Sleipner93 Startet 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2008 Hei! Skal til våren montere dynamo på Sabben min. Har endel dynamoer liggende men jeg er usikker på om de fungerer. Hvordan kan jeg teste om de fungerer uten å montere de på motoren? (Så jeg slipper å tilpasse en dynamo men så fungerer den ikke.) Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Hei. Du kan jo selvfølgelig lage deg din egen testbenk, men det er jo litt arbeid så det letteste er nok å ta de med til en bil/båt elektro sjappe og høre om de kan teste de for deg i en testbenk. Eller så kan du høre med bilmekk linja på en vg skole, de gjør det sikkert gratis for deg.. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Ei reimskive på en drill med justerbart turtall og et volt- og ampermeter så er du vel kommet nærmere testbenk :-) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Kan jeg feste en pipe til mutteren som holder fast reimskiva på dynamoen? Eller får jeg kanskje ikke godt nok turtall da? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 (redigert) JO, det funker med drill på mutteren. Forutsatt at det er litt fart på drillen, vil du kunne måle spenninga på dynamoen. Hvis du belaster med litt forbruk (lamper el.lign.) får du et riktigere bilde av målinga. Redigert 2.Februar.2008 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Da får jeg prøve det. Hvor mye strøm bør jeg få med en 220v drill? Vet ikke helt hvor høyt turtall disse går med. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ikke glem tilkobling av et batteri, ellers kan det knekkes diodebroen på dynamoet. Bortsett av det trengs det å få spenning på D+ for å aktivere dynamoen, fordi med så lite turtall av en boremaskin blir det vel ikke noe selvtenning ellers. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Okei, kan noen forklare meg hvordan en dynamo skal kobles? Hva brukes de forskjellige D+ og B+ til? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) D+ / kl. 61 er tilkobling til ladelampen. De fleste dynamoer trenger batterispenning på D+ for at dynamoen starter å produsere spenning. B+ kobles til batteri-pluss. Gods eller delvis også B-minus kobles til batteri-minus. Feste både dynamoet og alle kabler riktig og husk at dynamoen kan gir kraftig motstand mot boremaskinen, selv om ikke jeg tror at du får mye ut av denne testen. Det som du kanskje kan bruke er å sjekke om dynamoen leverer noe spenning, for å måle effekten trengs det "litt" mer en en boremaskin. Vær altså i hvert fall forsiktig mens leken. Jørg Redigert 3.Februar.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Må jeg koble dette til et batteri? Kan jeg ikke koble B+ til en lyspære og B- til lyspæra? Og D+ kan jeg ha et 12v batteri stående med 12v på B+ hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Det er forskjellige typer dynamoer, men den mest vanlige er: D+ eller 61 går til ladelampen på dashbordet. B+ et permanent Batteri 12v + og ellers kan dynamoen ha et W uttak, dette er turteller tilkobling og er koblet til en såkalt halvspenning slik at en turteller skal kunne klare å tyde "turtallet"på motoren. Brukes dette må du kalibrere instrumentet med en Digital turteller og justeres på instrumentet. Du kan også ha et: -I uttak på dynamoen. da er somregel "-" flatstikka ladelampe og "I" flatstikka 12 volt "sense"spenning fra tenningslås. På en to-polet dynamo har du også et B- uttak der en skruetilkobling er isolert fra huset på dynamoen. Det er viktig at ladelampe tilkoblingen er koblet til, ellers får ikke spolene inne i dynamoen strøm slik at de kan danne magnetisme inne i dynamoen. ellers kan dynamoen snurre rundt i 10 000 ondr. uten at noen ting skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Bruk en batteri, ja. De fleste dynamoer behøver bare kort spenning på D+ etter at dynamoet begynnte å dreie , slik at den "tenner". Deretter skulle dynamoen forsyne seg selv på D+. Men du kan god gi permanent spenning på D+ og, kanskje enklere for deg å hantere det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Forresten finner du en eller to ord om dynamolading i tillegg her. ... bare for tilfeldigheten at du kjeder deg for mye og ønsker å lære litt mer om dette tema. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) Flott, så når dette er montert på motoren. Da skal det gå 12v fra batteriet til en lyspære med en bryter. Når jeg trykker på bryteren vil strømmen gå igjennom lyspæra og til D+? Og deretter vil den få 12v der av seg selv? Redigert 3.Februar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Så virker prinsippet, ja. Lyspæren indikerer også om det finnes lading eller ikke, så du behøver ikke å tar den bort. Kanskje interessant for deg å bygge en slik strømkrets forut, hvis du skal sjekke flere dynamoer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
sharko Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Forresten finner du en eller to ord om dynamolading i tillegg her. Hvordan finner man den oversikten det her vises til, fra båtplassens startside? -jeg klarer ikke å finne frem, noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Må nok lage meg et oppsett hvor jeg enkelt kan koble på dynamoer ja! Men da forstår jeg det, først kobler jeg et 12v batteri til D+. Deretter tar jeg en ledning fra B+ som går til en 12v lyspære og en minus ledning bra B+ Så når jeg setter drillen på dynamoen skal lyspæren lyse visst dynamoen virker? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Hvordan finner man den oversikten det her vises til, Se helt øverst på BP, til høyre finnes det en knappen som heter "Emneoversikt". Der finnes det verdens hele kunnskap. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
sharko Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Se helt øverst på BP, til høyre finnes det en knappen som heter "Emneoversikt".Der finnes det verdens hele kunnskap. Jørg Takk; da skjønner jeg logikken......og fant frem. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) Men da forstår jeg det, først kobler jeg et 12v batteri til D+....... Først lager du hver en kraftig kobling mellom dynamoets B+ og batteri-pluss, og fra dynamo B-minus til batteri-minus. Deretter lager du en ledning fra Batteri-pluss (eller i så fall også dynamo-B+, fordi det er i så fall det samme) via en 12V-lyspære (gjerne ca. 3 Watt) til D+ av dynamoet. Pæren skulle da lyse. Starter du deretter boremaskinen da skulle lyspæren slukke, og dynamoet vises lading med det. Har du da også et Voltmeter mellom dynamo-B+ og dynamo-Bminus da ser du også spenningen den produserer. Ampere kan du stortsett glemme fordi for det holder ikke boremaskinen din. Men i hvert fall økes sannsynligheten at dynamoet virker ganske ordentlig allerede. Jørg Redigert 3.Februar.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Hei, Ser at jørg har vært inne på de viktigste tingene her. Men vil gjerne presisere hva som kan knekke diodebroen innvendig i dynamoen/generatoren. Når dynamoen først har begyndt å levere strøm, kan diodebroen knekke om du fjerner + eller - kabelen mellom dynamo og batteri. Det som skjer er at mens dynamoen lader går det en strøm i denne kretsen. Om denne brytes, så brytes ikke strømmen umiddelbart i viklingene på dynamoen. Strømmen forsetter å lade inne i dynamoen og da oppstår en motinduksjon i selve stator viklingen og denne spenninegen kan bli flere hundre volt. Dette tåler ikke diodebroen og diodene kan ødelegges. Dess større strøm dess større sjanse for å knekke denne. Man kan sammenligne dette med en vannslange, hvor det renner vann igjennom denne med et hvist trykk. Om man stenger kranen i enden av slangen vil vannet stoppe her men ikke i resten av slangen. Dette dyttes mot kranen og her bygges det opp et mye større trykk en det normalt er i slangen. Tenk på vannstrøm som strøm og vanntrykk som spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Først lager du hver en kraftig kobling mellom dynamoets B+ og batteri-pluss, og fra dynamo B-minus til batteri-minus. Deretter lager du en ledning fra Batteri-pluss (eller i så fall også dynamo-B+, fordi det er i så fall det samme) via en 12V-lyspære (gjerne ca. 3 Watt) til D+ av dynamoet. Pæren skulle da lyse. Starter du deretter boremaskinen da skulle lyspæren slukke, og dynamoet vises lading med det. Har du da også et Voltmeter mellom dynamo-B+ og dynamo-Bminus da ser du også spenningen den produserer. Ampere kan du stortsett glemme fordi for det holder ikke boremaskinen din. Men i hvert fall økes sannsynligheten at dynamoet virker ganske ordentlig allerede. Jørg Mange takk for god beskrivelse. Skal få laget meg en slik testbenk og testet noen av dynamoene jeg har. Jeg har et 80ah batteri i båten, hvor stor dynamo bør jeg ha? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg har et 80ah batteri i båten, hvor stor dynamo bør jeg ha? Av disse 80Ah kan du bruke maksimalt 40, realistisk 20Ah uten å skade batteriet. Ren teknisk sett for batteriet holder det med ca. 20A, hvis det må forsynes forbrukere og da regner du det i tillegg. Men 20A-dynamoer finnes jo ikke. Hvis du da monterer en standarddynamo som er beregnet for å levere 40 til 60A da er det mange mange A nok for å lade batteriet. Ellers er det viktig er at innstillingen av dynamoregulatoren stemmer, slik at batteriene få presis den ladesluttspenningen de trenger. Ikke for lite, ikke for mye, heller ikke at batteriet koker permanent. Men dette går nesten ikke med fastinnstillte regulatorer, da trenger man noe mer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.