bjoris Startet 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2004 I håndboken til vår Yanmar står det at etter lengre tids lagring skal man kjøre motoren 4*15 sek på starteren med stopp-knappen inne. Dette for å få oljen rundt i systemet, spesielt viktig for turbo. Er dette noe dere alle gjør? Vi har nå kjøpt ny båt med Volvo Penta (TMD22), men her er det ikke en egen stoppknapp, hvordan går en frem på en motor som ikke har egen stopp-funksjon utenom startnøkkel når en gjør dette? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Windy37GM Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Volvo motorene til pappa starter vi alltid slik (på hver tur) : kjører på starteren i 2 x 10-15 sekunder med stopp knapp inne... Grunnen er at røret med olje til turboen (litt langt og vertikalt)er tomt for olje når motoren har stått still en liten stund. ved å gjøre dette får turboen smøring når motoren endelig starter :-) Og når den starter spinner turboen høyt i omdreining med en gang, så smøring er viktig. Om det gjelder din motor og hvordan du skal får det til vet jeg ikke. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Slagskibet Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 På Yanmar tørnet jeg motoren med stoppknappen inne som du beskriver.På Volvo så kjører jeg starteren uten å gløde først-da starter den ikke!Så gløding og normal oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Bjoris- på min VP AQAD 31A så er den en stopp hendel på selve dieselpumpen som man kan vri i stoppstilling. Mulig det er det på din motor også. Den har festeanordninger som muliggjør opplegg med stoppwire. Man må imidlertid være tosammen for å få dette til. En til å vri på tenningsnøkkelen og en til å holde stopphendelen. Nå er imidlertid motoren så tregstartet etter lang tid uten kjøring og ved lave temperaturer at den må kjøres på startmotoren såpass lenge at oljetrykkslampen på instrumentpanelet forlengst har sluknet før den startet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 I håndboken til vår Yanmar står det at etter lengre tids lagring skal man kjøre motoren 4*15 sek på starteren med stopp-knappen inne. Dette for å få oljen rundt i systemet, spesielt viktig for turbo. Er dette noe dere alle gjør? Vi har nå kjøpt ny båt med Volvo Penta (TMD22), men her er det ikke en egen stoppknapp, hvordan går en frem på en motor som ikke har egen stopp-funksjon utenom startnøkkel når en gjør dette? Dette har jeg fundert litt på jeg også. Hvis en ikke ruser motoren når den starter, men bare lar den gå på tomgang, så skulle det vel ikke være noe problem for turboen? Da går den nesten ikke rundt allikevel, den snurrer jo bare i løse luften egentlig. Altså ingen belastning!Jeg ser i hvertfall på oljetrykksmåleren at trykket kommer ganske fort uansett om motoren har startet, eller om jeg kjører på starteren. Kan da umulig bli store forskjellen. Mulig kanskje at det kan ha litt å si om oljefilteret står slik at det blir tomt, men de fleste filter i dag har vel en ventil som hindrer oljen å renne ut. Andre som har kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Vel, en båtmotor er ganske dyr, og det er tross alt ganske lett å kime litt for å få frem olje før en starter motoren. Det kan være lurt å gjøre dette med stengt kjølevannsinntak slik at ikke eksosen fylles med sjøvann, særlig hvis man har tenkt å kime lenge. Hvordan motoren stoppes uten den elektriske stoppknappen bør man vite uansett, så dette er en god anledning til å lære noe nytt. Hvordan dette er på helt nye dieselmotorer med elektronisk styring vet jeg ikke, så der tar jeg et lite forbehold. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Nå er det vel ikke helt bra for startmotoren å kinne for mye heller. I instruksjonsboken til min AQAD 31 A står det at startmotoren maks skal kinnes 15 sek i gangen med 5 minutters pause mellom hver gang slik at den får kjølt seg ned. 15 sek. virket kanskje ikke så lenge men i virkeligheten er det ganske lang tid med kinning av motoren. Min motor er tregstartet når det er kaldt, så det må et par startforsøk til før motoren kommer i gang. Synes selv at det ble mye kinning og tok derfor tiden. Første startforsøk var på ca. 5 sek. Syntes selv det var mye lenger. Neste startforsøk var på ca. 3 sek. før motoren startet opp. Allerede tidlig under første startforsøk så slukket oljetrykkslampen på instrumentpanelet. Virker som også en del andre har en litt tungstartet motor etter vinterdvalen og da vil vel kinningen som skal til få å få start på motoren være mer enn tilstrekkelig får å få pumpet litt olje rundt i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.