Jump to content

Fyrtårn i Nord-Europa

roaldbj

Recommended Posts

Ursholmen1.JPG

Yttre Ursholmen ?

Hvor det ene er et gammelt fyr for bål/vedfyring... samme som Jomfruland??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Yttre Ursholmen ?

Hvor det ene er et gammelt fyr for bål/vedfyring... samme som Jomfruland??

nej orsaken til to fyrtorn var att man förr i tiden ikke hade blinklys....ni vet fungerer, fungerer ikke..... :lol:

lyset brann hele tiden, og för att de sjöfarande ikke skulle förväxla fyrar så satte man ibland opp dobble torn....

Nidingen bilderna ovan er ett sådant eksempel.....hade dom som kom utifra o misset Skagen fyr....så skulle dom ikke

förledes o tro att att dom skulle 'runde' Nidingen!!

(dette gällde i riktigt gammel tid! slutet på 1800 kom roterande linsapparater!)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Her var det mye flott stoff Gunga. Sydvesten har rett når det gjelder lokalisering. Ytre Ursholmen er et vakkert sted med museum på toppen ved fyrtårnene og søtvannskilde nede ved brygga. Også et naturbasseng på nordenden av øya.

Her er endel stoff fra Nosk fyrhistorisk forening: http://www.fyr.no/ Kanskje noen vil informere litt om det sinnrike system for kontroll av fyrkarakteristikkene for fyrene i ytre Oslofjord?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...