Jump to content

Hell i uhell / Båten veltet

Loddesølv

Recommended Posts

Hei.

Tenkte jeg skulle fortelle om min opplevelse sist søndag.

Min Quicksilver 550 WA m/motor står på land, plassert på 3 stk. paller + 4x4 tomms plank i høyden både fremme og bak. I tillegg er det støttebukker på midten med tau imellom.

Båten er flat under kjølen helt bak. Ca. 30 cm bredde, der bakerste paller er plassert. Syntest derfor den sto stødig da jeg fjernet ene sidebukken for å komme til under båten for å våtslipe ujevnheter, og for å forberede ny bunnsmøring.

Rigget meg til med en tykk jakke som jeg la på bakken under båten, og låg på ryggen på denne i ca. 1,5 time, til jeg hadde pusset hele styrbord side under vannlinja.

Jeg krabbet frem, og gikk direkte bak for å pusse litt på akterspeilet rundt påhengsmotoren. Jeg hadde ikke før bøyd meg, før jeg kjente at noe la seg på skulderen min. -Skjønte at det var båten som kom, og prøvde å holde igjen et øyeblik, men måtte bare gi etter, og hoppe vekk. Pallene hadde kollapset / glidd ut, og båten låg på siden.

Det første jeg tenkte på var hvordan det hadde gått med båten. Reiste hjem og hentet batteriet, og fikk tiltet opp motoren. Fikk hjelp til å vippe opp båten, så jeg fikk fjernet dem øverste pallene som låg i en røys. Fikk vippet båten tilbake på en palle fremme og bak, og støttebukker på sidene.

Dagen etterpå var det gjennomgang av båten for å sjekke skadene....

Jakka mi som låg på bakken hadde lagt seg mellom grusen og båten, og dempet det verste.

Den eneste skade som var skjedd, var at celcoatet på 4-5 plasser hadde fåt noen hakk under vannlinja. 2-3 steder var hakkene så dype at dem såvidt avdekte glassfiberen, men ikke større en størrelsen på en negl. -Alt dette under vannlinja. Litt epoxy-sparkel, antipest og bunnsmøring, og ingenting vil vise.

Motoren og båtsida over vannlinja hadde ikke fått en skramme.

Tid til ettertanke.....

-Hadde arbeidet under båten i 1,5 time. -30 sekunder etter at jeg var kommet frem , ramlet den over der jeg hadde ligget.

Til meg selv, og dere alle der ute, som snart skal ta til på vårpussen ..... -Tenk sikkerhet !

Mvh.

Kairo

Til meg selv, og dere alle der ute, som snart skal ta til på vårpussen ..... -Tenk sikkerhet !

Mvh.

Kairo

Amen!!

Jeg får frysninger langt oppover ryggen når jeg ser hvordan noen båter sikres på slipp. Eller rettere sagt ikke sikres.

Store båter på langt over 30 fot settes på noen isoporklosser kun støttet med 2 stokker på hver side. Stokkene er ofte ikke er festet eller sikret på noen som helst måte.

Fint at det gikk bra og ikke minst at minner oss andre om at det ikke allitid gjør det :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

:eek: Det var nok litt av en følelse tenker jeg.

Bra det gikk bra da ihvertfall :yesnod:

Neste gang støtter du godt oppunder :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Falt først rett ned på baken og slo halebenet brukbart, så gikk føttene over kanten. Klarte å ta tak i fokkefallet midt mellom mast og cockpit, så stanset jeg med baken på kanten. Litt skjelven etterpå ja...

Dagen etterpå klarte jeg å reise meg under båtens akterende og slå hodet i propellen. En uke med båt som står stille i krybben sin er farligere enn en hel sommer på sjøen, hvem kunne gjettet det? :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...