Jump to content

Lei av båt?

fs

Recommended Posts

Hjelp!!!

Jeg har nok jobbet for mye på skuta. Total restaurering på over 2000 timer, samt flere hundre tusen blanke penger er puttet inn.

Hva skjer når drømmebåten nå endelig begynner å bli strøken?

Joda, den klassiske greia, rederen er gått lei.

I fjor ble båten kun brukt en uke på svenskekysten, samt en helg etter ferien. Denne vinteren har jeg holdt meg totalt unna båten (med unntak av div. turer får å sjekke at skuta flyter etc.) ...Nå titter vårsola frem og gir de fleste skippere forventninger til ny sesong. ...men det hjelper bare ikke, jeg er fortsatt like lei.

Er det noen som kjenner seg igjen?

Hvor lang tid tar det å komme over kneika?

Hva gjør jeg?

Salg er ikke noe alternativ i første omgang da jeg har lagt sjela mi i dette prosjektet, for meg  er jo egentlig dette "drømmebåten" Jeg har bare ikke lyst til å bruke den, skikkelig overdose altså.

Kjenner seg igjen?JA! Ikke selg da blir du garantert umulig å være i hus med.I overmot så var jeg uten båt i 5 år.Ørnhild jublet da det ble handlet båt igjen.Når Kafteinen har alvorlig delerium og snakker om å selge Slagskipet for å bruke kronasjene på motorsykler får han kort og greit beskjed om å se etter hybel.Hun påstår at Kafteinen er særs vanskelig å hanskes med uten båt,og du risikerer å få samme beskjed. :yesnod:

Hmm...

Gikk lei når jeg hadde den forrige båten. Merket det på den måten at vårpussen ble et ork, og at det ikke lenger hadde noen hast med å få av presenningen. Bestemte meg da tvert for å ta en pause i noen år. Solgte båten raskt, og fikk plutselig masse tid til å gjøre andre ting som maling, tapetsering, gulvlegging osv som jeg ikke hadde orket ellers + penger i banken.

Etter noen år begynner man å drive bryggelangs igjen, og da er tiden inn for å se seg om etter ny skute.

:yesnod:

Hmm.. dette var ikke bra.

Prøv med å leie deg ei hytte på fjellet eller aller helst på Finmarksvidda, i sommer mens du hugger ved og tenker på at dette er alternativet dersom båtten byttes i hytte.  

La myggen få fritt spillerom mens du tenker på den svale sjøbrisen og lyden av klukkende bølgeskvulp.  

Og mens du ligger våken om natten, badet i egen svette og plaget av svulmende myggstikk, kan du drømme om båten og blått hav, om ferske reker og kaldt øl og om solnedgangen som svøper båten i et rosa skjær mens du sitter på dekk og drikke rødvin og røyker sigar.

Kanskje DET hjelper, og gjør det ikke det, kan du prøve det velkjente campingvognknepet; lei deg en campingvogn og installere deg midt i klynga med likesinnede, blandt spikertelt og grilldresskledde medmennesker.  Les VG hver dag mens grillosen gjør deg ør i toppen, og båten etterhvert fremstår som mer og mer fristende.

.....og hjelper ikke dette heller, ja da kan jeg ikke hjelpe deg  :yesnod:

Ønsker deg lykke til

M/Y Ellen Marie

Takk for svar så langt.

Gunga Din mener jeg skal skaffe meg hage med drivhus.  Det er bare det at drivhus har jeg allerede. Samboeren regjerer dette mens jeg snekrer båt...

Thor har rett, madammen sier jeg blir vanskelig å være i hus med når jeg ikke får brukt båten. Således er vel ikke alt helsvart. Jeg føler imidlertid at jeg har mistet "gnisten". Kanskje jeg begynner å bli gammel, 40 års krise etc.

Tipset om å leie hytte på Finnmarksvidda var bra, den hadde jeg ikke tenkt på.

I fjor var fruen og jeg på et par ukers biltur på vestlandet (med telt).  Jeg tenkte dette ville gjøre underverker for båt-gnisten. "Problemet" var at blituren ble en bra greie. 25 grader, vindstille og sol er fantastisk på nordvestlandet (selv med knott)

Lasses tips om å ta en skikkelig langtur er også diskutert i heimen (kanaltur til middelhavet el.). Men så var det å få fri da............

En bekjent av meg som bygget om et vrak av en ferro-seiler gikk på en skikkelig smell. Han var på fottur i fjellheimen i 10 år før han atter pakket opp skipet. I fjor var han igjen på båttur, så det er vel håp for alle.

Flere forslag mottas gjerne.

Hilsen ulykkelig skipper.

Forslag 1: Begynn å trafikkere baatplassen.no fast. Daglige doser på minst 1 time anbefales. Her får man mye fin input. Fra nye ideer og generell inspirasjon, til knallfine reportasjer fra fisketurer den enkelte har vært ute på, illustrert av bilder og fine naturbeskrivelser.

Forslag 2: Avvent hele greia. Legg det på is. Erkjenn at du har drevet så mye at du har gått lei. Du er ikke den første det har skjedd med. Det man trenger da, er akkurat som i andre situasjoner når man går lei, avveksling og ny input. Så blir det litt fra person til person hva som er den rette avvekslingen og rette formen for input. Sylt ned båten slik at den har det godt, forklar at dere trenger litt tid fra hverandre, gå så fra den med god samvittighet. Jeg skal ikke garantere at lysten kommer igjen, men jeg tror sjansen er stor. Så sant du har råd og et egnet sted å ha båten - IKKE så mye som tenk på å selge den. Før du går til det skrittet, synes jeg du skal avvente ihvertfall et år til. Tenk deg muligheten for at du selger den og senere får igjen lysten... Den situasjonen tror jeg ikke er noe særlig når man har lagt ned så mange timer og kroner som du forteller om. Da er det bedre å heller strekke pausen fra båten litt lengre. Kanskje kan en ny hobby, eller ta opp igjen en gammel hobby være avvekslingen du trenger? Det vil ta tankene vekk og samtidig gi litt ny input.

I mellomtiden hadde det vært artig med noen bilder som viser prosjektet... :yesnod:

...Eller kanskje du egentlig ikke liker å være på båttur, men å bygge båt?

Vi vet lite om din bakgrunn før den nåværende båten, men det GeirKS nevner her, kan absolutt være en forklaring også. Kjenner meg igjen selv på den, men da er det snakk om motorsykler. Var i en periode på 12-13 år fanatisk - bortimot religiøst - opptatt av alt som hadde med motorsykler å gjøre. Drev døgnet rundt og slukte alt jeg kom over. Var med på en 12-14 treff i sesongen, kjørte på lange ferieturer, tok lisens og kjørte løp... Den store drømmen var hele tiden å bygge meg en replica av en 500 Grand Prix racer. Etter hvert fikk jeg så romslig økonomi at jeg kunne sette igang. Drev og bygde over en periode på 3 vintre. Antall timer tør jeg ikke engang tenke på. I kroner og øre kostet jeg ihvertfall på 150 000,- Og når drømmesykkelen endelig var klar - hva skjedde da? På de 10 årene som har gått siden den ble klar har jeg kjørt under 100 mil med den. Alle andre kan ikke forstå at jeg ikke bruker den. Forklaringen min på hva som skjedde, er at det var ikke først og fremst for å kjøre med den at jeg gjennomførte prosjektet, det var kosen med å bygge den og samtidig fullføre en mangeårig drøm som var drivkraften. Parallellt så vokste jeg vel litt fra motorsykkel livet, helt umerkelig, det kom liksom snikende uten at jeg selv merket det. De fleste av oss endrer oss etter hvert som vi blir "mindre unge"... Isteden har båtinteressen "tatt meg", på samme måten som jeg tidligere var interessert for motorsykler. Men selge sykkelen min? Aldri. Det er ikke snakk om. Jeg har fått mange fete tilbud, men tanken om å selge den har ikke engang streifet meg. Av den enkle grunnen at selger jeg denne, da vil jeg aldri få tak i noe lignende igjen. Jeg synes fremdeles den er det optimale i mine øyne. Kommer lysten igjen en dag, da står den klar. :yesnod:

He he..

Båtdilla traff nok spikeren på hodet.

Dersom man bytter ut "motorsykkel" med "båt" så kommer min bakgrunn frem......

Jeg er oppvokst på øy og har hatt båt siden jeg lærte å gå. Båt har alltid vært den store hobbyen, jeg har restaurert, bygget, kjøpt, eiet og solgt en rekke farkoster både motor og seil. Jeg har pr. i dag seks båter fra 8-35 fot. Dette i tillegg til flere restaureringsprosjekter under pressenning på land, snekkerverksted, div. tegninger, materialer etc.. Dette har imidlertid alltid vært hobby, jeg har aldri drevet proff (ville da mistet hobbyen).

Videre har jeg brukt båt i alle år. Ferieturer, fiske og seiling, inkl. aktiv regattaseiling over mange år.

Imidlertid, nå har jeg restaurert drømmebåten, kommet til mål på en måte. Dermed gikk lufta ut av ballongen gitt....

Jeg er ikke ute etter noe sykologhjelp. Jeg tenkte bare (jeg vet) at det er en del andre der ute som har opplevd det samme. Noen ganger er det ok å prate om det.....Kanskje noen har noe bra tips (gjerne med glimt i øyet, som den med hytta på Finnmarksvidda)

Min foreløbige konklusjon er å la skuta ligge nedpakket til "alt blir meget bedre". Salg er pr. i dag utelukket  (og for orden skyld: min fru er enig i dette)

Jeg har pr. i dag seks båter fra 8-35 fot. Dette i tillegg til flere restaureringsprosjekter under pressenning på land, snekkerverksted, div. tegninger, materialer etc..

Hmmm..... For mye av det gode er ikke alltid av det gode  :lol:

Hva med å konsentrere seg bare om den beste av de beste? Selge unna noe som kan unnværes? Vanskelig å bruke 6 båter samtidig. Da frigjør du både litt kapital og litt fritid samtidig som du fortsatt har det beste igjen.

Og med litt ekstra kapital og litt ekstra fritid er det lettere å glede seg når du først bruker det beste av det beste.   :lol:

Lotus

PS: Skulle abstinensene etter mange båter igjen ta overhånd, finnes det mange drømmebåter der ute som venter på akkurat deg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...