Jump to content

Teste om dynamo fungerer?


Sleipner93

Recommended Posts

Ikke glem tilkobling av et batteri, ellers kan det knekkes diodebroen på dynamoet.

Bortsett av det trengs det å få spenning på D+ for å aktivere dynamoen,

fordi med så lite turtall av en boremaskin blir det vel ikke noe selvtenning ellers.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

D+ / kl. 61 er tilkobling til ladelampen.

De fleste dynamoer trenger batterispenning på D+ for at dynamoen starter å produsere spenning.

 

B+ kobles til batteri-pluss.

Gods eller delvis også B-minus kobles til batteri-minus.

 

Feste både dynamoet og alle kabler riktig og husk at dynamoen kan gir kraftig motstand mot boremaskinen,

selv om ikke jeg tror at du får mye ut av denne testen.

 

Det som du kanskje kan bruke er å sjekke om dynamoen leverer noe spenning,

for å måle effekten trengs det "litt" mer en en boremaskin.

 

Vær altså i hvert fall forsiktig mens leken.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er forskjellige typer dynamoer, men den mest vanlige er: D+ eller 61 går til ladelampen på dashbordet. B+ et permanent Batteri 12v + og ellers kan dynamoen ha et W uttak, dette er turteller tilkobling og er koblet til en såkalt halvspenning slik at en turteller skal kunne klare å tyde "turtallet"på motoren. Brukes dette må du kalibrere instrumentet med en Digital turteller og justeres på instrumentet.

 

Du kan også ha et: -I uttak på dynamoen. da er somregel "-" flatstikka ladelampe og "I" flatstikka 12 volt "sense"spenning

fra tenningslås.

 

På en to-polet dynamo har du også et B- uttak der en skruetilkobling er isolert fra huset på dynamoen.

 

Det er viktig at ladelampe tilkoblingen er koblet til, ellers får ikke spolene inne i dynamoen strøm slik at de kan danne magnetisme inne i dynamoen. ellers kan dynamoen snurre rundt i 10 000 ondr. uten at noen ting skjer.

Link to post

Bruk en batteri, ja.

De fleste dynamoer behøver bare kort spenning på D+ etter at dynamoet begynnte å dreie , slik at den "tenner".

Deretter skulle dynamoen forsyne seg selv på D+.

Men du kan god gi permanent spenning på D+ og, kanskje enklere for deg å hantere det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Så virker prinsippet, ja.

Lyspæren indikerer også om det finnes lading eller ikke, så du behøver ikke å tar den bort.

 

Kanskje interessant for deg å bygge en slik strømkrets forut, hvis du skal sjekke flere dynamoer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Hvordan finner man den oversikten det her vises til,

Se helt øverst på BP, til høyre finnes det en knappen som heter "Emneoversikt".

Der finnes det verdens hele kunnskap.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Men da forstår jeg det, først kobler jeg et 12v batteri til D+.......

Først lager du hver en kraftig kobling mellom dynamoets B+ og batteri-pluss, og fra dynamo B-minus til batteri-minus.

 

Deretter lager du en ledning fra Batteri-pluss (eller i så fall også dynamo-B+, fordi det er i så fall det samme)

via en 12V-lyspære (gjerne ca. 3 Watt) til D+ av dynamoet.

Pæren skulle da lyse.

 

Starter du deretter boremaskinen da skulle lyspæren slukke, og dynamoet vises lading med det.

 

Har du da også et Voltmeter mellom dynamo-B+ og dynamo-Bminus da ser du også spenningen den produserer.

Ampere kan du stortsett glemme fordi for det holder ikke boremaskinen din.

 

Men i hvert fall økes sannsynligheten at dynamoet virker ganske ordentlig allerede.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei,

 

Ser at jørg har vært inne på de viktigste tingene her. Men vil gjerne presisere hva som kan knekke diodebroen innvendig i dynamoen/generatoren.

 

Når dynamoen først har begyndt å levere strøm, kan diodebroen knekke om du fjerner + eller - kabelen mellom dynamo og batteri. Det som skjer er at mens dynamoen lader går det en strøm i denne kretsen. Om denne brytes, så brytes ikke strømmen umiddelbart i viklingene på dynamoen. Strømmen forsetter å lade inne i dynamoen og da oppstår en motinduksjon i selve stator viklingen og denne spenninegen kan bli flere hundre volt. Dette tåler ikke diodebroen og diodene kan ødelegges. Dess større strøm dess større sjanse for å knekke denne.

 

Man kan sammenligne dette med en vannslange, hvor det renner vann igjennom denne med et hvist trykk. Om man stenger kranen i enden av slangen vil vannet stoppe her men ikke i resten av slangen. Dette dyttes mot kranen og her bygges det opp et mye større trykk en det normalt er i slangen. Tenk på vannstrøm som strøm og vanntrykk som spenning.

Link to post
Først lager du hver en kraftig kobling mellom dynamoets B+ og batteri-pluss, og fra dynamo B-minus til batteri-minus.

 

Deretter lager du en ledning fra Batteri-pluss (eller i så fall også dynamo-B+, fordi det er i så fall det samme)

via en 12V-lyspære (gjerne ca. 3 Watt) til D+ av dynamoet.

Pæren skulle da lyse.

 

Starter du deretter boremaskinen da skulle lyspæren slukke, og dynamoet vises lading med det.

 

Har du da også et Voltmeter mellom dynamo-B+ og dynamo-Bminus da ser du også spenningen den produserer.

Ampere kan du stortsett glemme fordi for det holder ikke boremaskinen din.

 

Men i hvert fall økes sannsynligheten at dynamoet virker ganske ordentlig allerede.

 

:seeya:

Jørg

 

Mange takk for god beskrivelse. Skal få laget meg en slik testbenk og testet noen av dynamoene jeg har.

 

Jeg har et 80ah batteri i båten, hvor stor dynamo bør jeg ha?

Link to post
Jeg har et 80ah batteri i båten, hvor stor dynamo bør jeg ha?

Av disse 80Ah kan du bruke maksimalt 40, realistisk 20Ah uten å skade batteriet.

Ren teknisk sett for batteriet holder det med ca. 20A, hvis det må forsynes forbrukere og da regner du det i tillegg.

Men 20A-dynamoer finnes jo ikke.

Hvis du da monterer en standarddynamo som er beregnet for å levere 40 til 60A da er det mange mange A nok

for å lade batteriet.

 

Ellers er det viktig er at innstillingen av dynamoregulatoren stemmer, slik at batteriene få presis den ladesluttspenningen de trenger.

Ikke for lite, ikke for mye, heller ikke at batteriet koker permanent.

Men dette går nesten ikke med fastinnstillte regulatorer, da trenger man noe mer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...