Van Marken Startet 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2008 Hei!! Når jeg starter mine 2 dieselmotorer, kommer det ekstremt mye røyk ut av rørene bak. Må finne en måte å begrense dette på da det vil bli svært plagsomt for andre båteiere i havna, når det våres og alle skal i båtene sine. Hva kan det komme av? Har noen et godt råd? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Hva slags motorer har du da? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Jeg tipper -- Volvo Penta TAMD 60 B eller C Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 VP41A? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hydrox Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Hvis dette bare gjelder ved oppstart og kald motor så vil det hjelpe godt med heating. Defa har noen kjekke heatere som enkelt monteres på motoren med to slanger koblet til kjølevannsystemet. Dårlige brennstoffventiler er også en ting som gir mye røyk. Er det lenge siden disse er kontrollert? Jeg har vært ute for nyoverhalte brennstoffventiler som er innstillt med for høyt åpningstrykk. Det medfører at maskinen får insprøytning for sent og dette gir mye røyk. For sen innsprøytning fører til at tenningen forskyves til et senere tidspunkt og motoren rekker ikke å forbrenne alt drivstoffet. Røyk er resultatet og du vil kansje også se at motoren spytter diesel ut i vannet bak båten. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Ford 27 ... ? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Van Marken Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Javisst. Volvo Penta. 2 dieselmotorer på ca 360hk hver og motorer som absolutt er til å stole på, så langt jeg har opplevd disse. Tror HYDROX var inne på noe. Fikk for ikke så lenge siden renset begge tankene for dieseldyr. Får ta meg en tur ut til verkstedet og be om etterjustering! Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Volvo 41a er den første motoren som kom på markedet av 41 typen, du må sjekke om solinoiden til eksos bendet fungerer det går et stag ifra solinoiden og opp til et spjell i bendet, dette pleier etter en stund å tæres opp av saltvannet, er dette borte ,eller solinoiden er defekt ryker det mye ved oppstart og tomgangs kjøring, sett på tenningen se om solinoiden slår inn. går solinoiden sjekk da spjellet om det er helt og lukker riktig, er du i tvil kan du starte motoren og lukke det med håndkraft du vil da høre forskjell på motor lyden, er alt bare dritt og defekt kan du spare mange tusener ved å kjøpe reppsett til spjella og montere en vire med låsing så kan du manuelt styre dette fra førerplassen, et reppsett koster ca 1000 lappen pr motor mens solinoiden koster 4-5 tusen pr motor, det er ingen fare med å montere en vire da kan du stenge spjellene under 1500omd og det vill medføre mye mindre røk også ved kanld start, skulle du gi mere gass en 1500omd med spjella lukket vil bare motoren ikke oppnå turtall Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Her er mer om dette: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=35221&hl= Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Javisst. Volvo Penta. 2 dieselmotorer på ca 360hk hver og motorer som absolutt er til å stole på, så langt jeg har opplevd disse.Tror HYDROX var inne på noe. Fikk for ikke så lenge siden renset begge tankene for dieseldyr. Får ta meg en tur ut til verkstedet og be om etterjustering! Det første du burde gjøre var å få sjekket dieselpumpa på disse motorene, dette pga at Dieseldyr også skader disse. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Javisst. Volvo Penta. 2 dieselmotorer på ca 360hk Hvilken type Volvo er dette, 60 eller 70 serien? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det er sikkert TAMD 71A, 358 hk Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hydrox Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Det første du burde gjøre var å få sjekket dieselpumpa på disse motorene, dette pga at Dieseldyr også skader disse. Er pumpen slitt pga. kjøring med dieseldyr så er nok dysene slitt også. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Er det dårlig filtrering vi snakker om her? Dieseldyrene osv skal vel ikke komme gjennom filtrne? Og om de gjør det, så må partiklene være mindre enn motorenes toleranser. Det er jo det filtrene er til for å sikre, ikke? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
VortexSurfer Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Er pumpen slitt pga. kjøring med dieseldyr så er nok dysene slitt også. Regner med at disse ble overhalt da han behandlet Dieseldyrene sist,eller? Hvis ikke så virker det ikke som om de som har gjort jobben for ham har vært helt på nett Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Er det dårlig filtrering vi snakker om her? Dieseldyrene osv skal vel ikke komme gjennom filtrne? Og om de gjør det, så må partiklene være mindre enn motorenes toleranser. Det er jo det filtrene er til for å sikre, ikke? Slitasjen kommer ikke av Dieseldyrene, men av syrene som Dieseldyrene danner ved oppblomstring Denne syren er det INGEN filtre som klarer å filtrere ut . Legger ved ett bilde fra den siste båten jeg Kurerte for Dieseldyr : Denne båten hadde hatt flere nesten-havarier, og slet med hyppig utskifting av filtre........ ikke så rart egentlig når man ser hvordan Dagtanken så ut innvendig Skadene her ombord kom på ca 150.000,- bare for overhaling av dieselpumpene (3 stk) Videre så fikk båten driftsstans i 2 uker midt i sildefisket noe som garantert koster ett par hundre tusener per dag Uansett, Dieseldyr blir ofte fnyst av men det viser seg at denne bakterien kan bli veeeeldig kostbar å bare ignorere Ha en fortsatt fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.