spørsmålet om ekkoloddmodul, men den enste tilkoblingen til FCV-620 er NMEA-183 som kan brukes til å sende ut dybde og temperatur og til å motta litt navigasjonsdata.

Trenger temperatur ja, er kjekt å vite hvor kaldt det egentlig er.. :)

Jeg fant 525ST-PWD, som har dybde, temp og fart.

fant også 525T-PWD med kun dybde og temp.

Gjennomgående svinger er uaktuelt for meg, da jeg har dobbeltskrog.

Disse skovlhjulene, vil ikke de tette seg til med gro og slikt? Har en kompis som hadde problemer med dette på et annet lodd. Måtte ned og gnu av hjulene til stadighet.

Signalkonen er litt brei på 50KHz men skal ikke fiske på de største av dyp, blir vel rundt 20-200 meter antar jeg :)

En ting til jeg la merke til, er at ducern ser litt firkantig og flat ut. Har ikke funnet noen bilder som viser andre sider av den ennå. Lurer på om den er bra i litt større hastigheter da, ca 20-25 knop? Kanskje et dumt spørsmål.. regner jo med at Furuno ikke ville laget noe "mindre bra" :)

Svingeren lages ikke av Furuno, men er en Airmar P66. Airmar lager svingerene for de fleste ekkoloddprodusentene. Svingeren levers som standard hekksvinger for Furuno og Raymarine og flere andre. Ved riktig montasje pleier en P66 å holde bunnen opp til ca 25-30 knop.

Du finner tegninger og eksakte mål for svingeren i linken under.

Brosjyre Airmar P66

Skovlhjulene gror til, så siden det finnes en spesialutgave for Furuno med temp men uten fart er dette et bra valg.

Redigert av abbor (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...