Jump to content

Hvilken av disse seilbåtene ville du valgt

Enzo

hvem velger du og hvorfor  

163 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

De cåsta: Uansett hvordan du setter opp båten din vil den jo aldri bli verken mer stabil eller like rask som f.eks en Sf 40. 2620 kilo ballast i en 2,4 meter dyp kjøl sørger for det. Hvordan da sikkerheten kan være bedre på din 38ac er for meg uforståelig. Men selvfølgelig kan du slå en på handicap i regatta.

Jeg mente ikke bedre en f.eks Sf 40. Men bedre en noen av det modellen jeg har, med høyere Lystall?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Ganske morsomt, at det finnes 30 stykker her, som ville valgt en ny Bavaria 34, selv om de kunne ha fått tilbud om en ny Hallberg Rassy 34 for samme prisen.

Jeg også stusset litt på det. Går ut fra at noen stemmer på bav'en bare for å irritere deg, mens andre ikke har skjønt at man velger uten å tenke på pris. Jeg utelukker heller ikke at noen faktisk syns at bav'en er bedre pga større volum innvendig. Hvis det var meg ville jeg heller valgt hr'en, solgt den og kjøpt to bav'er slik at jeg hadde en byttebåt når den ene var på service.... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Så enkelt tror jeg ikke det er.

Performance 35 seiler fra det meste, 1.30 med den høyeste riggen, men du får den ikke uten videre rundt.

Ser 2 stk er påmeldt Ws2S, men hva med Simrad 1 s? Så kan vi ta den diskusjonen neste vinter?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Misforstå meg rett nå.

Det jeg mener er at det er ingen skala med saktegående, trygg båt i den ene enden og lynhurtig, farlig båt i den endre. Det er litt mer sammensatt.

Men det som er no dritt med en båt som er såpass rask som P35 på papiret er at det skal en meget god seiler til for å få den til å gå til potensialet.

Jeg føler meg iallefall ikke kallet.

Jeg har meget begrenset kunnskap om seilbåter. Forøvrig ut i fra det jeg har sett og hørt klinger HR litt ekstra fint. Så hvis prisen var den samme, ville valget falt på den.

For meg virker HR båtene blandt seilbåtene litt som Nord West gjør blandt motorbåter. Konservative båter som en betaler litt ekstra for, men som har et eminent håndtverk ned til minste detalj, og utsøkt materialvalg. :yesnod:

Hvis det var meg ville jeg heller valgt hr'en, solgt den og kjøpt to bav'er slik at jeg hadde en byttebåt når den ene var på service.... :wink:

Stemte først og leste innleggene i tråden etterpå. Hvordan noen kan velge en Bavaria til samme pris som en HR34 er for meg en gåte? :eek: Går vel egentlig ut ifra at de som har stemt på den måten har en Bavaria og ja, nei...........lar den ligge!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Greit nok at du vil begrense valgene, og jeg synes du har fått i gang en interessant diskusjon. Det er jo også alternativ å velge annen båt fra pollen :)

Blant alternativene er vel HR og Bavaria de mest komfortable båtene å bo i, mens Elan og Dehler seiler best. Både HR og Bavaria seiler dessuten godt nok for de fleste, så at disse topper statistikken er ikke rart (synes nå jeg, da).

Andre ting som kan ha betydning for valget, kan være åpen v.s luket hekk, rattstyring v.s. rorkult, rullestor, forhandlers serviceapparat...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Blant alternativene er vel HR og Bavaria de mest komfortable båtene å bo i, mens Elan og Dehler seiler best.

Jeg er helt uenig i påstanden din om at en bav 34 skal være mer komfortabel å bo i enn en elan 34. Har sett begge båtene på messe og skjønner ikke hva elanen mangler som bobåt.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ja, ok. Man velger jo som man vil. Du får altså fratrekk 0,01 for gennaker i stedet for spinnaker? Har lurt på det. Men nå kan man jo ha begge deler uten tillegg og det blir nok planen min foreløpig.

Etter å ha studert Polardiagramet, har jeg funnet ut at det lønner seg ikke å gå opp 1 Hundredel og seile med Spinnaker. Den farten en mister med å gå ned enda mer på vindvinkelen med Spinnaker, er for stor? Når en veier opp mot 1 hundredel og ser hvor langt ned en Kan seile med Genakkeren. Og enda ha en akseptabel fart, konkuransemessig? Erfaringsmessig. har jeg enda ikke tapt på dette mot dem som seiler Spinnaker? Mener jeg.

Dette er vurderingen med den jeg seiler.

Men det krever sitt av seileren? Spesielt om natta, når det er mørkt.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Men her vil det sikkert være litt forskjell på hva slags regatta man seiler? Hvis man seiler pølsebane med mange båter, gir spinnaker en mulighet til å gå dypere enn gennaker. Dette vil igjen gi en mulighet til å ta andre taktiske beslutninger enn hvis man seiler med gennaker. Dermed kan kanskje denne fordelen oppveie den ene pinnen man får i tillegg? Under lengre kyst/havregattaer kan det sikkert være som du sier, at det ikke lønner seg å seile med spinnaker.

Dog er jo dette veldig individuelt fra båttype til båttype.

Men her vil det sikkert være litt forskjell på hva slags regatta man seiler? Hvis man seiler pølsebane med mange båter, gir spinnaker en mulighet til å gå dypere enn gennaker. Dette vil igjen gi en mulighet til å ta andre taktiske beslutninger enn hvis man seiler med gennaker. Dermed kan kanskje denne fordelen oppveie den ene pinnen man får i tillegg? Under lengre kyst/havregattaer kan det sikkert være som du sier, at det ikke lønner seg å seile med spinnaker.

Dog er jo dette veldig individuelt fra båttype til båttype.

Helt klart at dette ville stille seg helt anerledes på korte baner. På havseilas kommer taktiske med å seile "bue" med værsystemet, som gir mest fart og samtidig korteste vei mot mål.

Og samtidig er jeg enig at det er Meget stor forskjell på hver enkelt båttype. Og må studere hver enkelt båt, hvilken seilas, om hva som lønner seg å seile med (Spin/Gen)eller begge deler.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...