Jump to content

Batteri under vann- Ødelagt?

Smaapala

Recommended Posts

Hei

Hadde ett batteri for å drive lensepumpe i småbåten da noe gikk galt og båten sank ned. Dermed kom batteriet under vann, Da var spørsmålet om batteriet er ødelagt.

Det som gjør meg litt usikker er at batteriet er av typen gelebatteri. Disse er jo tette?

Holder på å lade det nå, men er litt spent på hva jeg kan forvente. Det oppfører seg normalt hittil. Når jeg rister på batteriet skvulper det innvendig og det skal del vel kanskje ikke gjøre?

Viss noen lurte på hvordan det gikk med motoren så sto den i kjelleren :smiley:

Hilsen Smaapala

Hvordan det er med gelbatteri vet jeg ikke, men jeg har et 75 ah Biltema-batteri som kom under vann etter bare 14 dager. Fikk satt en liten batterilader på og lot denne stå på i mange dager (4amp lader). Resultatet var at det hadde en hvilespenning på 12,8 og lader greit på 14,4 i båten nå. Batteriet lever altså i beste velgående også nå etter 3 år. :)

Går nok bra dette!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Synes ikke det høres riktig ut at de skal "skvulpe". Mine har iallefall ikke denne muligheten. Geleen er for hard til det.

Har du ikke disse proppene på toppen? Går som regel an å løsne om du prøver. Da kan du sikkert helle av vann som har lagt seg over geleen??

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hei

Har nå tatt batteriet av lading og den grønne indikatoren er kommmet opp i vinduet. Er litt skeptisk til skvulpingen i batteriett. Ingen Klor lukt.

Skal se om det går an å åpne lokket som er foreslått i tidligere innlegg. Det ser ganske tett ut.

Det hadde vært fint å kunne bruke det som energi for lensepumpa.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...