Jump to content

Tohatsu Seahawk 10

JanS/EIR

Recommended Posts

:yesnod:

Tohatsu Seahawk 10

Nå er jeg spent på om noen av dere har tips. Arvet en Tohatsu Seahawk 10 av eldre mod. (73?) Pent og lite brukt, men gåen topp-pakning. Hverken forhandlere eller importør kan skaffe den. Utgått vare, sier de. Kan det finnes hos noen, eller har noen et tips på hvordan og av hva den ev. kan lages?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei!

Biltema har slikt pakningsmateriale. Gå inn på Biltemas hjemmeside, klikk på "bil" og søk etter "pakning" så finner du det.

Jeg ville forsøkt følgende fremgangsmåte:

- Ta av toppen på motoren og fjerne den gamle toppakningen.

- Legg pakningsmaterialet flatt på toppen av sylindrene, slik at det dekker hele området som toppakningen skal dekke.

- Hold det fast og slå lett med en liten kulehammer rundt kantene for utsparinger og hull på sylindertoppene. Utsparingene blir da markert på undersiden av pakningsmaterialet.

- Klipp, skjær, stikke ut vha. lite stemjern el. lign., slik at du får laget de hull/utsparinger som skal være i pakningen.

Har du vært nøyaktig nok, skal pakningen passe perfekt.

Lykke til!  

Det trykket og varmen som en topp blir utsatt for tviler jeg på at disse jallapakningene(og på tube) tåler. :nono:

En original topppakning er ikke bare klipt ut av et ark..men består av flere lag med bla noe slags metallinnlegg. Har akurat bytte pakning på en yamaha 15 hk.

"Nød lærte naken kvinne å spinne"...

Dersom en originalpakning ikke er mulig å skaffe, ville jeg heller brukt en hjemmelaget enn å latt motoren stå ubrukt.

Pakningsmateriale fås kjøpt i ulike kvaliteter og tykkelser. Dersom man finner riktig materiale til sitt bruk, får man trolig en pakning som er minst like bra som originalen. I dette tilfelle er det derfor viktig (som b.l.a. Ingar skriver) å finne et pakningsmateriale som tåler varmen.

Originalpakninger kan godt være laget av samme pakningsmaterialet som man får kjøpt hos rekvisita butikker for alt vi vet. :yesnod:

- iler til med å tilføye at jeg ikke har erfaringer med Biltema-stoffet, så hvis Ingar har prøvd og forkastet det, er det kanskje ikke dumt å prøve en annen leverandør  :wink:

Ja, det Biltema har vet jeg ikke fungerer.

Kan sjekkes på en enkel måte, det brenner hvis man antenner det...  :yesnod:

Ville i utgangspunktet ikke trodd at noe uten metall-ring ville holde, men Mekonomen sier altså eksplisitt i sin katalog at dette kan brukes til topp-pakninger på mindre motorer som MC etc.

Dette er av et grafitt-materiale.

"Nød lærte naken kvinne å spinne"...

Dersom en originalpakning ikke er mulig å skaffe, ville jeg heller brukt en hjemmelaget enn å latt motoren stå ubrukt.

Pakningsmateriale fås kjøpt i ulike kvaliteter og tykkelser. Dersom man finner riktig materiale til sitt bruk, får man trolig en pakning som er minst like bra som originalen. I dette tilfelle er det derfor viktig (som b.l.a. Ingar skriver) å finne et pakningsmateriale som tåler varmen.

Originalpakninger kan godt være laget av samme pakningsmaterialet som man får kjøpt hos rekvisita butikker for alt vi vet. :yesnod:

Selvfølgelig er det bedre å prøve seg på en hjemmelaget pakning enn å la motoren stå.

Tviler sterkt på at det er å opdrive pakningsark med samme kvalitet som originalpakning.

De som har sett en original pakning skjønner hva jeg mener.

Hvis originalpakning fortsatt finnes ville jeg prøvd å bruke den og så evt smøre på noe spesialguffe får å få den så tett som mulig. :wink:

:yesnod:

Takk for tips alle sammen. Har prøvd å "slå pakning" med kulehammer av Klingerit, lærte det av far engang i tida. Gikk greit det, men ved oppstart røyk den tvert. Har restene av originalpakningen, og det er metallringer rundt sylindrene innpresset i den. Ser ut som det er to mulighter: smøre inn/flikke på den gamle med noe smørelse (floating gasket ?)

eller også finne fram til Mekonomen og lage en ny av deres stoff. Har de nettbutikk eller forhandler i Trondheim?

med takknemlig hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

En annen mulighet er å modifisere en toppaknig fra en annen motor.

Om du finner en med samme borring og med samme avstand mellom sylinderene kan dette være ett brukbart utgangspunkt.

Finner du dette vil du ha gode muligheter til å få tett kompresjon, og det er jo her trykket er stort.  Utenfor dette er det bare kjølevann som ikke har veldig høyt trykk eller temperatur.

Her ville jeg tro du kan klare deg med pakningssement av bra kvalitet.

Om du vil forsøke dette kan du ta mål av toppakningen du trenger så kan jeg ta en titt i skuffen om jeg kan finne noe som kan passe....

Gøy med gamle motorer....

Tohatsu har forøvrig blitt solgt som Nissan, eller omvendt.  Nissan selges ikke lenger som påhenger

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...