Jump to content

Mye eksos ved oppstart av motorer


Van Marken

Recommended Posts

Hvis dette bare gjelder ved oppstart og kald motor så vil det hjelpe godt med heating. Defa har noen kjekke heatere som enkelt monteres på motoren med to slanger koblet til kjølevannsystemet.

 

Dårlige brennstoffventiler er også en ting som gir mye røyk. Er det lenge siden disse er kontrollert?

 

Jeg har vært ute for nyoverhalte brennstoffventiler som er innstillt med for høyt åpningstrykk. Det medfører at maskinen får insprøytning for sent og dette gir mye røyk. For sen innsprøytning fører til at tenningen forskyves til et senere tidspunkt og motoren rekker ikke å forbrenne alt drivstoffet. Røyk er resultatet og du vil kansje også se at motoren spytter diesel ut i vannet bak båten.

Link to post

Volvo 41a er den første motoren som kom på markedet av 41 typen, du må sjekke om solinoiden til eksos bendet fungerer det går et stag ifra solinoiden og opp til et spjell i bendet, dette pleier etter en stund å tæres opp av saltvannet, er dette borte ,eller solinoiden er defekt ryker det mye ved oppstart og tomgangs kjøring, sett på tenningen se om solinoiden slår inn.

går solinoiden sjekk da spjellet om det er helt og lukker riktig, er du i tvil kan du starte motoren og lukke det med håndkraft du vil da høre forskjell på motor lyden, er alt bare dritt og defekt kan du spare mange tusener ved å kjøpe reppsett til spjella og montere en vire med låsing så kan du manuelt styre dette fra førerplassen, et reppsett koster ca 1000 lappen pr motor mens solinoiden koster 4-5 tusen pr motor, det er ingen fare med å montere en vire da kan du stenge spjellene under 1500omd og det vill medføre mye mindre røk også ved kanld start, skulle du gi mere gass en 1500omd med spjella lukket vil bare motoren ikke oppnå turtall

Link to post
:yesnod: Javisst. Volvo Penta. 2 dieselmotorer på ca 360hk hver og motorer som absolutt er til å stole på, så langt jeg har opplevd disse.

Tror HYDROX var inne på noe. Fikk for ikke så lenge siden renset begge tankene for dieseldyr. Får ta meg en tur ut til verkstedet og be om etterjustering!

 

 

Det første du burde gjøre var å få sjekket dieselpumpa på disse motorene, dette pga at Dieseldyr også skader disse.

Link to post
Er det dårlig filtrering vi snakker om her? Dieseldyrene osv skal vel ikke komme gjennom filtrne? Og om de gjør det, så må partiklene være mindre enn motorenes toleranser. Det er jo det filtrene er til for å sikre, ikke?

 

 

Slitasjen kommer ikke av Dieseldyrene, men av syrene som Dieseldyrene danner ved oppblomstring :yesnod: Denne syren er det INGEN filtre som klarer å filtrere ut .

 

Legger ved ett bilde fra den siste båten jeg Kurerte for Dieseldyr :

 

p1060252.jpg

 

 

Denne båten hadde hatt flere nesten-havarier, og slet med hyppig utskifting av filtre........ ikke så rart egentlig når man ser hvordan Dagtanken så ut innvendig :nonod:

 

Skadene her ombord kom på ca 150.000,- bare for overhaling av dieselpumpene (3 stk) Videre så fikk båten driftsstans i 2 uker midt i sildefisket noe som garantert koster ett par hundre tusener per dag :yesnod:

 

Uansett, Dieseldyr blir ofte fnyst av men det viser seg at denne bakterien kan bli veeeeldig kostbar å bare ignorere :yesnod:

 

Ha en fortsatt fin kveld :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...