Jump to content

Nytt elektrisk anlegg og bruk av reléer


HulkHaugen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg holder på å lage et koblingsskjema for et helt nytt elektrisk anlegg i båten min. Alt skal ut og inn skal alt nytt. Jeg er jo elektrikker selv, så burde egentlig kunne dette helt 100%, men..

 

Det som jeg sitter å stusser på nå, var når jeg skulle til å sette inn oljeføleren inn i tegningen. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men den skal vel bare kobles via en lyskilde og til minus på batteriet/godtset? Isåfall så må jeg legge opp et eget relé bare til denne følere, for at den skal kun skal lyse når tenningen er på. Eventuellt så kan jeg sette reléet på minussiden av lasten(lyskilden), og da kan jeg koble sammen flere funksjoner på samme relé, men det er jo ikke helt etter boka...

 

Eller er det noen andre lure metoder å bruke her?

Mvh Børre

Link to post

Ja, men det var omtrent no sånt jeg tenkte...bare jeg trodde at jeg skulle gå til minus, som ikke er logisk fordi at man ikke får spenning fra giveren. Men hvis jeg ikke har relé på den, vil den da stå og lyse når motoren står stille?

 

Ahhh...nå gikk det opp for meg. er ikke noe å tenke på så lenge giveren er negativ, og ikke positiv. Jeg skal ta og laste opp et bilde av tegningen når jeg blir ferdig med den, så dere kan ta en kikk på den og kritiser/anbefale meg løsninger...Blir vel i morgen ettermiddag tenker jeg.

 

Takk for all hjelp så langt :D

Mvh Børre

Link to post

Hvorfor bruke så mange releer? Eksta feilkilder :nonod:

-1-Ladelampe skal kobles mellom + etter tenningslås og D+ og bort med releet her

-2- trenger ikke rele for å styre instumenter ta dette rett fra tenningslås.

-.3- koble nivåbryter parallelt med bryter ,så er denne også sikret.

-4- skal normalt ikke trenge rele for og styre innslaget på starter-

-5- kobling av oljetrykkbryter ser ok ut.lykke til :seeya:

Redigert av JEFredriksen (see edit history)
Link to post

1- D+ er pluss når dynamoen virker som den skal? isåfall, så er det en ærlig feil, hehe..

2- Bare tenkte at jeg ikke skulle kjøre så stor belastning gjennom nøkkelbryteren. Hvis jeg først fjerner den, så er det heller ikke noe problem å fjerne den i pkt.1.

3- Jeg vil ikke beskytte den automatiske. da er det bedre å kjøre lensepumpen i stykker mener jeg, enn at båten synker på ødelagt sikring.

4- Det er innslagsreléet ;)

 

EDIT: Surret litt i min egen tegning her, men skal være ok nå:

Er enig med deg i det med reléene, vil egentlig helst slippe alle..

Hvis det er som du sier at D+ skal til + på batteriet (Som helt sikkert stemmer, må bare bekrefte at jeg forstod deg riktig), så forsvinner garantert K2 og K3(Som kun er der pga K2). Vet ikke hvor mye den nøkkelbryteren tåler, men den er vel sikkert god for 20+ A. Isåfall kan jeg jo fjerne K4 også...

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Link to post
La merke til at koblingene rundt dynamoen ser ut som et hakekors, men slapp av, ingen baktanker, hehe..

Hehe.... men du trenger bare å flytte betegnelsene rund generatoren 90 grader mot klokka (B- nederst, W på høyre side, D+ øverst og B+ på venstre siden), flytte dynamoen rett under ladelampa og - vips - er 3 av de 4 hakene borte :smiley: Ser uansett mer ryddig ut - hakekors eller ikke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...