Jump to content

Det som er under vannlinjen???

puteunderarmen

Recommended Posts

Lest mye her om diverse topcoat,gelcoat,bunnstoff,primer og allt som er. En jungel :yesnod:

Har kjøpt meg båt og prøver å lære meg allt dette :lol:

Hvordan vet jeg hva som er på min båt?

et område under båten min vil ikke bunnstoffet sitte, dvs det er flakket av og resten av båten sitter det som et skudd. hvorfor sitter det ikke her? hva kan jeg gjøre for at det skal sitte?

ser også at det er gjort noen hobbyreprasjoner, og det stikker ut noe glassfiber på en plass, og det har jeg fått med meg at det i alle fall ikke skal gjøre, hvordan skal jeg gå løs på dette?

Har noen bilder, dersom noen av dere eksperter kan  titte på de og gi meg noen tips hadde jeg blitt veldig glad :wink:

Sitat

hvorfor sitter det ikke her?

Skal jeg tippe er årsaken at det ikke har blitt mattet ned ordentlig før båten ble primet/stoffet.

Av en eller annen grunn er mange redde for å slipe på en ny båt...

Man bør heller slipe for mye enn for lite. Primeren er så tykk at det ikke vil synes uansett.

Alternativet, at den slipper, er verre...

Hva slags primer som er brukt kan du sjekke med aceton, løses det opp er det en-komponent.

bør jeg legge ny primer der eller kan jeg matte det ned å legge på bunnstoff?

ser at bunnstoffet er krakelert andre steder, bør jeg fjerne dette å legge på nytt, eller bør jeg bare legge på der hvor det mangler?

Ser at det er krakelert i bunnstoffet noen steder, det er noen dype striper her og der, ganske hakkete etter et langt(og godt) liv i sjøen. hvor mye jobb bør man legge i dette?

Gjør dette noe særlig da? rent estetisk er det jo ikke så nøye.

:yesnod:

Hvis det er i et begrenset område bunnstoffet flasser av bør du kunne fikse dette uten å ta for deg hele undervanns-skroget. Jeg ville slipt ned til ren polyester, og så lagt på topcoat (eller epoxy) rubbet opp med grovt slipepapir og deretter primer og bunnstoff. Ville vel prøvd det samme der hvor glassfiber stikker ut. Kan være du får en overraskelse når du sliper ned der, det har jeg selv et par erfaringer med. Utrolig hva folk tror går an når de skal "reparere sjøl". Men gå trøstig i gang - - glassfiberarmert polyester er egentlig et greit og trygt materiale å arbeide med . Viktig som sagt å slipe bort til du har ren ( og tørr!) masse, og så følge nøye  oppskriften som bør følge med materialene du kjøper. Husk god temperatur, min.18 grader. Holder du på ute ,kan du kanskje fikse deg et lite varmetelt omkring reparasjonsstedet og varme opp med en vifteovn e.l.

Spent på å se bildene dine! ( Og så var det dette nick-et ditt da?)

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Jeg ville skrapet bunnen ren, og begynt på nytt med primer og bunnstoff osv. Da er det viktig å følge bruksanvisninger osv. Alle de store bunnstoffleverandørene har hendige anvisning på hvordan jobben skal gjøres.

Fordelen med å gå denne tunge veien er etterpå, kjenner du 100% til hvordan det står til under vannlinjen.

Så derfor: Bit tenna sammen og gå på med krum hals!

Lykke til.......................................

:yesnod: Fryktelig så bred denne siden er, da. Må jo scrolle alle veier fo å få med alt.   :yesnod:

Nåvel, det var dagens utbrudd!   :confused:

For meg ser det ut som bunnen er dårlig/ikke grunnet skikkelig fra starten av. Alt det løse bør bort, og da blir det vel full pakke med skraping - sliping-avfetting-grunning med to-komponent og stoffing på nytt. (puh)

Etter bildene å dømme ser det ut som plasten er glatt og fin under, og da har du ihvertfall ikke pest i glassfiberen. Må ta et lite forbehold der, siden bildene er litt uskarpe og dekker bare et lite område. Men det vil nok lønne seg å gjøre jobben skikkelig med en gang,  da er du sikker på at det ikke kommer vann inn i glassfiberen, og du unngår sånn flassing for lang tid fremover.

bildene viserden ene sida av båten hvor det flasser, andre sida er omentrent lik, og resten av båten, der sitter stoffet som et skudd.

Klarer noen av dere å se hva det er det som er under det jeg har skrapet av(på bildene er det ikke skrapet) er det primer eller? har ikke greie på dette :yesnod:

vet ikke hvordan jeg skal finne ut dette.

å skrape hele bunnen å legge på fra start har jeg en følelse av at er litt overkill. når bunnstoffet sitter og båten er tett så er det vel greit eller?

dersom jeg skal utbedre området det flasser bør jeg da pusse ned, legge primer og bunnstoff eller kan jeg pusse ned å legge bunnstoff?

bildene viserden ene sida av båten hvor det flasser, andre sida er omentrent lik, og resten av båten, der sitter stoffet som et skudd.

Klarer noen av dere å se hva det er det som er under det jeg har skrapet av(på bildene er det ikke skrapet) er det primer eller? har ikke greie på dette :cryin:

vet ikke hvordan jeg skal finne ut dette.

å skrape hele bunnen å legge på fra start har jeg en følelse av at er litt overkill. når bunnstoffet sitter og båten er tett så er det vel greit eller?

dersom jeg skal utbedre området det flasser bør jeg da pusse ned, legge primer og bunnstoff eller kan jeg pusse ned å legge bunnstoff?

Du bør i hvertfall forsikre deg om at det er brukt to-komponent primer utenpå gelcoaten, slik at du er sikker på at det ikke kommer vann innenfor. (ref. plastpest). Ingar har gitt deg et tips om hvordan du finner ut det.

Det kan se ut som primingen sitter dårlig flekkvis, da gelcoaten ser helt glatt ut. (Regner med at det er gelcoaten vi ser der det er blankt under). Hvis det er gjort slik under hele båten, vil du jo forskyve problemet hvert år. Da vil det flasse på nye steder helt til du har behandlet hele skroget på riktig måte. Nå er det jo ikke sikkert at det er gjort så dårlig grunnarbeide som det kanskje kan se ut for, men det finner du ikke ut på annen måte enn å prøve med en skrape, tror jeg. Bare ikke lag riper i gelcoaten med skrapen.

Prøv å få med deg en som har litt greie på det, evt snakk med sidemannen hvis du ligger på en opplagsplass. Det finnes sikkert en som kan kikke litt på båten din og gi deg noen tips. :smiley:.

Hmmmm..

Jeg syntes ikke det ser ut som det brukt gelcoat i hele tatt. Du skriver også at noen glassfibertuster stikker frem. Videre skriver du at bunnstoffet slipper kun på dette bestemte området. Jeg tror flg. vi ser rett inn på polyesteren. Er båten ujevn og bunklete i området? Jeg tror båten har vært amatørmessig reparert i området. Gjør rent, avfett og legg på topcoat og primer. Sjekk godt i overgangen mellom "reparasjonsområde" og originalt område hvor bunnstoffet sitter. Sjekk mhp. heft, sprekker etc

det er riktig som du sier at det her har vært gjort en reparasjon.

når jeg banker på skroget med baksida av skrapa er det en massiv lyd der stoffet sitter, og en hul lyd i dette området. :cryin:

bildene ble dorlige da jeg måtte lage de under 50k. skulle kunnet lagt de inn i en mappe og en link til :smiley:

Hei igjen

Dersom lyden også forandrer karakter når du slår på dette området, bør du få fagfolk til å se på båten din. Du kan selvsagt få forskjellig lyd avhengig av avstand til skott/avstivninger etc men det er mye som tyder på at båten din har blitt amatørmessig reparert. Sansynligvis er det lagt på for tynt laminat i reparasjonsområdet (samt uteglemt topcoat og primer ++) Sjekk spesielt nøye overgang mellom rep. område og originalt skrog mhp sprekker/heft. Dersom du ikke har kompetanse til å vurdere reparasjonen MÅ du kontakte fagfolk, dette kan i verste fall gå veldig galt dersom båten blir belastet i grov sjø (slag etc)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...