Jump to content

Oppstart av dieselmotor fra vinterdvale


bjoris

Recommended Posts

I håndboken til vår Yanmar står det at etter lengre tids lagring skal man kjøre motoren 4*15 sek på starteren med stopp-knappen inne. Dette for å få oljen rundt i systemet, spesielt viktig for turbo.

 

Er dette noe dere alle gjør?

 

Vi har nå kjøpt ny båt med Volvo Penta (TMD22), men her er det ikke en egen stoppknapp, hvordan går en frem på en motor som ikke har egen stopp-funksjon utenom startnøkkel når en gjør dette?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Volvo motorene til pappa starter vi alltid slik (på hver tur) : kjører på starteren i 2 x 10-15 sekunder med stopp knapp inne...  Grunnen er at røret med olje til turboen (litt langt og vertikalt)er tomt for olje når motoren har stått still en liten stund.  ved å gjøre dette får turboen smøring når motoren endelig starter :-)  Og når den starter spinner turboen høyt i omdreining med en gang, så smøring er viktig.

 

Om det gjelder din motor og hvordan du skal får det til vet jeg ikke.

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Bjoris- på min VP AQAD 31A så er den en stopp hendel på selve dieselpumpen som man kan vri i stoppstilling. Mulig det er det på din motor også. Den har festeanordninger som muliggjør opplegg med stoppwire. Man må imidlertid være tosammen for å få dette til. En til å vri på tenningsnøkkelen og en til å holde stopphendelen.

 

Nå er imidlertid motoren så tregstartet etter lang tid uten kjøring og ved lave temperaturer at den må kjøres på startmotoren såpass lenge at oljetrykkslampen på instrumentpanelet forlengst har sluknet før den startet.

Link to post

I håndboken til vår Yanmar står det at etter lengre tids lagring skal man kjøre motoren 4*15 sek på starteren med stopp-knappen inne. Dette for å få oljen rundt i systemet, spesielt viktig for turbo.

 

Er dette noe dere alle gjør?

 

Vi har nå kjøpt ny båt med Volvo Penta (TMD22), men her er det ikke en egen stoppknapp, hvordan går en frem på en motor som ikke har egen stopp-funksjon utenom startnøkkel når en gjør dette?

Dette har jeg fundert litt på jeg også. Hvis en ikke ruser motoren når den starter, men bare lar den gå på tomgang, så skulle det vel ikke være noe problem for turboen? Da går den nesten ikke rundt allikevel, den snurrer jo bare i løse luften egentlig. Altså ingen belastning!

Jeg ser i hvertfall på oljetrykksmåleren at trykket kommer ganske fort uansett om motoren har startet, eller om jeg kjører på starteren. Kan da umulig bli store forskjellen.

Mulig kanskje at det kan ha litt å si om oljefilteret står slik at det blir tomt, men de fleste filter i dag har vel en ventil som hindrer oljen å renne ut.

Andre som har kommentarer?  :yesnod:

Link to post

Vel, en båtmotor er ganske dyr, og det er tross alt ganske lett å kime litt for å få frem olje før en starter motoren. Det kan være lurt å gjøre dette med stengt kjølevannsinntak slik at ikke eksosen fylles med sjøvann, særlig hvis man har tenkt å kime lenge.

 

Hvordan motoren stoppes uten den elektriske stoppknappen bør man vite uansett, så dette er en god anledning til å lære noe nytt.

 

Hvordan dette er på helt nye dieselmotorer med elektronisk styring vet jeg ikke, så der tar jeg et lite forbehold.

Link to post

Nå er det vel ikke helt bra for startmotoren å kinne for mye heller. I instruksjonsboken til min AQAD 31 A står det at startmotoren maks skal kinnes 15 sek i gangen med 5 minutters pause mellom hver gang slik at den får kjølt seg ned.

 

15 sek. virket kanskje ikke så lenge men i virkeligheten er det ganske lang tid med kinning av motoren. Min motor er tregstartet når det er kaldt, så det må et par startforsøk til før motoren kommer i gang. Synes selv at det ble mye kinning og tok derfor tiden. Første startforsøk var på ca. 5 sek. Syntes selv det var mye lenger. Neste startforsøk var på ca. 3 sek. før motoren startet opp. Allerede tidlig under første startforsøk så slukket oljetrykkslampen på instrumentpanelet.

 

Virker som også en del andre har en litt tungstartet motor etter vinterdvalen og da vil vel kinningen som skal til få å få start på motoren være mer enn tilstrekkelig får å få pumpet litt olje rundt i motoren.

Link to post
  • 21 år senere...

 

Kor sunt er det egentlig å kjinne motoren med stopp knappen inne?

får sylinderene nok smøring?

Hjelper vel lite å ta vare på turboen/resten av motoren sin smøring om ein ødelegger sylindre/stempelfjører/hone mønster.

Viss ein kjinne med stopp knappen inne for at resten av motoren ska få oljetrykk og smøring,så betyr vel det at underspyling av stempel og tar litt tid for å komme skikkelig i gang.Og ka med dei motorene som ikkje har underspyling?

kjinne ein uten å holde stopp knappen inne får ihvertfall sylindrene diesel smøring.

 

Link to post

Kopi fra manualen til Yanmar 4LHA-STP:

Første gang motoren skal tas i bruk eller dersom motoren ikke har vært i bruk på lang tid, må den
kjøres på startmotor før du starter den slik at oljen fordeles over alle delene. Dersom du bruker en
motor som har vært lagret i lang tid, uten å kjøre den på startmotor, kan dette føre til motorhavari
siden det ikke vil være olje på de bevegelige delene etter at den har vært lagret.
􁶃 Åpne bunn ventilen (valgfritt).
􁶄 Sett skipsdrevet i FRI (NEUTRAL).
􁶅 Kjør motoren på startmotor.
Trykk inn stoppknappen for å stoppe
drivstofftilførselen mens motoren går på
startmotor.
1) Sett nøkkelen i start bryteren.
2) Vri nøkkelen til START mens du holder
stopp knappen inne, og hold nøkkelen der.
Motoren vil begynne å dreie.
Tar du hånden bort fra stopp knappen, vil
motoren starte. Du må ikke ta hånden bort
fra knappen.
􁶆 Kjør motoren på startmotor i ca. 5 sekunder.
Lytt etter unormale lyder mens dette pågår.
􁶇 Flytt nøkkelen tilbake til OFF (AV). Motoren vil
stoppe.
 

Link to post

Duverden. Hva gjør man om motoren ikke har stoppknapp, venter på havariet? 

Med den motoren jeg har nå har jeg ventet i 25 år. Og venter fortsatt, den vil liksom ikke havarere.

Motoren ble produsert i 1986, og det er folk som har ventet før meg. Havariet kommer sikkert som man minst venter det.

Pølserør, les bruksanvisningen for aktuelle motor.

Link to post
borisboris skrev On 14.3.2025 at 21.34:

Kor sunt er det egentlig å kjinne motoren med stopp knappen inne?

får sylinderene nok smøring?

Stoppknappen påvirker ikke når oljetrykket kommer.

 

borisboris skrev On 14.3.2025 at 21.34:

Viss ein kjinne med stopp knappen inne for at resten av motoren ska få oljetrykk og smøring,så betyr vel det at underspyling av stempel og tar litt tid for å komme skikkelig i gang.

Underspyling av stemplene er der for å kjøle stemplene, ikke for å smøre mellom stempel og sylindervegg. Underspyling er kun nyttig for motoren etter at driftstemperatur er oppnådd.

 

borisboris skrev On 14.3.2025 at 21.34:

kjinne ein uten å holde stopp knappen inne får ihvertfall sylindrene diesel smøring.

Diesel er ikke et smøremiddel. Mellom stempel og sylindervegg, vil diesel vaske bort smørefilmen som er skapt av motorolje. IKKE gi full gass på en mekanisk styrt dieselmotor med stoppknappen inne.

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Stoppknappen påvirker ikke når oljetrykket kommer.

 

Underspyling av stemplene er der for å kjøle stemplene, ikke for å smøre mellom stempel og sylindervegg. Underspyling er kun nyttig for motoren etter at driftstemperatur er oppnådd.

 

Diesel er ikke et smøremiddel. Mellom stempel og sylindervegg, vil diesel vaske bort smørefilmen som er skapt av motorolje. IKKE gi full gass på en mekanisk styrt dieselmotor med stoppknappen inne.

Ja,her har eg jo tenkt litt feil,men kor kommer smørefilm mellom sylinder og stempel fra om det ikkje er fra underspyling eller diesel ?

Link to post
borisboris skrev for 7 timer siden:

Aha,eg mangla visst litt

Det finnes mange måter å konstruere en 4T motor på, det er ikke mange som kan alt.. 

Visste du feks at en vanlig "Honda-type" gressklippermotor kun har plaskesmøring ? (det sitter en "pinne" på råden som dyppes i olje for hver omdreining og kaster olje på sylindervegg og kryssbolt)

Har en 4T 4syl 100hk Deutz motor som ikke har frostveske som kjøling, men som kjøles av motorolje i egen radiatorkrets... 

Men viktig at du ikke ser på diesel som noe som har smørende effekt i en 4T dieselmotor. Da kan du lett ta en dårlig avgjørelse en vakker dag...

 

Link to post

Veiva tar stort sett ikke nedi oljebadet (plaskesmøring) på 4T-motorer etter Ford T. Om veiva raser nedi oljen på en moderne dieselmotor, kan man risikere at motoren begynner å bruke motoroljen som drivstoff. De motorene jeg etter husken har vært borti, har trykksmurte krysspinnelagre. Overskuddsoljen derfra vil smøre sylinderveggene. Blant annet. Det spruter også olje fra råde- og andre lagre og fóringer. 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...