index Startet 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2008 Jeg skal til med nye motorlabber til motoren, og har fått litt avvikende råd fra de som selger denslags. En forhandler anbefaler 60 shore hardhet, en annen 45 shore av ellers samme type. Motoren er på 70hk, akslingen 40mm uten thrustlager eller lingnende. Er det noen som har vært borti dette og kjenner til hva som er vanlig å bruke? For å kunne bruke de labbene som passer best til motoren, har jeg blitt rådet til å shimse mellom med skiver i stedet for justeringsmutter på undersiden (som jeg uansett ikke har plass til med disse festene) Noen som har gjort dette før? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Ingen som har skiftet labber her?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Svoger byttet til nye labber på sin 54hk Sabb-Ford i samme båt som deg. Kjøpte de han fikk anbefalt som var mykere en de han hadde. Det ble bare vibrasjoner og umulig å kjøre over 1500, så han satte inn de gamle igjenn. Vet ikke hvilken shore han har på hverken nye eller gamle, men kan være at det kan være fornuftig å gå for de harde, kanskje? Kan spørre om han vet, hvis det er interesant. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Hvis du oppgir til importør/produsent vekt på motor, antall sylindre, dreiemoment og turtall, så forteller han hvor harde de skal være. Redigert 4.Februar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Det er for så vidt dette jeg har gjort til to forskjellige leverandører, og de har kommet tilbake med hhv 45 og 60 shore. Derav usikkerheten... Tror kanskje det er tryggest å gå for 60 shore. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Kan spørre om han vet, hvis det er interesant. Ja takk! Med samme båt og samme motor(nesten da, den nye motoren er en Ford FSD, dvs samme blokk men nå direkteinnsprøytet og 70hk), så er slike erfaringer gull verdt! Så hvis du kunne hørt med ham hva han endte opp med hadde det vært supert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) En bør også vurdere dette opp mot om en har eget thrust lager, har en ikke det så bør en velge noen som er harde siden propellthrusten blir tatt opp i motorlabbene.. Har man derimot et eget thrust lager som tar de aksielle propellerkrftene så kan en velge mykere labber Redigert 4.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Da har jeg fått svar.De han prøvde, var shore 60, og var for spede. De som sitter på(de gamle), er shore ca 90, og er av adiprene. Disse er i praksis som fast konstruksjon. Han skriver også: sjekk ut www.ish.no for metall. Mye bedre for lavfrekvens. Har vel antagelig samme drivline som deg, med PRM gir, 40mm aksel, og 22x17 propell(tror jeg) Håper det var til hjelp. Redigert 4.Februar.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Vet du hvilken størrelse det var på 60 shore labbene han brukte? De jeg har fått anbefalt er betydelig større enn de originale. Dette er en av dem, fra Maritim Var det labber av denne størrelse og utførelse han brukte, eller var det en mindre type? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 De som ble prøvet og ikke holdt mål, var 60 shore, Trelleborg novibra silent mount sim100c. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 OK! Har sjekket Trelleborg sine nettkataloger nå, og dette er i utgangspunktet en labb som er for liten for denne motoren. Den har en max last på 100kg statisk pluss dynamisk, mens vekt, hk og turtall på motoren tilsier ca 115 kg pr labb. Den jeg har sett på tar max 190 kg pr labb, og er fysisk mye større og inneholder derfor mer gummi. Mulig dette kan gå likevel da? SIM100 tåler inntil 1400N horisontalt, SIM200 som tilsvarer den jeg har blitt anbefalt tåler 4500N. Jeg kan også få tak i samme type som ble levert originalt, men disse er hardere og vil gi mer vibrasjoner i båten i følge forhandler. Fordelen med disse er at jeg med disse får plass til justeringsmutter på undersiden, med de store må jeg shimse med skiver i stedet. Ikke lett dette her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Gjør det jo litt enklere med justeringsmutter. Skiver blir kanskje litt tykke å skimse med? Lettere å skimse under foten på labben, eller var det det du tenkte? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Gjør det jo litt enklere med justeringsmutter. Skiver blir kanskje litt tykke å skimse med? Lettere å skimse under foten på labben, eller var det det du tenkte? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Tenkte å grovskimse med 3mm firkantskiver på bolten, og så finne noe tynnere å finskimse med etterpå. Mutter hadde vært greiere ja, men det vil det ikke bli plass til med de store labbene. Da må jeg i så fall bruke originalmodellen, som er liten men stiv.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avsluttet Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 mulig jeg ikke har fått med meg alt men den du viser til fra maritim har jo mutter på undersiden. kommer motoren så lavt på fundamentet at du må ta bort mutteren i underkant? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 det har jeg gjort med to av mine.. funker supert det.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.