Jump to content

Hvilken av disse seilbåtene ville du valgt

Enzo

hvem velger du og hvorfor  

163 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

For identisk tykkelse på overlevert seddelbunke ville jeg uten tvil valgt HR34.

Det er noe med det båtmerket.

Men i all retferdighets navn må jeg melde at jeg opptil flere ganger

har sett nøye på bildene av Bav34 (den nye) det må da være en veldig stor 34 foter.

Så til sist skal det vel nevnes at erfaringen med seilbåt tilsvarer vel sån ca

den Sydvesten hadde for tre år siden, men man skal ikke se helt bort fra...............

Hvorfor er det foresten sagt så lite om Bav34-2007 her på forumet?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Registrerer at mange ville valgt bavaria 34 selv om alle kostet det samme. Det tyder på at den har ekstreme kvaliteter.

Eller at noen er ute etter å framheve bavariaen som mer båt for penga enn den egentlig er....

Eller at noen er ute etter å provosere.....

Eller at noen alltid promoterer det merket en selv har valgt......

Eller at .......

Your choice :smiley:

Dehler 34 Jeg har hatt dehler 34 før og det er en båt som oser kvalitet og jeg mistenker at denne er en drøm å seile , lekkert design er det også

Elan 34 Nydelig båt som formelig roper SEIL MEG , denne ligger i klasse med dehleren men dehler er dehler :yesnod:

HR 34 Den koseligste og peneste båten av disse , må ha rorkult og ikke ratt i denne , drømmebåt

Bavaria 34

Jeg hadde valgt HR 34 foran dehler foran elan om disse kostet det samme. Måtte jeg betalt det båtene egentlig koster så hadde jeg kjøpt HR eller Elan.

HR 34 Jeg fikk ærend å seile en slik båt nov. fra fabrikk opp til Oslo i kuling (solo). Denne båten imponerte meg så med sine egenskaper. Jeg forventet at den skulle begynne å danse i sjøen, men nei.Ble veldig fort trygg og sikker i båten.Den var meget retningstabil i sjøen, gikk fort, ikke antydning av sjø i cocpit, rorkult var ikke noe minus, autopiloten gikk rolig og jobbet seg ikke ihjel. Inne var den god og varm, og alt var der en forventer det skulle være. Som familiebåt og båt på det store havet. En ener

Elan 34 Er en intressert i å være 10 på topp på banen, samtidig vil bruke den 40% og nedover med familien. Hadde jeg valgt denne. Denne båten har det meste.

Dehler 34 Velger jeg som nr.3 pga at jeg har lite kjenskap til den. Jeg vet bare at dem er raske?

Bavaria 34 velger jeg som nr 4.pga at jeg er veldig usikker på dagens modeller. Hvorfor dem forandrer dem sånn som dem gjør? Det er like så pene båter, men det er ikke nok vist du vil seile med dem. Hadde det vært en eldre modell, har jeg satt den som en 2'er?

Harmony 34 Ville jeg ha valgt inn i prioritetslisten her?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Jeg ville helt klart gått for HR 34, og den står også høyest på ønskelista hvis jeg skal bytte båt en dag.

Jeg kjenner ikke de andre båtene, men vær obs på en ting: Akterkabinen i HR34 er trang (eller lav) for to personer, så det ikke sikkert at den er det beste valget dersom man skal tenke soveplasser.

En voksen person har det som en konge i akterkabinen, men person nr 2 får det litt stusselig pga den lave takhøyden i den delen av AC'en som går under cockpit'en

Jeg ville seriøst sett på RM 1050. Godt med seil, rorkult, løygang (bak rorkulten), lyst praktisk interiør, hva mer kan man ønske seg?

Den har også en ekstra kjøl i reserve, i tilfelle en skulle ramle av :wink:

Dersom valgene skulle være noe interessant skulle det vel være litt mere ulike båter, men mere lik i pris, ellers blir det lett diskusjon om pris og små detaljer. Eller er det det en ønsker?

RM er en spennende båt uten noen unødvendige dikkedarier. Det kunne være en båt å snakke om. Nå er jeg er litt skeptisk til materialet - en finerbåt -hm. Al. kunne ha vært materialet i denne båten.

HR 34 Jeg fikk ærend å seile en slik båt nov. fra fabrikk opp til Oslo i kuling (solo). Denne båten imponerte meg så med sine egenskaper. Jeg forventet at den skulle begynne å danse i sjøen, men nei.Ble veldig fort trygg og sikker i båten.Den var meget retningstabil i sjøen, gikk fort, ikke antydning av sjø i cocpit, rorkult var ikke noe minus, autopiloten gikk rolig og jobbet seg ikke ihjel. Inne var den god og varm, og alt var der en forventer det skulle være. Som familiebåt og båt på det store havet. En ener

bedre sejlegenskaper her på BP er oftast = högre LYS-tal...................

vad er det du skriver nu De Cåsta !?,...........sejlegenskaper er så mye mer enn enbart fart spes på en Cruiser !!!

skrogformen har mye o säga om sejl o sjöegenskaper på en Cruiser......."lande i bomull", skrev en annen,

men jag tror dette måste oppleves själv för man tror det !

valde HR34an.....kunde oxo tenkt mig en Ovni345, men den tror jag dom sluttet o tillverka,

bland litt eldre båter kansje en OE32

S/Y Gunga Din

bedre sejlegenskaper her på BP er oftast = högre LYS-tal...................

vad er det du skriver nu De Cåsta !?,...........sejlegenskaper er så mye mer enn enbart fart spes på en Cruiser !!!

skrogformen har mye o säga om sejl o sjöegenskaper på en Cruiser......."lande i bomull", skrev en annen,

men jag tror dette måste oppleves själv för man tror det !

HR 34 må bare oppleves og prøves, det er ikke noe mere å si om det. Den er spesiel, synest jeg.

Jeg har forstått at Høyt LYStall er fart, men fart går ut over stabiliteten og sikkerheten.

Fant fort ut dette med min egen båt, få ned LYStallet til der stabiliteten på båten og seilegenskapene hører hjemme. Og seil mere sikkert? Og så oppdageren en at det går fort like vel.

Den Cruiseren (ac) jeg har, er satt opp slik at jeg tørr å stille opp mot en Open 40. Og samtidig kanskje vinne over den på Handycap?

En må prøve å finne likevekten mellom seilegenskapene (stabiliteten) og farten. Det er ingen problemer å putte på 6 hundredeler mere på den jeg har. Men hva skal jeg med dette? Jo, fordi den har ikke egenskapene til å takle dette.

De ble lang uten for tråden dette, men like vel?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

De cåsta: Uansett hvordan du setter opp båten din vil den jo aldri bli verken mer stabil eller like rask som f.eks en Sf 40. 2620 kilo ballast i en 2,4 meter dyp kjøl sørger for det. Hvordan da sikkerheten kan være bedre på din 38ac er for meg uforståelig. Men selvfølgelig kan du slå en på handicap i regatta.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ganske morsomt, at det finnes 30 stykker her, som ville valgt en ny Bavaria 34, selv om de kunne ha fått tilbud om en ny Hallberg Rassy 34 for samme prisen.

Så vidt jeg kan se, er det ingen som har stått fram og sagt at de stemte på Bav 34, men jeg har jo en mistanke om hvem svært mange av disse 30 er.

Og jeg tenker også mitt om sammenhengen mellom en slik lojalitet mot den bayerske båtfabrikken, og mange av de synspunktene og holdningene som er kommet til uttrykk i andre tråder her.

Selv gikk jeg for HR 34, Dehler nr 2 og Elan nr 3. (Jeg stopper der).

Det er jo handycap vi bruke når vi konkurerer mellom oss. Og det er resultat listene som blir lagt merke til. Ikke LYStallene på båtene? Vi sporer av på tråden gutter?? Vi kan ta den på brygga en plass, for det er ikke noen ende på denne diskusjonen tror jeg.

Mål inn utstyrskode Spinn i stede for Ac = 1 hundredel

Mål inn teleskop spin.bom (lengre) SWPL = 1 hundredel

Mål inn lengre TPS = 1 hundredel

Lengre SL eller ASLU og ASLE = 1 hundredel

Bredere SHW eller ASHW = 1 hundredel

Måle inn 150% Genua, i stede for den lille? = 1 til 2 hundredeler

Mål inn 2 spinnakere og 2 gennakere = 2 hundredeler

Også har du målene på storseilet, du kan gjøre tilsvarende på? Alt dette er tillatt, men får hundredeler pluss på dette.

Her er listen forsatt lang, og noen har intresse av å benytte denne muligheten på noen båter? Før standarmålene blir satt på båten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...