Jump to content

Skifte mansjett på volvopentamotor med S-drev


olavd

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg bor i en granada 31 i Trondheim, og til våren må jeg bytte mansjetten på

min gamle volvo penta 7B/120S. Jeg har svært lite peiling på hvordan det bør gjøres,

og lurer på om det er noen som har erfaring og tips til hvordan en bør gå fram...

Tenkte å fikse det sammen med vårpussen.

 

Er det mulig å løsne drevet fra undersiden av skroget, og deretter ta ut mansjetten,

eller må jeg løsne drevet fra motoren, i motorrommet, og skifte mansjetten fra innsiden?

 

Olav

Link to post

Hei, og velkommen til Baatplassen!

 

Jeg har vært borti dette først med en MD5/110S og siden med en MD2010/130S. Jeg antar ditt opplegg er omtrent det samme. I så fall må du ta drevet ut innenfra. Dersom drevet er noen år gammelt (og det synes det å være?), må selve mansjetten tres av og på nedenfra. Såvidt jeg skjønner er de nyere modellene laget slik at du kan splitte drevet horisontalt og gjøre jobben noe enklere.

 

Det er fullt mulig å gjøre denne jobben selv, hvis du følger brukanvisningen strengt. For sjelefredens skyld kan det kanskje likevel være fordelaktig å bruke et autorisert verksted. Jeg satte bort jobben første gang, men monterte drevet selv andre gang ifm med motorbytte. Da behøvde jeg jo heller ikke å bytte mansjetten, som allerede var montert på drevet.

 

Mens du først er i gang med denne jobben, kan det være lurt å bytte motorlabber, samt gi drevet en skikkelig service.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post

Foregående taler gjør det på en tungvind måte.

Drevet er delt ved gummipakningen. Den nedre delen kan løsnes undenfra og slippes litt ned. Tror at det var 6-8 unbrako skruer å løsne. Jeg brukte en hullsag og utvidet gjennomføringshullet som drevet står i, rett under hver skrue.

Nå kan det bakre motorfeste løsnes og motor vippes litt opp i bakkant. Nå kan du lett få opp gummimansjetter. Gjør rent og tre inn ny gummi. Jeg har gjordt dette på et 120 og 110 drev. Sett av en ettermiddag.

 

Enkel jobb. Lykke til.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei

 

jeg skal ha båten på land neste uke, og har bestilt mansjetten.

jeg har funnet ut at mansjetten ble skiftet sist i 2000.

Altså er det 8 år siden i år.

Fabrikken sier at den skal skiftes hvert 7. år, men jeg lurer på om det går greit å la den gå noen år over tiden?

 

Jeg har det ganske travelt nå med en stor eksamen, så jeg lurer på hvordan dere tenker om å

vente med å skifte mansjetten til neste år.

Da har det gått 9 år siden skifte.

 

Jeg har tenkt som så at jeg kan få noen som kan litt båt til å se på mansjetten når jeg tar båten opp, og

vurdere ved inspeksjon om den bør skiftes eller ei...

 

olav

Link to post

Jeg tror ikke du får noen her, på direkte spørsmål, til å si at du ikke skal bytte etter sju år slik produsenten sier. Men du vil nok finne flere utsagn her på BP som indikerer at mansjettene ser ganske fine ut selv om de har stått et par år over tida.

Men skulle uhellet være ute, vil jeg nødig at det siste du tenker på, er et dårlig råd du fikk på Baatplassen...

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post

Jeg tror ikke at du kan nekte å ta imot eller forlange en mansjett som er helt fersk. Min var merket med 2 år gammelt nummer.

Da fikk jeg litt avslag. Gummien som jeg tok ut av båten var ca 15 år gammel og den kunne godt ha stått lengere.

Den vil jo ikke løse seg opp med øyeblikklig virkning og forsvinne så eventuelle feiler vil lage en lekkasje.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post

Jeg har en Volvo 2003 motor og drev 120S. Jeg fulgte anvisningen ganske nøye. Anvisning følger med belgen i settet. Motoren ble løsnet fra de 2 forreste motorlabbene. Jeg demonterte gear-kontroll fra drev (jeg husker ikke om jeg måtte avmontere throttle-wire og exhaustslange fra motorutløp. Du ser hva du må gjøre). Motor ble så løsnet fra drev og understøttet med treklosser i bakkant. Deretter ble motoren skjøvet ca. 5 cm fremover slik at akseltapp i drevet kom løst fra svinghjul. Sjekk denne forbindelsen. Det skal visstnok være et svakt ledd og smør godt med fett når du setter det sammen igjen. Da kan du bare løsne alle boltene rundt klemringen som sitter over belgen. Når det er gjort, er det bare å løfte drevet ut. Propellen må selvfølgelig av på forhånd. På min måtte jeg løfte drevet litt opp og så tilte bakover (slik som vist i instruksjonen). Ikke glem å tømme drevet for olje før du løfter det ut.

 

Hvis du ikke har et brukbart sted å stå og jobbe med drevet ved båten, bør du ta det med deg hjem i kjeller eller garage. Fjern låsetrådene og løsne boltene. Da kan du enkelt dele drevet og fjerne den gamle belgen.

 

Bruk pakningssement sammen med pakningene når du monterer igjen (men hold pakningssementen langt unna belgen). Permatex er et gammelt kjent merke, men jeg vil tro du kan bruke hva som helst. Du får sannsynligvis Permatex hos f.eks. TESS. Husk å låse boltene med låsetråd (følger med settet). Bruk momentnøkkel både på skruene mellom drev-delene og på boltene mellom klem-ring og skrog. Jeg ville aldri finne på å montere slike ting uten.

 

Da er det bare å tre drevet opp gjennom skroget igjen og skru alt sammen igjen.

 

Sist jeg byttet belg var det litt rust på klemringen, slik at jeg pusset den helt ned, primet og lakkerte med "Volvo-grønt". Gummitetningen i underkant mellom skrog og drev var også ganske råtten og jeg laget en ny med gummi fra Biltema. Den ble limt på med kontaktlim fra samme sted og ser ut til å sitte.

 

Jeg ville ikke finne på å dele drevet med den øvre delen sittende på motoren. Det virker på meg som en lite tilfredsstillende måte å gjøre det på. Det virket tungvint og jeg kan ikke skjønne at man kan ha full kontroll på det man driver med. Dessuten får du ikke sjekket akseltappen. Jeg vil nok gå så langt som å fraråde det.

 

Alt i alt tar jobben noen få timer og ganske problemfri, men jeg ville som sagt holde meg ganske nøye til bruksanvisningen. Jeg tror ikke du får noen problemer med dette.

 

Første gang byttet jeg belg etter 7 år (som anbefalt). Neste gang byttet jeg etter 9 år. Neste gang blir det etter minimum 9 år. Begge ganger høyttrykksspylte jeg den gamle belgen og det ble seende ut som ny. Jeg er klar over at gummi er ferskvare – men likevel!?

 

Eivind

Link to post
Jeg tror ikke du får noen her, på direkte spørsmål, til å si at du ikke skal bytte etter sju år slik produsenten sier. Men du vil nok finne flere utsagn her på BP som indikerer at mansjettene ser ganske fine ut selv om de har stått et par år over tida.

Men skulle uhellet være ute, vil jeg nødig at det siste du tenker på, er et dårlig råd du fikk på Baatplassen...

Dette er medfører ikke riktighet.

Har akkurat demontert 110 drev i min Fenix.

Etter grundig rengjøring virker det som om gummien kunne vært brukt noen år til.

Men dette visste jeg ikke før den var demontert. Den ser nesten ut som ny og det er ikke antydning til sprekker eller sprøhet. Den virker flexibel og myk. Og den er fra februar 1980!!!!

Må på fotballcup, men skal legge ut bilde av den senere ikveld.

 

Mvh Hot Johnsen

Link to post
Dette er medfører ikke riktighet.

Har akkurat demontert 110 drev i min Fenix.

Etter grundig rengjøring virker det som om gummien kunne vært brukt noen år til.

Hmm...nei...altså, jeg sa bare at på direkte spørsmål trodde jeg ikke at noen ville anbefale å ikke følge produsentens råd. Og det er jo uansett ikke slik at denne dingsen har ubegrenset levetid. Hver og en får finne ut i hvilken grad man ønsker å ta sjansen på at den holder et år til. Og det ansvaret vil jeg nødig påta meg på andres vegne.

Men når det er sagt, har jeg jo samme erfaring som deg.

Link to post

Slik ser mansjetten ut etter 28 år:

11042008.jpg

Og i ringene står det 80-4-2

2.februar 1980!!!

11042008007.jpg

Og det er ingen heksekunst å skifte denne.

Men en må ha rett utstyr og bruke litt teknikk når bl.a drevet skal løsnes pga at skruene hadde sittet der i 28 år og drevet var godt irret rundt boltene.

Knakk en 1/4" skralle, og måtte derfor bruke 1/2 skralle og forlengede umbrako til pipesett.

Dette kostet ca 150 kr på Biltema......

Når drevet var løsnet lot jeg det hvile på flensen i skroget.

Tok deretter å løsnet alle skruer innvendig (6 stk 8 mm og 2 stk 10 mm.

Så la jeg en 2"x4" på tvers over motoren og festet en strammebånd rundt den og motorfeste på drevet og strammet dette slik at det løftet seg ca 5 cm.

Da er det bare å lirke ut metallplaten og deretter belgen.

Rengjorde med papir og dusjflaske med kjøkkenrens.

Platen er nå renslipt og grunnet.

Imorgen maler jeg den med hammerite eller bengalakk.

Så er det bare å montere alt på plass.

Og da gjenstår vask og polering :wink:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post

Om du venter i 15 elller 20 år, så er det ikke noe problem. Volvo må si 7 år for å være 1000% sikker, men tanke på ansvaret de har som produsent. Sov godt om natten, selv om det går en 8 - 10 år over anbefalt levetid.

 

Det er mange som kaster mat dagen den er gått ut på dato, andre smaker på maten først, selv om den gikk ut på dato for 14 dager siden.

Link to post

Mulig alt det der.

Men jeg har også ett ansvar som båteier og båtfører.

Og den bæljen er alt som står imellom meg og den store katastrofen.

Det er ikke allverden av penger og arbeid.

Så den byttes på sju år.

For (litt) økt sikkerhet laminerer jeg også fast den nedre mansjetten.

 

Og nei, jeg har ikke hørt om en båt som har sunket pga mansjetten.

Og jeg ønsker ikke å ødelegge den statistikken.

Link to post
Om du venter i 15 elller 20 år, så er det ikke noe problem.

Et slikt råd hadde jeg aldri våget å gi til noen. At de gummiringene vi har pirket ut fra båtene våre etter mange år på overtid ser helt fine ut, er ikke noe faglig kvalifisert argument for at det er helt greit å gi blaffen.

Jeg skiftet første gang da jeg overtok båten. Da hadde det gått 17 år. Den så helt grei ut, men jeg gjør ikke det eksperimentet en gang til. I 2005 byttet jeg motor og drev, så neste deadline er i 2012. Det er nok mulig jeg kommer til å gå et par år over tida, men jeg vil ikke la det gå 15-20 år mellom skiftene.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post

En må ikke glemme at Volvo ønsker å selge deler, og deres intervall for å bytte belg er preget av det.

 

Hva om du ikke bytter, hva skjer? Det er ikke slik at belgen plutselig forsvinner og båten synker i løpet av 5 min. Lekkasjen vil til å begynne med bare være der når motoren går og du har vibrasjoner i seildrevet. Du får en lekkasje, som utvikler seg over tid pga en sprekk i belgen. Den kan kan midlertid tettes med smør innen du får båten på land og byttet belg. Jeg har ennå ikke hørt om noen har fått lekkasje pga av gammel belg. Vet noen om noen?

Link to post

Takker for svar.

Skal få en som kjenner til saken til å se på belgen når jeg tar den på land,

men antar at dette skal gå greit. Har vært nede i motorrommet og sett på belgen, og den virker hel og myk og fleksibel.

Til neste år har jeg bedre tid, og kan gjøre denne jobben skikkelig.

 

Takk for gode råd folkens!

Link to post

Tror ikke det er noe problem med 1 år på overtid.. Presiserer tro her, så ikke forvent deg noen garantier, selv om jeg personlig ikke ville ha hatt noen problemer med den risiko. Vi hadde MD5A og 110 drev, på Albinen jeg var medeier på, første gangen, tror jeg den var 8 år, byttet da, men den så ok ut holdt intervallet på ca 6 år etter det, egentlig ikke noe heksekunst, følg bruksanvisningen som følger med settet. Kunne kjenne at gummi var litt hardere/ stivere enn den nye, men ikke tegn til til krakelering, minimal slitasje ved kant av klemring, dersom jeg husker riktig. Klemring hadde rustet, så den måtte sandblåses, sinkprimes, sparkles og lakkes (og det så ut som at det var denne rusten som hadde påført den lille slitasjen som var).

Bolter kan være kinkige, på den jag vaar med på, så var det 8 mm Unbraco som skulle løsnes fra undersiden. Siste gangen jeg gjorde den jobben, så glemte jeg å tømme drev for olje... (da ble jeg flau da.... Og sååå glatt og umulig som alltingen ble....). Bakre motorfeste måtte løsnes, brukte jekkestropper ned fra bommen for å holde motoren det litte opp som trengtes. Dersom boltene er umulige å komme til, så kan det skjæres litt i skrog for å komme til med normalverktøy, etterpå så må kantene og området vaskes rent, slipes ned, avfettes (best å avfette først, men det er himla dårlig med plass til potene). Så må kuttstedene forsegles mot vanninntrengning, helst med epoxy eller topcoat. osv osv. regn en liten Lørdag på jobben ordne pipenøkler og skraller og planlegg verktøybehovet. Neste gangen du gjør det, så greier du det på 4 timer, inklusiv kaffe..

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...