Jump to content

Kan Garmin GPS120 kobles opp mot data?

Sleipner93

Recommended Posts

Det virker som om svaret er ja.

Ifølge dette websted er kablingen mellem Garmin og PC således:

Garmin 120: From Garmin 120 Power/Data Cable (see diagram above for Mac pin assignments):

Pin 1 (red) Power in 12V

Pin 2 (black) Ground to MiniDin8 Pin 4 GND

Pin 3 (Blue) NMEA out -> to MiniDin8 Pin 5 RxD-

Pin 4 (Brown) NMEA in <-; from MiniDin8 Pin 3 TxD-

Pin 5 (White) NMEA Ground --- to MiniDin8 Pin 4 GND

Pin 6 (Green) No connection

Pin 7 (Yellow) Alarm Low

Andy

• 1 måned senere...

Har nå omsider kjøpt denne GPS'en.. Så nå må jeg få kobla den opp mot den bærbare dataen min.

Hva slags kabel må jeg bruke? Det som MajorAndy fant frem står det jo "Pin 2 (black) Ground to MiniDin8 Pin 4 GND" må jeg da bruke MiniDin8 kabel? (Er ikke det en slik mus/tastatur kabel). Vil ikke da dataen tro at GPS'en er datamus og gå helt i surr?

Trodde det var vanlig og bruke COM port? Men jeg må jo vite hvilke pinner de forskjellige ledningene skal til :crazy:

Anyone? :smiley:

UPS - jo, det link jeg fand var jo til MAC - derfor forvirringen:

Her er en link til en PC seriel port (DB 9-pin)

I dit tilfælde er farverne så lidt forskellige:

Data ind = Brun

Data ud = Blå

Jord = Sort

Jeg ville forsøge mig med dette. Altså brun til pin 3, Blå til pin 2 og sort til pin 5. Men - jeg er IKKE ekspert. Jeg har gjort dette nogle gange og som regel fået det til efter et far forkerte forsøg. :smiley:

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Hej igen,

Nu har jeg haft lidt mere tid til at tænke mig om...

Altså:

NMEA ud fra GPS (blå) -------------> DB9 pin 2 (RXD)

NMEA ind til GPS (brun) -------------> DB9 pin 3 (TXD)

Jord på GPS (sort) -------------------->DB9 pin 5 (GND)

Så længe du ikke kobler 12 V på noget forkert TROR jeg ikke, at du kan gøre skade. Jeg har selv koblet forkert flere gange på flere GPS'er og har ikke ødelagt noget .....endnu...men jeg er som sagt ikke ekspert :smash:

Andy

Denne GPS er brukt i båten sammen med PC i flere år nå og kan bekrefte at det går utmerket. GPSen har vert svært stabil og den var ny i 1995. Nå er det jo mange som sier at de nye GPS er mer nøyaktig, men jeg er godt fornøyd med den.

:seeya:

Har selv en gps 128 som står i båten om sommeren og på skuteren om vinteren. I den så er klokkebatteriet gåent og gps'en dør når det blir skikkelig bikkjekaldt... Har byttet dette- men fikk ikke tak i ett som takler temperaturer under -20... Ellers så funker gps'en bra- litt lite minne til sporlogg- men hvis den skal brukes sammen med laptop- så er jo det ingen problem:)

Forøvrig er pluggen på baksiden skjøre greier- har knekka to slike:( Men koster ikke mange hundrelappene for ny- samt er enkel å bytte... Bare å være forsiktig når man plugger ut...

Har forsåvidt liggende ett datakitt til disse gps'ene... 220V inverter og rs232 adapter... Vurderer å selge hele sulamitten ioma jeg vil over på garmin 276...

- MartinL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...