Fanafjord Startet 31.Januar.2008 Del på Facebook Startet 31.Januar.2008 Jeg vurderer å kjøpe kartplotter. Med dagens dollarkurs tenkte jeg å sjekke litt hva utstyret koster i USA. Intellimap 642 fra Eagle. En rimelig kartplotter med 640X480 piksel oppløsning. Marineshop forlanger kr 5683. Ved søk på ebay.com fant jeg dette: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EAGLE-INTEL...51198QQtcZphoto USD 499. Frakt til Norge USD 61. Dette blir med en dollar kurs på 5,50: Kr 3080,- Regner man her 25 % moms i tillegg er man ved kr 3850! Det betyr den norske prisen er ca 1,5 ganger så dyrt som egenimport fra USA!!! Jeg har før kjøpt ting som bøker og sko og slikt fra nettbutikker i Amerika men ikke dyrt elektronisk utstyr. Har noen erfaringer med dette? Få man trøbbel med norske kart? Dette blir jo enda mer lønnsomt med kartplottere i 10000 kr klassen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
abbor Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Navico har selv tatt over importen av Eagle (og Lowrance) til Norge i fra nyttår. Veiledende pris på IntelliMap 642C er nå 4990kr. Mye å spare på å ta inn elektronikk i fra USA, ofte en faktor 2 når moms og frakt er betalt, men når det gjelder Eagle er forskjellen så liten at jeg ville ha betalt den ekstra tusenlapen for få få garanti og norsk kjøpslov. Vil anta den vil ble enda billigere en 4990 på norske nettbutikker etter hvert, plotterene de har i dag kommer sikkert i fra Sleipner som hadde høyere veiledende på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
oddu Svart 2.Februar.2008 Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 Har kjøpt 2 stk Navmann kartplottere i USA ingen problemer, disse bruker Cmap kart. Når prisen er under halvparten tillsent er det bare å slå till. E bay har jeg bare gode erfaringer med, har etter hvert kjøpt flere bærbare pc, stålpropell osv her er det mye penger å spare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Har kjøpt all eletronikk fra USA Simrad Ap 35 Autopilot og Raymarine C 80 med ekkolodd, gps ,kart osv ,og att en kan få kjøpt Simrad sine produkter fra USA til Norge til under halv pris er for meg noe underlig. Har og fått returnert en feilbestilt vare , bruker Marine Deal som leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Sjekk denne : http://www.marinedeal.com/product_p/c28649.htm. Denne kjøpte en kjenning,fiks ferdig levert på døra inkl kart, frakt og mva for under 7000,- Koster nå hos Seatronic vel 14 laken(m/intern antenne) pluss kartet til vel 3000,- Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
lippert Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Litt på sidelinjen. Siste utgave av Båtliv har en omtale av Raymarines nye G-serie. På den er det forhåndsinnstalert kart for hele verden. Når du kjøper den i Europa får du med Platinumkart for Europa. Resten av verden er i Gold versjonen. Kjøper du den i USA så er USA og Canada i Platinum-versjon mens Europa og resten av verden er i Gold. Står lite om mulighet for oppgradering, men det kan se ut som om det blir komplisert. Kan dette være en fremtidig måte som bransjen vil bruke for å forsvare forskjellige priser i forskjellige markeder? Forøvrig koster plotteren 45.616,- uten skjerm. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
o.b.lix Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Forøvrig koster plotteren 45.616,- uten skjerm. Og skjermen over 80.000,- uten plotter... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Sjekk denne : http://www.marinedeal.com/product_p/c28649.htm. Etter noen år med plotter i båten, er det MIN mening at 7" skjerm er i minste laget. Byttet til 10" i fjor, og synes DET er det minste jeg er konfortabel med... Kjent sak at båt-elektronikk fra USA er meget gunstig for tiden. 2 - 3 ganger så dyrt her (frakt+toll+mva inklusive.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lippert Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Og skjermen over 80.000,- uten plotter... Det trodde jeg nesten var en skrivefeil så det tok jeg ikke med. Hva er det som forsvarer at en skjerm på 17" skal koste over 80.000 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjømannen Kalle Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) Hmmmm..prøver meg litt her..det er underlig at et spørsmål om en rimelig og OK plotter skal avspore i retning av mye dyrere greier. Dette er jo en plotter med 640x480 oppløsning. Med eks Garmin ender en nesten på dobbel pris før en får så stor skjerm og oppløsning. Og litt lesning rundt på forumet viser vel at det raskt er veldig dyrt utstyr som anbefales. :-) Ikke noe galt i det, men det passer vel ikke for alles lommebok og kanskje er det heller ikke rett investering med tanke på det en i praksis får tilbake. Noen som egentlig har noen gode argument mot denne plotteren, annet enn at Raymarine har bedre løsninger for det meste og koster i tillegg flesk? Se her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2098...upkey=001001032 Her ligger den på kr 4600 og har gjort det lenge, mener jeg. Hvis det Abbor hevder får utslag på prisen i nær framtid, kan en muligens se denne om kort tid til under kr 4000...? Hos Maritim er omtalte plotter såpass rimelig at det neppe svarer seg å importere med tanke på at det er mulig å reklamere på en mye enklere måte. Tror dette er mye plotter for pengene. Egentlig identisk med en modell fra Lowrance, 5300 tror jeg. Sjømannen Kalle Redigert 3.Februar.2008 av Sjømannen Kalle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) IntelliMap 640C er identisk med den utgåtte Lowrance GlobalMap 5150C (642C iGPS er 640C med innebygd antenne). 5200C/5300C har NMEA 2000, Ethernet for å knytte sammen flere displayer eller koble til ekkoloddmodul/radar og raskere prosessor. Det kommer snart en softwareoppdatering som gjøre at alle Lowrance i fra 2007 eller nyere kan bruke Navionics Platinum kart. Du vil bli godt fornøyd med IntelliMap 642C iGPS eller GlobalMap 5300C iGPS. Jeg hadde imidlertid i stedet kjøpt en Lowrance LMS-522C iGPS eller LMS-527C iGPS i fra USA, disse er helt lik 5300C men har i tilegg innebygd ekkoloddmodul. Prisforskjellen er ikke stor. Redigert 3.Februar.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Takk for kjempegode svar. Å diskutere her på baatplassen gir ganske god trygghet og innsikt. Jeg tror jeg går for Lowrance fra USA. Jeg har en grei Navman ekkolodd fra før, så jeg tror jeg dropper ekkolodd i GPS. Når det gjelder innebygd antenne bør det være godt nok i en Quicksilver Pilothouse, der det er bare 1 cm plast mellom GPSen og den frie himmelen? Redigert 4.Februar.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Saphir Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Jeg har akkurat kjøpt meg en Garmin 525s fra starmarinedepot.com, jeg betalte 4900 kroner for den. Min bror var nylig i USA og tok den med seg hjem, slik at jeg slapp unna frakt til Norge og moms. Jeg ser de selger IntelliMap 642C iGPS for 448 dollar, så det er nok en del å spare på den også. Hvor mye de tar for frakten til Norge er jeg usikker på. Jeg kan ihvertfall anbefale starmarinedepot de er rask og har god service. Jeg har også handlet en del på ebay, det kan lønne seg å sjekke forhandlerens rating/feedback og hvilke satser de bruker for å sende til Norge. Jeg har så langt bare hatt gode erfaringer med ebay. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 PÅ en båt som Quicksilver Pilothouse bør du gå for ekstern antenne. Det er best med fri sikt i alle retninger i fra antenne til satelittene. Har hatt ei løs antenne liggende inne i en lignende båt, og signalet ble betydelig dempet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Hvis dere kjøper plotterene fra nettbutikk i USA har dem null garanti. Betal heller litt tilleggspris og ta dem fra butikk der ute. Der holder produktene 1-2 år verdensgaranti, forskjellig etter produsent. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fanafjord Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Takk for tipset abbor. Skal gå for ekstern antenne. Når det gjelder garanti så er jo det en risk man tar i forhold til prisen og hva man tåler å tape. Får man en sak til halvpris så kan man faktisk tåle en kr 5000 - 6000 tap. Det er jo ikke eksistensen man riskerer. Så var det jo noen i forum som returnerte defekt gps til USA og det gikk bra. Jeg ser sånt på det: det er kanskje 5 % av gps som har alvorlige feil og i halvparten av de få jeg ikke noe igjen. 2-3 % sjanse å tape 6000 kr når jeg kan sikker tjene like mye kan jeg fint leve med. Redigert 4.Februar.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
o.b.lix Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Hvis dere kjøper plotterene fra nettbutikk i USA har dem null garanti. Må i så fall bare gjelde Raymarine. Andre merker har garanti, f.eks har jeg hat min standard horizon på garantirep i usa, og det var gratis det, i tillegg til at det tok kortere tid enn garantirep på mobilen min som hadde garantirep her i landet... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Man kan selvfølgelig sende produktet tilbake til butikk i USA for rep. Men worldwide garantien gjelder ikke. Man kan ikke forlange at Norsk importør tar noe garantiansvar. Det skulle bare mangle. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Hvis dere kjøper plotterene fra nettbutikk i USA har dem null garanti. Betal heller litt tilleggspris og ta dem fra butikk der ute. Der holder produktene 1-2 år verdensgaranti, forskjellig etter produsent. Min erfaring er at ting som går i stykker gjerne gjør det nokså raskt etter at man har kjøpt de eller rett og slett ikke virker som de skal fra starten av. Unntaksvis skjer det også noe etter noen år som kan kreve utrettet etter garantibetingelsene eller Forbrukerkjøpsloven. Når man da kan (forutsetter det!) kjøpe til halv pris fra utlandet så mener jeg at man løper nokså liten risiko ved kjøp fra utlandet. Nå ser vi jo også her at det fungerer å sende ting til garantireparasjon i utlandet under world wide garantiordning, ja sågar raskere enn lokale garantireparasjoner; "The proof is in the eating of the pudding!" Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Servicemannen Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Hvilken forskjell er på produktene kjøpte på nett eller fra butikk i USA. Hvis butikken er sertifisert forhandler gjelder faktura som worldwide garanti også i Norge. Redigert 4.Februar.2008 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Hvilken forskjell er på produktene kjøpte på nett eller fra butikk i USA. Hvis butikken er sertifisert forhandler gjelder faktura som worldwide garanti også i Norge. Nå blir jeg litt forvirret; mener du at importør i Norge vil måtte akseptere world wide garantiordning hvis produktet er kjøpt hos autorisert forhandler i USA, ellers ikke? I ditt foregående innlegg oppfatter jeg at du mener du motsatte eller at det er tilfelle hvis produktet er kjøpt på nettet hos ikke-autorisert forhandler? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
abbor Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Nå er det egentlig å dra denne tråden ut på de store hvite vidder igjen å begynne å omtale Raymarine sin garantiordinger siden det jo er Eagle/Lowrance som trådstarter planlegger å kjøpe. Men siden dere har begynt, klarer ikke jeg å holde meg unna heller. Raymarine har 2 garantordinger. En for utstyr som kommer i fra Raymarine Ltd (England) og en for Raymarine Inc (USA). Utsyr i fra Raymarine Ltd har verdensgaranti, utstyr i fra Raymarine Inc har ikke garanti i det hele tatt hvis det er kjøpt i fra eBay eller hvis det er kjøpt over nett og det ikke både er levert og innstallert i USA. Om en handler i fra en autorisert forhandler i USA har ingen betydning. Raymarine Inc sin autorisasjonen av nettbutikker er bare en vits. Det finnes bare 10 autoriserte, og jeg vet at flere av de autoriserte tar varene sine via en av de "uautoriserte", sannsynligvis for at denne har så store volum at han oppnår bedre priser. Redigert 4.Februar.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 både er levert og innstallert i USA. Og hvordan kontrolleres det at det er innstallert i USA ? Må man ha samsvarserklæring ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Nå er det egentlig å dra denne tråden ut på de store hvite vidder igjen å begynne å omtale Raymarine sin garantiordinger siden det jo er Eagle/Lowrance som trådstarter planlegger å kjøpe. Beklager det, men jeg var mest opptatt av å finne ut av/skjønne hvordan garantiordninger fungerer generelt og uavhengig om produktet er merket med Garmin, Lowrance, Eagle, Raymarine or "whatever". Som også andre har påtalt så er vel det summen av produkt, pris og garantiordninger som avgjør (eller bør avgjøre?) hvilket produkt man skal kjøpe og hvorfra. I hvertfall så er det sånn jeg vurderer dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
abbor Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Og hvordan kontrolleres det at det er innstallert i USA ?Må man ha samsvarserklæring ? Slik er nå teksten i Raymarine Inc sin garantiordning. Antar den vil bli brukt til å avvise garanti for alle som er bosatt utenfor USA og som har handlet på nett. Leveringen kan vi jo enkelt fikse ved å bruke jetcarrier. Ingen av de andre leverandørene har lignende rstriksjoner på garantien sin som Raymarine. Antar de fleste andre ordner opp hvis utstyret retuneres til USA. Tror faktisk Furuno og Simrad sin verdensgaranti er gyldig for utstyr kjøpt i USA, men dette har jeg ikke sjekket i detalj siden det ikke har vært aktuellt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.