Enzo Startet 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2008 Nå var vi en god steam og begynte å snakke andre båter enn bavaria så vi spinner litt videre på det Ta et hypotetisk scenario og si at disse 34-35 foterne koster eksakt det samme og du skal kjøpe en av de , hvilken ville du valgt ? Elan 340 Dehler 34 Hallberg-rassy 34 Bavaria 34 Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 hehe, jeg stemte først hvordan går det enzo, kikker du på ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Jeg kikker altid på ny båt men jeg har overhodet ingen planer om bytte nå , må nok få den jeg har i orden først og så blir vi nok å seile en sesong eller 2 med den først. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 det er bra, en del av båtgleden. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Du har glemt Dufour 34...... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 jeg valgte dehler på grunn av utseende , for for det kan jeg se . jeg er blank ang seibåter når det gjelder andre ting :-) . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Siden forutsetningen var at alle disse koster det samme valgte jeg Dehler. Hvis vi måtte betalt det båtene faktisk koster ville jeg gått for Elan. Registrerer at mange ville valgt bavaria 34 selv om alle kostet det samme. Det tyder på at den har ekstreme kvaliteter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 (redigert) Jeg ville seriøst sett på RM 1050. Godt med seil, rorkult, løygang (bak rorkulten), lyst praktisk interiør, hva mer kan man ønske seg? Den har også en ekstra kjøl i reserve, i tilfelle en skulle ramle av Redigert 1.Februar.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Du har glemt Dufour 34...... Kunne også tatt med X-34 , sunbeam 34 , najad 355 , regina 35 osv men det ble så mange bilder å søke fram på nettet og jeg er lat. Dufour 34 er jo en fin båt det vet jeg jo men den hører vel ikke hjemme i dette fine selskapet Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Stemte Dehler. Hadde jeg hatt råd til en ny båt i den klassen ville jeg også vurdert X-34, Tartan 3400 og C&C 115. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Vrient. Skulle jeg tatt ett egovalg, ville det kanskje blitt Performance 35. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 For identisk tykkelse på overlevert seddelbunke ville jeg uten tvil valgt HR34. Det er noe med det båtmerket. Men i all retferdighets navn må jeg melde at jeg opptil flere ganger har sett nøye på bildene av Bav34 (den nye) det må da være en veldig stor 34 foter. Så til sist skal det vel nevnes at erfaringen med seilbåt tilsvarer vel sån ca den Sydvesten hadde for tre år siden, men man skal ikke se helt bort fra............... Hvorfor er det foresten sagt så lite om Bav34-2007 her på forumet? Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Suzumar Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Registrerer at mange ville valgt bavaria 34 selv om alle kostet det samme. Det tyder på at den har ekstreme kvaliteter. Eller at noen er ute etter å framheve bavariaen som mer båt for penga enn den egentlig er.... Eller at noen er ute etter å provosere..... Eller at noen alltid promoterer det merket en selv har valgt...... Eller at ....... Your choice Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Dehler 34 Jeg har hatt dehler 34 før og det er en båt som oser kvalitet og jeg mistenker at denne er en drøm å seile , lekkert design er det også Elan 34 Nydelig båt som formelig roper SEIL MEG , denne ligger i klasse med dehleren men dehler er dehler HR 34 Den koseligste og peneste båten av disse , må ha rorkult og ikke ratt i denne , drømmebåt Bavaria 34 Jeg hadde valgt HR 34 foran dehler foran elan om disse kostet det samme. Måtte jeg betalt det båtene egentlig koster så hadde jeg kjøpt HR eller Elan. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Dehler 34 er en helt ny båt som første leveranse til Norge antakeligvis ikke kommer før i neste måned. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 (redigert) Ser at Bavaria ligger på en foreløpig annen plass. Rett skal være rett......hadde alle disse båtene kostet det samme hadde ikke jeg vært i tvil. Valget hadde blitt HR34. Redigert 2.Februar.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 (redigert) HR 34 Jeg fikk ærend å seile en slik båt nov. fra fabrikk opp til Oslo i kuling (solo). Denne båten imponerte meg så med sine egenskaper. Jeg forventet at den skulle begynne å danse i sjøen, men nei.Ble veldig fort trygg og sikker i båten.Den var meget retningstabil i sjøen, gikk fort, ikke antydning av sjø i cocpit, rorkult var ikke noe minus, autopiloten gikk rolig og jobbet seg ikke ihjel. Inne var den god og varm, og alt var der en forventer det skulle være. Som familiebåt og båt på det store havet. En ener Elan 34 Er en intressert i å være 10 på topp på banen, samtidig vil bruke den 40% og nedover med familien. Hadde jeg valgt denne. Denne båten har det meste. Dehler 34 Velger jeg som nr.3 pga at jeg har lite kjenskap til den. Jeg vet bare at dem er raske? Bavaria 34 velger jeg som nr 4.pga at jeg er veldig usikker på dagens modeller. Hvorfor dem forandrer dem sånn som dem gjør? Det er like så pene båter, men det er ikke nok vist du vil seile med dem. Hadde det vært en eldre modell, har jeg satt den som en 2'er? Harmony 34 Ville jeg ha valgt inn i prioritetslisten her? Redigert 2.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
bliss X Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Jeg ville helt klart gått for HR 34, og den står også høyest på ønskelista hvis jeg skal bytte båt en dag. Jeg kjenner ikke de andre båtene, men vær obs på en ting: Akterkabinen i HR34 er trang (eller lav) for to personer, så det ikke sikkert at den er det beste valget dersom man skal tenke soveplasser. En voksen person har det som en konge i akterkabinen, men person nr 2 får det litt stusselig pga den lave takhøyden i den delen av AC'en som går under cockpit'en Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Jeg ville seriøst sett på RM 1050. Godt med seil, rorkult, løygang (bak rorkulten), lyst praktisk interiør, hva mer kan man ønske seg? Den har også en ekstra kjøl i reserve, i tilfelle en skulle ramle av Dersom valgene skulle være noe interessant skulle det vel være litt mere ulike båter, men mere lik i pris, ellers blir det lett diskusjon om pris og små detaljer. Eller er det det en ønsker? RM er en spennende båt uten noen unødvendige dikkedarier. Det kunne være en båt å snakke om. Nå er jeg er litt skeptisk til materialet - en finerbåt -hm. Al. kunne ha vært materialet i denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 HR 34 Jeg fikk ærend å seile en slik båt nov. fra fabrikk opp til Oslo i kuling (solo). Denne båten imponerte meg så med sine egenskaper. Jeg forventet at den skulle begynne å danse i sjøen, men nei.Ble veldig fort trygg og sikker i båten.Den var meget retningstabil i sjøen, gikk fort, ikke antydning av sjø i cocpit, rorkult var ikke noe minus, autopiloten gikk rolig og jobbet seg ikke ihjel. Inne var den god og varm, og alt var der en forventer det skulle være. Som familiebåt og båt på det store havet. En ener bedre sejlegenskaper her på BP er oftast = högre LYS-tal................... vad er det du skriver nu De Cåsta !?,...........sejlegenskaper er så mye mer enn enbart fart spes på en Cruiser !!! skrogformen har mye o säga om sejl o sjöegenskaper på en Cruiser......."lande i bomull", skrev en annen, men jag tror dette måste oppleves själv för man tror det ! valde HR34an.....kunde oxo tenkt mig en Ovni345, men den tror jag dom sluttet o tillverka, bland litt eldre båter kansje en OE32 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) bedre sejlegenskaper her på BP er oftast = högre LYS-tal...................vad er det du skriver nu De Cåsta !?,...........sejlegenskaper er så mye mer enn enbart fart spes på en Cruiser !!! skrogformen har mye o säga om sejl o sjöegenskaper på en Cruiser......."lande i bomull", skrev en annen, men jag tror dette måste oppleves själv för man tror det ! HR 34 må bare oppleves og prøves, det er ikke noe mere å si om det. Den er spesiel, synest jeg. Jeg har forstått at Høyt LYStall er fart, men fart går ut over stabiliteten og sikkerheten. Fant fort ut dette med min egen båt, få ned LYStallet til der stabiliteten på båten og seilegenskapene hører hjemme. Og seil mere sikkert? Og så oppdageren en at det går fort like vel. Den Cruiseren (ac) jeg har, er satt opp slik at jeg tørr å stille opp mot en Open 40. Og samtidig kanskje vinne over den på Handycap? En må prøve å finne likevekten mellom seilegenskapene (stabiliteten) og farten. Det er ingen problemer å putte på 6 hundredeler mere på den jeg har. Men hva skal jeg med dette? Jo, fordi den har ikke egenskapene til å takle dette. De ble lang uten for tråden dette, men like vel? Redigert 3.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Så enkelt tror jeg ikke det er. Performance 35 seiler fra det meste, 1.30 med den høyeste riggen, men du får den ikke uten videre rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 De cåsta: Uansett hvordan du setter opp båten din vil den jo aldri bli verken mer stabil eller like rask som f.eks en Sf 40. 2620 kilo ballast i en 2,4 meter dyp kjøl sørger for det. Hvordan da sikkerheten kan være bedre på din 38ac er for meg uforståelig. Men selvfølgelig kan du slå en på handicap i regatta. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Douro Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ganske morsomt, at det finnes 30 stykker her, som ville valgt en ny Bavaria 34, selv om de kunne ha fått tilbud om en ny Hallberg Rassy 34 for samme prisen. Så vidt jeg kan se, er det ingen som har stått fram og sagt at de stemte på Bav 34, men jeg har jo en mistanke om hvem svært mange av disse 30 er. Og jeg tenker også mitt om sammenhengen mellom en slik lojalitet mot den bayerske båtfabrikken, og mange av de synspunktene og holdningene som er kommet til uttrykk i andre tråder her. Selv gikk jeg for HR 34, Dehler nr 2 og Elan nr 3. (Jeg stopper der). Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Det er jo handycap vi bruke når vi konkurerer mellom oss. Og det er resultat listene som blir lagt merke til. Ikke LYStallene på båtene? Vi sporer av på tråden gutter?? Vi kan ta den på brygga en plass, for det er ikke noen ende på denne diskusjonen tror jeg. Mål inn utstyrskode Spinn i stede for Ac = 1 hundredel Mål inn teleskop spin.bom (lengre) SWPL = 1 hundredel Mål inn lengre TPS = 1 hundredel Lengre SL eller ASLU og ASLE = 1 hundredel Bredere SHW eller ASHW = 1 hundredel Måle inn 150% Genua, i stede for den lille? = 1 til 2 hundredeler Mål inn 2 spinnakere og 2 gennakere = 2 hundredeler Også har du målene på storseilet, du kan gjøre tilsvarende på? Alt dette er tillatt, men får hundredeler pluss på dette. Her er listen forsatt lang, og noen har intresse av å benytte denne muligheten på noen båter? Før standarmålene blir satt på båten? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.