SuperGnisten Startet 3.Februar.2008 Del på Facebook Startet 3.Februar.2008 Frosten kom som ett sjokk i høst, og før eg hadde fått på noe pressening gikk det riktig så gale.. Fikk frostsprengning i en del av teak dekket mitt... ca 1 meter som er løsnet litt aktenfor midten. Er det noen som har noen idee om hvordan eg skal få fiksa dette? ? må et rive løs resten bakover eller holder det å jobbe under der som er løsnet?? Daniel.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Framtia Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) Vanskelig å si uten å ha sett bilder eller sett det i virkeligheten, men jeg vil vel tro at du først bør fjerne alt som har løsnet og også se om det er andre områder der vann kan trenge ned i natene. Deretter er det vel å begynne å legge teak på nytt. Har selve teakstavene sprukket eller har de bare løsnet? Redigert 3.Februar.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Legg ved et bilde så er det lettere å gi noen anbefaling.... Mvh Sundberg Soudal AS www.soudal.no Eksperter på Lim-fug og skum Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SuperGnisten Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 hele dekket har løsnet, skal ta bilder i morgen og slenge opp... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Sun Flyer Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Teak-dekket har nok vært defekt før frosten. Det skal jo tåle såpass uten å løsne. Hva du gjør med det aner jeg ikke, men det er sikkert ikke umulig å lime det på ny. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) Skal på reise fra i morgen til onsdag, men om det er internett-forbindelse på hotellet skal jeg se om det finnes en god løsning på dekket ditt SuperGnisten. En ting du MÅ sjekke er hvilket produkt dekket er limt med originalt. Det er ikke alle produkter som går om hverandre (MS - Polyuretan ). Hvis hele dekket ditt er løsnet er det viktig at du tar bilder av både dekk og teaken. Vil gjerne ha noen nærbilder for å se om det er adhesjon- eller kohesjonsbrudd. Jeg mistenker at produsenten har slurvet litt her, slikt skal ikke skje. Redigert 3.Februar.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
gimi Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Teak-dekket har nok vært defekt før frosten. Det skal jo tåle såpass uten å løsne. Hva du gjør med det aner jeg ikke, men det er sikkert ikke umulig å lime det på ny. Enig med Jeanneau - frost skal dekket tåle. Er dette en eldre Bavaria som har teakdekket montert på kryssfiner før det ble limt på dekket(før ca. 2000)? Det var flere produsenter som gjorde det på denne måten tidligere, men så vidt jeg vet har de alle sluttet å benytte denne metoden nå. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Her er noen bilder, håper eg klarer å få med noe av det som trengs.. det øverste bilde er så langt som det er løsnet.. Daniel.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Lurer på om ikke du har et teakdekk der teaken er lagt på en kryssfiner plate - så har x-fineren trekt vann - og når det fryser så slipper limet. Det som er fint er at det ser ut til at Bavaria har så effektive prosesser at de bare har limt - ikke skrudd dekket. Det som ikke er bra er at dette i det hele tatt skjer - for det skal det jo ikke. Jeg er redd at den varige løsningen er å bytte teakdekket - i hvertfall om det er rett at teaken er laminert på x-finer som ikke tåler vann. Har hørt om andre Bavariaer som har hatt samme problemet - dog ikke i din utstrekning. Den enkle løsningen er vel å få tørket det hele skikkelig og klemme lim mellom dekk og teakdekk og sette press på. Redigert 5.Februar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Eg hadde fjerna teakdekket, tetta eventuelle hol og limt på antisklibelegg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Jeg hadde tatt en telefon til Sjur hos Lundebåt og rådført meg om hvordan dette bør fikses.... men at det som er løsnet nok bør fjernes og rengjøres før det limes på nytt igjen er vel ikke usannsynlig... og epoxy er ikke uvanlig å bruke for liming av teakdekk.... jeg brukte det akterdekket på gammelbåten og der var drøken under av vannfast kryssfiner... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Hei SuperGnisten, Først og frems ville jeg kontaktet Lunde Båt AS og fremlagt bildene for dem. Om det er finer under teaken eller ikke, spiller ingen rolle. Det som ser ut til å ha skjedd(hvis jeg klarer å tyde bildene) er at det ett eller annet sted har kommet vann innunder teakstavene. Dette har igjen frosset slik at stavene er presset opp. Det ser ut som det er kohesjonsbrudd i limet, men adhesjonen ser inntakt ut, dvs at det sitter lim igjen på begge sider av treverket der limingen har gått i fra hverandre. Adhesjon er heften til overflaten som limes/nates og kohesjon er den indre styrken i limet. Jeg vil nok legge frem følgende påstand: Limjobben er skikkelig gjort med god forbehandling og ett bra limprodukt. Det som IKKE er bra er at de har tillatt fuktiheten å komme inn et eller annet sted. En teakstav lagt på finer er enda mer utsatt enn en teakstav limt direkte mot gelcoaten. Det er vanelig at man benytter samme produkt til liming og nating. Her finnes 2 teorier som begge er riktige. Alt. 1 Man benytter det mykeste produktet(25shore) til limingen og et litt hardere(40shore) til natene. Dette krever heldekkende liming(meget fin tannsparkel), noe som også reduserer/eliminerer faren for frostspreng, siden det ikke finnes luftlommer under teakstavene. Natene nates med et hardere(40shore) produkt for å holde stavene mer stabile. Det man i praksis har laget da, ert et "flytende gulv" som ikke beveger seg noe særlig "inbyrdes stavene imellom". Dette burde vært gjort ved ditt tilfelle med finer som underlag. Dette ville også holdt vannet/fuktigheten vekk. Alt. 2 Man benytter det harde (40shore) hvor det legges 2 strenger på hver teakstav. Dette skal i teorien fylle mesteparten av anleggsflaten, men det vil bli en del luftlommer. I natene benyttes et myker produkt(25shore) som skal ta opp den relativt store bevegelsen som blir mellom hver stav fordi de er limt med mindre fleksibilitet til underlaget. Dette fungerer bra til liming rett mot gelcoat, men det er fremdeles en fare sor vann/fuktighet med påfølgende frostspreng. Hvis du ikke får hjelp av Lunde Båt(garanti), så vil jeg (nesten ikke) anbefale deg å fjerne all teaken for så å lime den på ny, rett på dekket, men dette er den mest varigew løsningem. Hvis dette blir voldsomt, kan du selvfølgelig velge en enklere metode. Fres bort de natene som er skadet, bruk "Clutch & Breake Cleaner + trykkluft" å spraye innunder der planken har løsnet for å få fjernet skitt og fettrester. Deretter presser du en myk MS-polymer(25shore) innunder teakplankene med fugemassesprøyte så godt som det lar seg gjøre. Når dette har herdet (14dg.) Primer du kantene på teaken med en primer tilpasset MS-polymer. La primeren tørke og legg silikonpapir i bunn av natene. Du bør også tape oppå teaken så du ikke får natemasse der du ikke ønsker det. Så nater du slik at det bygger litt høyere enn plankene. Etter 14 nye dager kan du planslipe. Vær nøye med nating på yttersiden av dekket for å hindre ny vannintrengning. Druk såpevann oppløsning for å glatte ut natemassen der det er behov, men husk at det må gjøres før du får skinndannelse på natemassen(innen 15-20 minutter). Dette høres ut som en voldsom jobb, men den er ikke såå ille som det høres ut til, det tar bare litt tid. Det letteste er selvfølgelig Lunde Båt. Redigert 5.Februar.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Hvis du ikke får hjelp av Lunde Båt(garanti), Dette er vel en bruktimportert båt om jeg ikke husker feil og som ikke solgt via Lundebåt, og den er også 10 år gammel (98 modell)... så jeg tviler på et det noe garanti som kan gjelde her... men Lundebåt kan nok komme med tips til hvordan dette kan repareres.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Lurer på om ikke du har et teakdekk der teaken er lagt på en kryssfiner plate - så har x-fineren trekt vann - og når det fryser så slipper limet. Det som er fint er at det ser ut til at Bavaria har så effektive prosesser at de bare har limt - ikke skrudd dekket. Den eneste gangen teakstaver blir skrudd er når teakdekket er prefabrikert. Eller punktvis for å sikkre finerplatene anlegg mot gelcoaten under herding hvis teaken er limt på finer. (jeg tviler på at du finner en treplugg i hver eneste teakstav på Windyen din) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Lundebåt kan nok komme med tips til hvordan dette kan repareres.. Nå er vel ikke noen hos Lunde Båt spesialister på liming av teakdekk, men det kan jo være de har vært borti dette før og kjenner prosessen. Når det er sagt finnes også epoxy-løsninger som Sydvesten var inne på, der er Oslo Trebåtbyggeri spesialistene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Jeg synes å huske at trådstarter kjøpte sin bavaria av Njaa yachts. Stemmer dette? I så fall kan jo dette være en fin test for å sjekke hvordan det står til med etterservicen der. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Nå er vel ikke noen hos Lunde Båt spesialister på liming av teakdekk, Har jeg vel ikke sagt at de er spesialister, men de er veldig behjeleplig med å gi råd hvor man kan få reparert ting som de ikke selv har kompetanse på... så det kan vel tenkes at de kan komme med noen råd i denne sammenhengen også vil jeg tro.. Det kan også tenkes at de kjenner til hvordan Bavaria har gjort dette på den aktuelle båten om dekket er fabrikkmontert. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Her tror jeg det bare er å finne et surt eple å bite i. Hele dekket må av. Limer man skikkelig et sted, så løsner det et annet sted. Er det på det rene at denne båten er av den serien som har teakdekket formlimt på ei finerplate oppe på en jigg? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Det er jo heller ikke sikkert at det er Bavaria som har lagt teaken. Kjedelig sak i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Det er jo heller ikke sikkert Det var derfor jeg spurte. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Når jeg ser nærmere etter på det nest siste bildet ser jeg at du har adhesjonsbrudd, dvs den yttre fugen har rett og slett sluppet taket til treverket. Her vil vann/fukt komme inn og skape problemer. Ved en priming av teaken/fineren ville ikke fugemasse sluppet slik. Dette avdekker også dessverre slurv....eller uvitenhet. Mange tror at hvis de tester en natemasse på EN stav og den sitter, så trenger man ikke primer. Dette er FEIL. Det som sitter på den første staven kan løsne på en annen og over tid endrer teaken seg, fettstoff forsvinner og er en konstant trussel mot adhesjonen. Kan ikke gjentaes mange nok ganger, nating på fett treverk: Primer-primer primer!!! Redigert 5.Februar.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LarsL Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Dette er ikke så ille som det ser ut til. Med Epoxy kan du fint lime det ned igjen. La det tørke, gjør rent, fjærn all gammel fugemasse. Det beste er å ta dekket helt av, men du kan også løfte det opp så langt du klarer uten å rive det mer opp. Så borrer du små hull og fyller epoxy i de med sprøyte i kantene mot der det fortsatt sitter fast. Etter dette tetter du hullene med epoxy. Så er det bare smøre på rikelig med epoxy å legge dekket ned. Legg noe tungt oppå til limen er tørr. Fordelen med epoxy er at den limer selv om det ikke er press mont underlaget, det trenger bare å være kontakt. Tilslutt fuger du rundt kanten og alle fugene som er ødelagt. Hvis Teak dekket ditt er tykt, som jeg ikke tror det er. Er det bedre å lime med en fugemasse i stede for epoxy. Slik at plankene har muligheter til å gå litt. Men da kan det være vanskelig å få det ordentlig limt inn mot der dekket fortsatt sitter fast. Da er det nok best å ta dekket helt av. Du kan kontakte West System de har masse erfaring om teak og epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Fordelen med epoxy er at den limer selv om det ikke er press mont underlaget, det trenger bare å være kontakt. Det er kun 4 typer lim på markedet som trenger press: Kontaktlim(løsemiddel og vannbasert), Hotmelt, PVA/Urea(hvittlim) og Cyaoacrylat(superlim), resten av limtypene du kjøper trenger kun kontakt. (Redigert: Glemte bort enkomponent flytende polyuretan, denne sveller som byggskum ved for mye fuktihet og må stå under press i min 24 timer, fullherdet etter 7 døgn) Litt varsom med epoxy på et dekk som har vært så vått.....epoxy er svært lite fleksibelt og det er mange eksempler på slike dekk som har løsnet ved sterke klima endringer. Redigert 5.Februar.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Framtia Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Ekspertpanelet til seilas.no har en sak om en relevant sak. teaken løsnet Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SuperGnisten Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Jeg synes å huske at trådstarter kjøpte sin bavaria av Njaa yachts. Stemmer dette? I så fall kan jo dette være en fin test for å sjekke hvordan det står til med etterservicen der. dette er helt riktig, har tatt den inn gjennom njaa, og har allerede mye utestående med han ( en langvarig lekasje..) og dette skal nok også komme på hans bord... ellers, takk for alle tips. nå har jeg pressening over hele båten, så det skulle vel være mulig å få fiksa det litt etterhvert. må se på det.. Kommer sikkert mer spm når den tid kommer. Daniel.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.