Jump to content

Teak - dørk og shining av skap

Minien

Recommended Posts

Har planer om å legge teakdørk i båten (en gammel Joda 2300). Lurer på om jeg skal gå for ferdig natede plater eller kjøpe staver og legge det sjøl. Erfaringer?

Noen tips til produsenter? Har sett på westwood og maritim samt Nes sledeverksted, men er såpass ny i gamet at jeg ikke har erfaring til å si noe om noen av dem.

Hvilken tykkelse bør jeg gå for?

Samtidig lurer jeg på å shine opp alle skap med å legge tynn teakfiner utenpå det som allerede er der, men jeg finner bare plater som er for tykke. Har noen erfaring med dette? Er det et håpløst prosjekt?

Det som er, er at skapene kommer til å se litt slitne ut når den nye dørken er på plass...

De ferdige platene mener jeg flere her har gode erfaringer med. Når det gjelder skap og innredning, så kan du jo bruke en helg med varmepistol, stålsparkel og plenty av pussepapir (husk å slip ned hjørnene på sparkelen).

Puss ned og olje opp (eventuelt lakkere), men på skap og skott er det jo ikke den store slitasjen, så olje gir et godt nok resultat. Enklere vedlikehold blir det jo også..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg har en som har samme båt som meg liggende på samme brygge som meg.

Han har pusset opp all innredning ved å legge nye plater utenpå de gamle, og deretter satt på nye lister.

Det ble meget bra. Nå vet jeg dessverre ikke tykkelsen på disse, men jeg mener at han handler her:

Haave Listehøvleri. De har godt utvalg av plater i ulike tykkelser og lister.

Selv pusser jeg opp innredningen min selv i vinter. Jeg har fjernet eventuelt gammel lakk etc der det var og deretter beiset jeg all treverk med mahogny beis. Da fikk jeg jevn farge på alt. Deretter har jeg oljet x antall strøk.

Det ble bra, men selvfølgelig ikke som nytt.

Det må du jo om du skal ha dette. Du kan jo eventuelt ta mål av alt og bestille ferdig fra en eller annen i ditt nærområde.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...