Loddesølv Startet 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2008 Hei. Tenkte jeg skulle fortelle om min opplevelse sist søndag. Min Quicksilver 550 WA m/motor står på land, plassert på 3 stk. paller + 4x4 tomms plank i høyden både fremme og bak. I tillegg er det støttebukker på midten med tau imellom. Båten er flat under kjølen helt bak. Ca. 30 cm bredde, der bakerste paller er plassert. Syntest derfor den sto stødig da jeg fjernet ene sidebukken for å komme til under båten for å våtslipe ujevnheter, og for å forberede ny bunnsmøring. Rigget meg til med en tykk jakke som jeg la på bakken under båten, og låg på ryggen på denne i ca. 1,5 time, til jeg hadde pusset hele styrbord side under vannlinja. Jeg krabbet frem, og gikk direkte bak for å pusse litt på akterspeilet rundt påhengsmotoren. Jeg hadde ikke før bøyd meg, før jeg kjente at noe la seg på skulderen min. -Skjønte at det var båten som kom, og prøvde å holde igjen et øyeblik, men måtte bare gi etter, og hoppe vekk. Pallene hadde kollapset / glidd ut, og båten låg på siden. Det første jeg tenkte på var hvordan det hadde gått med båten. Reiste hjem og hentet batteriet, og fikk tiltet opp motoren. Fikk hjelp til å vippe opp båten, så jeg fikk fjernet dem øverste pallene som låg i en røys. Fikk vippet båten tilbake på en palle fremme og bak, og støttebukker på sidene. Dagen etterpå var det gjennomgang av båten for å sjekke skadene.... Jakka mi som låg på bakken hadde lagt seg mellom grusen og båten, og dempet det verste. Den eneste skade som var skjedd, var at celcoatet på 4-5 plasser hadde fåt noen hakk under vannlinja. 2-3 steder var hakkene så dype at dem såvidt avdekte glassfiberen, men ikke større en størrelsen på en negl. -Alt dette under vannlinja. Litt epoxy-sparkel, antipest og bunnsmøring, og ingenting vil vise. Motoren og båtsida over vannlinja hadde ikke fått en skramme. Tid til ettertanke..... -Hadde arbeidet under båten i 1,5 time. -30 sekunder etter at jeg var kommet frem , ramlet den over der jeg hadde ligget. Til meg selv, og dere alle der ute, som snart skal ta til på vårpussen ..... -Tenk sikkerhet ! Mvh. Kairo Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Til meg selv, og dere alle der ute, som snart skal ta til på vårpussen ..... -Tenk sikkerhet ! Mvh. Kairo Amen!! Jeg får frysninger langt oppover ryggen når jeg ser hvordan noen båter sikres på slipp. Eller rettere sagt ikke sikres. Store båter på langt over 30 fot settes på noen isoporklosser kun støttet med 2 stokker på hver side. Stokkene er ofte ikke er festet eller sikret på noen som helst måte. Fint at det gikk bra og ikke minst at minner oss andre om at det ikke allitid gjør det Redigert 31.Januar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Seilaren Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Her har du hatt englevakt som prinsessen ville sagt... Det er nok mange av oss som må ta lærdom av dette. Desverre! En trenger ikke akkurat å lage risikoanalyse for vårpussen, men HMS er veldig viktig! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Daffy Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Det var nok litt av en følelse tenker jeg. Bra det gikk bra da ihvertfall Neste gang støtter du godt oppunder Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Kjeles Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) ...jeg fjernet ene sidebukken... ...låg på ryggen...Tenk sikkerhet ! Det er vel ikke så smart å fjerne sidebukker og legge seg under båten?? Redigert 31.Januar.2008 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loddesølv Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Tydligvis ikke Kjeles... Var også det jeg prøvde å få frem ved denne tråden. At jeg syntes den sto stødig på den flate kjølen bak, var tydeligvis en feilvurdering. Feilvurderinger kan skje selv den beste Kairo Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Uff! Det gikk kaldt nedover ryggen når jeg leste dette. For flere år siden nå omkom en mann her under en 30 fots trebåt da han fjernet en støttekrakk for å male flekken. Det er bra å minne hverandre på at vi må tenke sikkerhet hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Man får ta lærdom av hvordan det ikke skal/bør gjøres.Men det viktigste i dette tilfellet:bare materielle skader,og de kan alltids fikses-ikke sant Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 En annen ting som faller inn under kategorien "lite lurt": Seilbåt i krybbe, plukke ut alle rekkestøttene på den ene siden for å kunne lene en litt for lang stige inntil båten uten å belaste rekken, vaske det i utgangspunktet glatte nok dekket med såpevann. Det er et stykke fra dekk ned til betongkai, selv når seilbåten bare er 22'. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Og resten av historien Panny...? Falt du ned? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Penny Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Falt først rett ned på baken og slo halebenet brukbart, så gikk føttene over kanten. Klarte å ta tak i fokkefallet midt mellom mast og cockpit, så stanset jeg med baken på kanten. Litt skjelven etterpå ja... Dagen etterpå klarte jeg å reise meg under båtens akterende og slå hodet i propellen. En uke med båt som står stille i krybben sin er farligere enn en hel sommer på sjøen, hvem kunne gjettet det? Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Dette håper jeg å slippe... Da e for jævlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Det var da fælt til uflak Panny . (Kunne nesten tro det var meg ) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.