M/S Bastard Startet 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2004 Hei! Noen som kan hjelpe meg og finne en sånn kasse som avbildet under. Kan sikkert bruke noe annet som passer også. Avbildet under er en Sleipner kasse. Men den sitter dønn, og da jeg skulle banke rust av den gikk det av flere biter med metall (støpejern/gods) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Ingen som vet om noen gamle snekker som ligger og slenger som kanskje har dette greiene ombord Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Ja dette var et skikkelig oppussingsprojekt. Kan desverre ikke bidra med annet enn beundring over at noen setter i gang med slike prosjekter... Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Sannsynligvis ikke mye til hjelp, men i Bestumkilen ved roforeningen ligger det et par gamle, råtne snekker som ser ut som de har vært forsøkt brukt til St. Hans bål. Jeg mener å ha observert gamle motorer i begge. Tør ikke si om de har en slik Sleipner kasse, men hvis du beskriver hvor den skal sitte så kan jeg se etter. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Sannsynligvis ikke mye til hjelp, men i Bestumkilen ved roforeningen ligger det et par gamle, råtne snekker som ser ut som de har vært forsøkt brukt til St. Hans bål. Jeg mener å ha observert gamle motorer i begge. Tør ikke si om de har en slik Sleipner kasse, men hvis du beskriver hvor den skal sitte så kan jeg se etter. Heisann! Denne "kassa" sitter ikke på motoren! Du har sikkert sett eldre motorer hvor det er frikobling på motor som akslingen er festet. Hylsa sitter fast med klemflenser i denne vribare kassa. Hylsa fungerer da som trekkstang. Trenger du nærmere forklaring? Jeg legger ved et bilde slik at man kan se det tydligere Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Sannsynligvis ikke mye til hjelp, men i Bestumkilen ved roforeningen ligger det et par gamle, råtne snekker som ser ut som de har vært forsøkt brukt til St. Hans bål. Jeg mener å ha observert gamle motorer i begge. Tør ikke si om de har en slik Sleipner kasse, men hvis du beskriver hvor den skal sitte så kan jeg se etter. Har du fått undersøkt noe? Venter i spenning! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Jeg har fått løsnet den, så nå går det og vri på´n Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Heisann! Denne "kassa" sitter ikke på motoren! Du har sikkert sett eldre motorer hvor det er frikobling på motor som akslingen er festet. Hylsa sitter fast med klemflenser i denne vribare kassa. Hylsa fungerer da som trekkstang. Hei igjen bastard30000, Dette ser jo lovende ut Det som du etterlyser er vel egentlig selve "reverseringen"? Den er fastmontert i båten, mellom akterkant av motoren og pakkboksen for propellakselen. Den "hylsen" som du henviser til sitter ganske riktig fastklemt i reverseringen - og den kalles i min terminologi for "bakkerøret", det blir som du selv er inne på akkurat som en utvendig trekkstang. Jeg tenkte bare at en opprydding i begrepene kanskje kunne være en hjelp hvis du skal ut på bruktmarkedet og etterlyse disse delene. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Hei igjen bastard30000, Dette ser jo lovende ut Det som du etterlyser er vel egentlig selve "reverseringen"? Den er fastmontert i båten, mellom akterkant av motoren og pakkboksen for propellakselen. Den "hylsen" som du henviser til sitter ganske riktig fastklemt i reverseringen - og den kalles i min terminologi for "bakkerøret", det blir som du selv er inne på akkurat som en utvendig trekkstang. Jeg tenkte bare at en opprydding i begrepene kanskje kunne være en hjelp hvis du skal ut på bruktmarkedet og etterlyse disse delene. Lykke til! mvh Poseidon Nå kan jeg ikke alle termene i forbindelse med båt da det virker som ting og tang nevnes med forskjellige navn men man lærer jo stadig noe nytt Du vet ikke om noe sånne reverseringer som ligger og slenger da, du er vel stadig borti noen gamle båter og sånn. Kanskje det er større marked bortpå Vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Omstillings apparat heter "dingsen" Mulig Poseidon også nevnte dette Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Sorry, kunne ikke finne noe som ligner på "båtskraphaugen" her. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Sorry, kunne ikke finne noe som ligner på "båtskraphaugen" her. Ok. men takk for at du tok deg bryderiet med en titt Det ser ut som om jeg kan få løst det på en annen måte Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Du vet ikke om noe sånne reverseringer som ligger og slenger da, du er vel stadig borti noen gamle båter og sånn. Kanskje det er større marked bortpå Vestlandet Det skulle slett ikke være umulig å finne en reversering som ligger og slenger, men om man finner akkurat nøyaktig samme type kan være mer tvilsomt. Jeg har allikevel sendt denne tråden over til en meget god venn som arbeider i denne bransjen og som aldri kaster noe som kunne komme til nytte i løpet av de første 100 år! mvh Poseidon PS Har du forsøkt Gokstad Kystlag? De har en stor og aktiv motorgruppe, og det er meget sannsynlig at de enten har eller i det minste vet om en brukbar reversering av passende dimensjon. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Takk for hjelp og tips om Gokstad Poseidon. Har Gokstad hjemmeside? Jeg fant de på nettet og har sendt mail til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 PS Har du forsøkt Gokstad Kystlag? De har en stor og aktiv motorgruppe, og det er meget sannsynlig at de enten har eller i det minste vet om en brukbar reversering av passende dimensjon. DS Prøv også Mellomverftet i Kristiansund. (De restaurerer eldre trebåter...) Lykke til! (En annen link KAN være Blokken Skipsverft i Blokken, Sortland. (De som tidligere reparerte gamle redningsskøyter m.m...)) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Takk for hjelp og tips om Gokstad Poseidon. Har Gokstad hjemmeside? Jeg fant de på nettet og har sendt mail til dem. Hei igjen, Ja de har hjemmeside: http://www.gokstadkystlag.no/ Der finner du også link til motorsamlingen, slik som den er registrert på bibsys. Men slik som jeg kjenner til slike motorsamlinger har de en del motorer som er registrert og så har de i bøtter og spann av mer eller mindre komplette motorer, kombinert med assorterte løse deler som de muligens kan komme til å få bruk for en eller annen gang.... Jeg tenkte bare at siden dette var i rimelig nærhet av din hjemmehavn, så kunne det være et greit sted å begynne. mvh Poseidon PS Gokstad Kystlag skal forøvrig arrangere Kystens Landsstevne nå til sommeren, det er til og med jubileum - hele 25 år er Forbundet Kysten blitt etter hvert.... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.