HulkHaugen Startet 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2008 Hei! Jeg holder på å lage et koblingsskjema for et helt nytt elektrisk anlegg i båten min. Alt skal ut og inn skal alt nytt. Jeg er jo elektrikker selv, så burde egentlig kunne dette helt 100%, men.. Det som jeg sitter å stusser på nå, var når jeg skulle til å sette inn oljeføleren inn i tegningen. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men den skal vel bare kobles via en lyskilde og til minus på batteriet/godtset? Isåfall så må jeg legge opp et eget relé bare til denne følere, for at den skal kun skal lyse når tenningen er på. Eventuellt så kan jeg sette reléet på minussiden av lasten(lyskilden), og da kan jeg koble sammen flere funksjoner på samme relé, men det er jo ikke helt etter boka... Eller er det noen andre lure metoder å bruke her? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
OT-flyktning Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Litt usikker hva du mener... du mener kontrollys for oljetrykk? Er det ikke bare å gå fra tenning+ gjennom lampa til trykkbryteren som da er koblet videre til godset (=minus). Pleier det ikke å være slik? Bryteren bryter kretsen når trykket øker. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Enig med "Trikola"! Slik har i hvert fall oljetrykkslampa og trykkføleren vært koblet der jeg har vært "borti" slikt. Denne kretsen bør inneholde minst mulig "lemikk" som kan gjøre at du ikke får alarm når du skal! Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 (redigert) Riktig som sies her. Fra + switch til lampe, videre til oljetrykkføler. (Dersom du har elanlegg med minus til motorgods vel og merke). Men obs. hvis systemet har føler som lukker kontakten ved lavt trykk. Har også vært borti føler som åpner ved for lavt trykk. Da må du inn med rele, som du nevner. Redigert 2.Februar.2008 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Har også vært borti føler som åpner ved for lavt trykk. Da må du inn med rele, som du nevner. Vel, må og må. Jeg ville heller har byttet ut lampa med 6V-lampe pluss motstand (eller bedre: kraftig LED og motstand) i serie og kortsluttet lampa med føleren. Antagelig litt mer ledningsføringen, men du slipper releet. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Ja, men det var omtrent no sånt jeg tenkte...bare jeg trodde at jeg skulle gå til minus, som ikke er logisk fordi at man ikke får spenning fra giveren. Men hvis jeg ikke har relé på den, vil den da stå og lyse når motoren står stille? Ahhh...nå gikk det opp for meg. er ikke noe å tenke på så lenge giveren er negativ, og ikke positiv. Jeg skal ta og laste opp et bilde av tegningen når jeg blir ferdig med den, så dere kan ta en kikk på den og kritiser/anbefale meg løsninger...Blir vel i morgen ettermiddag tenker jeg. Takk for all hjelp så langt :D Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
HulkHaugen Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Ble så ivrig nå, hehe.. alt er tegnet etter hva jeg husker/finner-på-i-farta, men tror det skal være temmelig forstålig: Ser deu noe som er rart/staingalt eller annet nevnverdig, så er jeg intressert i å få utbedret det.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
westbas 89 Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 (redigert) Hvorfor bruke så mange releer? Eksta feilkilder -1-Ladelampe skal kobles mellom + etter tenningslås og D+ og bort med releet her -2- trenger ikke rele for å styre instumenter ta dette rett fra tenningslås. -.3- koble nivåbryter parallelt med bryter ,så er denne også sikret. -4- skal normalt ikke trenge rele for og styre innslaget på starter- -5- kobling av oljetrykkbryter ser ok ut.lykke til Redigert 2.Februar.2008 av JEFredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 (redigert) 1- D+ er pluss når dynamoen virker som den skal? isåfall, så er det en ærlig feil, hehe.. 2- Bare tenkte at jeg ikke skulle kjøre så stor belastning gjennom nøkkelbryteren. Hvis jeg først fjerner den, så er det heller ikke noe problem å fjerne den i pkt.1. 3- Jeg vil ikke beskytte den automatiske. da er det bedre å kjøre lensepumpen i stykker mener jeg, enn at båten synker på ødelagt sikring. 4- Det er innslagsreléet ;) EDIT: Surret litt i min egen tegning her, men skal være ok nå: Er enig med deg i det med reléene, vil egentlig helst slippe alle.. Hvis det er som du sier at D+ skal til + på batteriet (Som helt sikkert stemmer, må bare bekrefte at jeg forstod deg riktig), så forsvinner garantert K2 og K3(Som kun er der pga K2). Vet ikke hvor mye den nøkkelbryteren tåler, men den er vel sikkert god for 20+ A. Isåfall kan jeg jo fjerne K4 også... Redigert 2.Februar.2008 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
HulkHaugen Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ok, så jeg fikset litt på tegningen. tror det skal være gode greier nå. La merke til at koblingene rundt dynamoen ser ut som et hakekors, men slapp av, ingen baktanker, hehe.. Fant ikke noen greiere måte å gjøre det på uten å krysse ledningene.. Tilbakemeldinger blir verdsatt. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
OT-flyktning Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 La merke til at koblingene rundt dynamoen ser ut som et hakekors, men slapp av, ingen baktanker, hehe.. Hehe.... men du trenger bare å flytte betegnelsene rund generatoren 90 grader mot klokka (B- nederst, W på høyre side, D+ øverst og B+ på venstre siden), flytte dynamoen rett under ladelampa og - vips - er 3 av de 4 hakene borte Ser uansett mer ryddig ut - hakekors eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 ok, men da har jeg endret på det, satte inn et voltmeter instrument, og finpusset littegranne, men ingen nevnverdige endringer. Ingenting å kritiser nå? eller noen tips? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
westbas 89 Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 ville nå fortsatt hatt sikring på nivåbryter. Hvis noe blokkerer pumpa vil du få en høy strøm med varmgang og det det medfører. synes det ble veldig bra ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.