Jump to content

Jeanneau fra tidlig 90 tall, erfaringer?


Morten_L

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe ny båt, dvs ikke ny, men brukt seilbåt.

 

En av de hotteste kandidatene mine på finn.no for tiden er en Jeanneau Sun Dance 36 fra 1990'

Er det noen som har erfaring med byggekvalitet mm på Jenneau fra tidlig 90 tall, er det f.eks vinylester eller polyseter, er det vakumstøpt skrog, er det divinycell mm

 

Jeg likter båten veldig godt ut i fra bilder, synes den ser lys og trivelig ut, ser ut til å seile ok og oppføre seg bra i sjøen.

 

Den aktuelle kandidaten har vært i middelhavet, men i følge selger ikke vært brukt i chater. Selger er en gjennganger fra finn.no på importbåter fra middelhavet. Om noen har positive/negative erfaringer med han tas det i mot med takk. Båten er denne

 

91_1348148146.jpg

Link to post

Båten ser grei ut. Innredningen trenger en del sandpapir og lakk/olje. Sjekk om stående rigg er byttet (bør skiftes etter 15 år). Og for rust på kjølboltene (det gjør ikke mye, men er fint prutegrunnlag). Gå nøye gjennom vinsjer/dekksutstyr, kan være slitt etter lang tid i solen. Lukter det vondt på dass? Ser skroggjennomføringene friske og fine ut? Mange jeanneauer fra den tiden har hatt plastpest. Jeg syns båtens prisantydning er veldig høy og alt du finner å klage på hjelper for å få prisen ned. Syns den ser ut til å være verdt ca 450-500 lapper. Båten har forøvrig mange praktiske detaljer og kan ha like høy bruksverdi som en ny båt.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Få dokumentert at MVA/hk avgift er betalt. Traff en seiler for 5 år siden hvis kamerat hadde kjøpt seilbåt av vedkommende.- og MVA var ikke betalt.

 

Har samme båt fra 1993 og er veldig fornøyd. Da skiftet den navn til Sun Odyssey 36, men er ellers bortimot identisk. Har rulle stor på min.

Den er meget lys innvendig pga. av alle overlys luker. Den seiler bra, men lystallet er jeg usikker på. Dyp kjøl mål varierer fra 1.95 til 2.05m, men 2.10m har jeg aldri hørt om. Yanmar 3GM30F, (F for fresh water cooling), sjekk at det er ferskvann og ikke saltvannskjøling. HK stemplet på motor er 24 HK, mens den på senere Yanmarer er 28 HK. Spiller ikke stor rolle da det er dreimoment som betyr noe og den er en av de beste yanmar motorer laget noensinne, ble produsert samme serie helt opp til for et par år siden. Har ingen problemer med å holde tritt med tilsvarende seilbåter med 40 HK Volvo. Gjør 6 knop med liten kuling rett i mot. Min har gått 7000 timer og ingen problem- ryker ikke, bruker ikke olje- aldri blitt overhalt. Sjekket med Yanmark verksted og de kunne bekrefte at denne motoren er som ny når motorer som hadde gått 8000 timer ble levert inn til overhaling Eneste som jeg har blitt skiftet er en armert diesel slange fra dieselpumpa til dieselfiltret og en formstøpt kjøleslange fra impeller til varmeveksler som sprakk litt ved slangeklemmene.

Kjøpte ny original spray hood med syrefaste rør fra Heitmann- kostet 12000 for noen år siden- eller kanskje få et kalesje firma til å lage cockpit telt og spray hood blir trolig rimligere.

 

Om det er vinylester vet jeg ikke- trolig, da dette ble startet benyttet tidlig 90 tallet. Det er ikke noe sandwitch/divinycell hverken i dekk eller sider.

Taktrekket på styrbord side akter i forkabin ser skrukket ut - slik skal det jo ikke være!??

Eneste minus som jeg har følt er at det ikke er genoa vinsjer bak ved ror mann. Så man må ha fokkeslasker eller autopilot. Med autoslag 90 grader på min raymarine autopilot går det greit å seile alene. Men kunne tenkt meg å ha tatt ned vinsjene fra masten og satt de på dekk bak traversen og flyttet de større vinsjene bak.

 

Litt vann i roret er vanlig på denne som flere andre seilbåter. Jeg har borret opp et hull i bunn for drenering ved vinteropplag på land. Roret er solid festet med skjegg.

Men båten harr stort sett lagt på sjøen hele året i alle år og ingen tegn til plastpest ennå. Tok og skrapet ned og la epoxy for en del år siden for sikkert hets skyld.

 

Strekkfiskene - 10 i alt er av fornikklet bronse og det er det beste. Det går visstnok ikke an å få tak i nye bronse med metrisk dimensjon, så jeg måtte få bestilt opp syrefaste da jeg måtte skifte et par som hadde irret fast da jeg overtok båten. Sjekk derfor at alle strekkfisker kan beveges og smør de opp med vinsjfett- ikke strekkfisk olje- da dette ikke holder i lengden. Skal masten av og strekkfiskene har satt seg kan disse løsnes ved å ta ut riggbolt i bunn mot røstjern. Jeg prøvde all knep med varme, syre, oljer etc. for å løsne mine, men uten hell. Endte med å sage de opp på langs med baufil inn til gjengene.

 

Min har 2 X "frittfall" syrefaste septik tanker og dekksuttak på begge bad -har denne septik? Septik tankene er montert inni klesskapene i akterlugar så her forsvinner den klesplassen- er det septik så er kuleventilene til dissse utsatt for korrosjon-min kuleventil spindel røk,-messingen på gjennomføringen var også blitt svakt rødlig, men disse holder også ikke særlig lengere enn knapt 10 år. Erstattet med Marelon gjennomføring og kuleventil.

 

Ta ut dørkplater og undersøk tilstand i bunn. Kjølboltene mine var syrefaste, men var støpt inn i glassfiber/gelcoat så tilstand på mutter og bolt er vanskelig å kontrollere hvis det er liknende. Har ellers måtte skifte kjølekompressor og varmtvannsbeholder.

 

 

Legger ved en test av Sun Dance fra Curt Gelin's "500 segelbåtar i test" -2006 utgaven.

Skrovlängd: 1o,8o m

Längd v l: 9,20 m

Bredd: 3,80m

Djupgående: 1, 95m /1,40 m

Deptacement: 5000 kg

Kölvikt (järn): 1800 kg

Stor + genua: 68 kvm

LYS-tal: -

Masthöyd: 14, 90 m

Ståhöyd: 1.85m

Motor: Yanmar 28 hk

Konstruktör: Daniel Andrieu

Tillverkare: Jeanneau, FRA

Tittverkningsår: 1989- 1993

Antal tillverkade: 350 ex

 

 

+ Fin seglare, veldisponerad, fint utførande.

- Grov bakomfinish, få vinschar, bred skotvinkel.

 

"1990-TALETs FAMILIE SEGLARE" sagde jag om Sun

Dance 36, en nyhet från Jeanneau år 1989. Fabrikens

ambition med Sun Dance 36 var att bygga en snabbare,

rymligare och mer lättseglad båt än någon annan båt i

35-36 fotsklassen. Ett högt men bra mål. Åtskilligt

ombord hade aldrig setts førut på en segelbåt. Designen

ar gjord for charter med solaltan på fordeck. Testbåten hade dynor

her for att visa att det inte bara var en gimmick.

Till följd av solaltanen är dock båtens profil hög.

Skrovlinjerna skilde sig från de flesta andra båtar vid

denna tid genom att ha stor bredd. Brett akterparti,

smalt forskepp och korta øverheng. Friborden är høga

och ruffen likaså, vilket bäddar for stor innervolym.

Ruffen er dessutom ovanligt bred och ganska kantig, vilket

ger ennu mer plats ombord. Deplacementet er relatift litet.

Det gir endast 5000 kilo varav kölen utgor 36

procent. Djupet gir goda 1,95 meter.

Riggen består av mastheadtyp med dubbla svepta spridare och

fremre undervant langt fram for att istadkomma

långskeppsstadga. Masten står på dacket och storskotet

sitter på rufftaket for att vara ur vägen for besattningen.

Genuan skotas avigt uppe på rufftaket. Vitsen ar att spara

in på antalet vinschar. På Sun Dance 36 skoter de två vin-

scharna: fall, trim och skotning. Avlastare låter dig låsa en

tamp medan du spenner en annan. Tidsödande och ett

alltfor krångligt sätt att jaga kostnader på tyckte jag.

Sittbrunnet är bra. Den har höga sargar, teak på benkarna,

avtagbar mittdel på aktersargen och direkt utgång

till badbryggan. Ett fast bord finns och ratten ar stor.

 

INREDNINGEN är stor, ljus och mycket innbjudande. Det

minns jag från en 36:an jag seglade med under Marmaris

Race Week i Turkiet. Planeringen är gjord så att värjande

kubikmeter ombord nyttjas. Båten har soffgrupp om styrbord,

longpentry om babord, kartbord och två toaletter akteröver,

två aktercabiner, garderob och tvettfat foröver i forpik. Så

mycket och andå inte alltför trångt, var record år 1990.

Utførandet är flott med vällackad teak, böjlimmade lister samt

bänkar och till och med hurtsar i teak ovanpå en låg basinredning.

Skotten är vita och taket har en proper vinylmatta. Men bakom

finishen är grov, det vill säga oslipad. Komforten är bra i alla kojer

och i salongen kan bordet läggas mellan dynorna for att skapa

ytterligare en sovplats. Åtta kojer i en 36-fotare är också

rekordmässigt.

BYGGTEKNISKT sett äe Sun Dance 36 gjord i enkel laminat med

basinredning för uppstyvning under vattenlinjan. Kevlar sägs inngå,

men var i verklegheten en hybrid matta med både glas och kevlar.

Längs kölstråkett sitter balkar med god bygghöjd, balkarna är en del

av basinredningen. Skotten är laminerade från taket rundt om, för att

ge extra vridstadga.

SEGLINGS EGENSKAPERNA är fina, SunDance är

lätt i vattnet, gör bra fart, ligger härligt lett på roderet,

men ger ändå mycket god kontakt. I testet år 1990

beromde jag drivet, roderkänslan och styrningen. Styvheten är god och

roderverkan mycket bra tack vare utbalanseringen.

Sun Dance 36 har inga tendenser ätt skära på spinnakerslör.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post

Jeg synes den båten var for dyr. Det er en flott båt, men vær klar over at båtene blir veldig falmet av å være der nede i sola. Jeg har selv en 48-foter som har gått i charter siden 93. Har ikke hatt noen negative erfaringer med det, selv om den er seilt veldig langt har den blitt veldig godt fulgt opp med vedlikehold. Mye bedre enn jeg steller meg båtene mine, og alt har fungert perfekt hele tiden. Motoren har gått over 10000 timer og bruker ikke en dråpe olje.

 

Sjekk ut de avgiftsgreiene NØYE. Jeg kjenner til flere båter som er tatt inn hit i landet som det er jukset med (to kontrakter med forskjellige kjøpesummer og ikke minst båter som aldri har blitt nevnt for tollvesenet). Tollvesenet har sterk fokus på dette for tiden, og flere båter har blitt inndratt, bl.a. en slik båt.

Link to post
Få dokumentert at MVA/hk avgift er betalt. Traff en seiler for 5 år siden hvis kamerat hadde kjøpt seilbåt av vedkommende.- og MVA var ikke betalt.

 

Har samme båt fra 1993 og er veldig fornøyd. Da skiftet den navn til Sun Odyssey 36, men er ellers bortimot identisk. Har rulle stor på min.

 

Takk for meget godt og utfyllende svar, har nå definitivt noen viktige punkter å tenke på ved besiktigelse!

Håper (og tror) at om det blir kjøpe er det til en ganske annen pris enn den oppgitte

Link to post
Takk for meget godt og utfyllende svar, har nå definitivt noen viktige punkter å tenke på ved besiktigelse!

Håper (og tror) at om det blir kjøpe er det til en ganske annen pris enn den oppgitte

Kan nevne at tilsvarende 1990 modell med radar, 3-4 år gamle seil og nyoverhalt motor ble solgt i Norge for 2-3 år siden for ca. 690.000 (prisforlangende) hva den gikkk for vet jeg ikke.

Selv kjøpte jeg min 1993 modell for 625.000 for 5 år siden.

Rundt 500 er kanskje en OK pris.

Du må etterhvert ut med i 10-12000 til spray hood, kartplotter 10-15000 (GPSPC med kart fra hele verden følger med er brukbart i Middelhavet (ulovelig pirat versjon av C-MAP ECS??), nye seil etterhvert? 40-50 000.

Sjekk rigg og mast -bli heist opp i masten og sjekk fester ved spredere etc for sprekker el.

Før endelig kjøp krev at båt heises på land slik at undervannskrog kan sjekkes for skader og plast best byller samt ror og aksel innfesting (ha med bekjent som har litt peil da ting kan ha skjedd på vei opp fra Middelhavet- selger pleier også å benytte marine surveyor så han selv ikke kjøper katta i sekken. Hadde båten vært dårlig hadde han neppe kjøpt den. Etterspør survey rapport.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Kan nevne at tilsvarende 1990 modell med radar, 3-4 år gamle seil og nyoverhalt motor ble solgt i Norge for 2-3 år siden for ca. 690.000 (prisforlangende) hva den gikkk for vet jeg ikke.

Selv kjøpte jeg min 1993 modell for 625.000 for 5 år siden.

Rundt 500 er kanskje en OK pris.

Du må etterhvert ut med cockpit og spray hood til omkring 25000, kartplotter 10-15000, seil 40-50 000.

 

Nyttig info å ta med i betraktningen! Høres ut som ca 500 er mer rett pris ja. Det er ser jo ut som en del småplukk på båten. Men jeg blir mer og mer overbevist om at dette er båttypen jeg ønsker meg :smiley:

Link to post
  • 10 år senere...

Det er ikke plater under skivene, så vidt jeg kan se. Bare skiver som er rustet bort. Jeg må eventuelt grave litt i tilfelle de er dekket med glassfiber. Jeg kan sikkert få skrudd av en mutter etterhvert, men jeg håpet at noen kanskje visste noe spesifikt om disse båtene

Ser at "Atletico1" som har en Sun Dance 36 fra 1993, skriver at han har syrefaste kjølbolter. Så man bygde disse båtene både med syrefaste kjølbolter og med vanlige bolter? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...