Enzo Startet 5.Februar.2008 Del på Facebook Startet 5.Februar.2008 (redigert) Ta et hypotetisk scenario og si at disse 39-40 foterne (2kabinere) koster eksakt det samme og du skal kjøpe en av de , hvilken ville du valgt ? Elan 410 Bavaria 40 vision Grand soleil 40 Comfortina 39 Regina af vindø 40 Redigert 5.Februar.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Mye epler og pærer her. Med stor interesse for konkurranse-segling Elan 410.(så den i helgen, flott båt med god plass) Med ferie noen uker og aktive småbarn Bavaria 40 Vision Par uten barn som setter pris på kvalitet(møbel) Regina. Comfortina kan settes der den ønskes. Flott båt som er som en potet, passer overalt. RED Glemte GS, flott båt som er bygget med solid ramme i bunn. Italensk kvalitet, flott båt. Blir som Comfortina. Comfortina og GS, er båter som bør passe de fleste. Redigert 5.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Det sto mellom Comfortina og Elan. Elan trakk det lengste strået pga den lyse, volumiøse innredningen kombinert med fantastiske egenskaper for rask, sikker og enkel seiling. Bavaria ryker ut pga liksom-treet, mislykkede "vinduskarmer" og generelt troverdighetsproblem, Comfortina ble for mørk i innredningen, Regina er den beste bobåten men er ikke lagd for aktiv seiling. Grand soleil er litt for lav inni, men er også en fantastisk flott båt. Egentlig er alle disse veldig bra. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ble en Elan på meg her Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Det er jevnt i toppen. Ikke lett å velge blandt disse "top of the range" båtene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Hvis Lunde båt blir gjort oppmerksom på denne (og de andre) avstemningene så er det vel liten tvil om at de vil vurdere å heve prisene på sine båter! At 1 av 3 vil foretrekke en Bavaria fremfor f.eks en Regina av samme størrelse og til samme pris er jo helt sensasjonelt? Eller at jeg ikke har skjønt en dritt av spørsmålet som stilles? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Spørsmålet er: Du må kjøpe en av disse båtene og må eie den , selger du den så får du igjen det du betalte , altså har du ikke fordelen av å velge reginaen kun fordi du vil selge den og kjøpe 4 bavariaer for pengene. Prisen er den samme for alle båtene , la oss si en middelpris f.eks 2mill eller 10000.- for den del Altså kun en måte å finne ut hva folket ville velge om pengene ikke hadde noen verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Skjønner din presisering Enzo, men skjønner fortsatt ikke svarene! At det er like mange som gjerne vil ha en Bavaria som en Regina (med de presiseringene av hypotetisk karakter som du gjør) er intet mindre enn oppsiktsvekkende og strider faktisk også med det en del Bavariaeiere selv har sagt om sitt eget produkt og den kvalitet som de representerer. Har vondt for å tro at like mange hadde valgt en Hyundai som en BMW hvis samme spørsmålet hadde vært stillet om en bil, men det er nå min mening! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ja svarene er litt rare , en regina koster i utgangspunktet 4ggr mer enn bavariaen , den er ikke en 4ggr bedre båt men Comfortinaen koster vel 3ggr mer , GS og Elan koster det doble. Hadde jeg valgt bavaria av disse så hadde jeg blitt erklært syk på sinnet og lagt i lenker , hadde vært morro om noen kunne begrunne valget sitt Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Har vondt for å tro at like mange hadde valgt en Hyundai som en BMW hvis samme spørsmålet hadde vært stillet om en bil, men det er nå min mening! Vel er en X3 bedre Hyundai Santa Fe? Ikke vet jeg, men journalistene strides om det. Spørsmålet er ut i fra smak og behag. Jeg ville ikke valgt Regiana, selv om den er bygget opp av fortreffelige komponenter. Dette til tross for at den er vanvittig kostbar. BÅt blir valgt ut i fra følelser/behov, og ikke ut fra at man får en kostbar båt til en rimelig pris. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Skjønner din presisering Enzo, men skjønner fortsatt ikke svarene! At det er like mange som gjerne vil ha en Bavaria som en Regina (med de presiseringene av hypotetisk karakter som du gjør) er intet mindre enn oppsiktsvekkende og strider faktisk også med det en del Bavariaeiere selv har sagt om sitt eget produkt og den kvalitet som de representerer. Har vondt for å tro at like mange hadde valgt en Hyundai som en BMW hvis samme spørsmålet hadde vært stillet om en bil, men det er nå min mening! Veldig god reklame for bavaria. Men er det noe naivt, glakristent over det? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Enzo En cofortina 39 starter på ca 2,1 mill. En 40 Vision rundt 1,350. Er ikke akkurat 3x. Mer forundelig er heller at GS ligger på 3 og Elan på 8. Redigert 5.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Vel er en X3 bedre Hyundai Santa Fe? Ikke vet jeg, men journalistene strides om det. Bytt da gjerne ut navnet Hyundai med Chrysler eller Fiat eller Lada, hvis det gjør poenget klarere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Barsk IV Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 1) Grand Soleil 40, lettest og mest avansert bygget. Mest fart sammen med Elan 410. 2) Elan 410, marginale forskjeller fra Grand Soleil mht. seilegenskaper. 3) Comfortina 39, flott båt. Men kan ikke beskyldes for å være spesiellt nytenkende. Ser jo nesten lik ut som min snart 25 år gamle 32"! 4) Regina af Vindö 40, kjenner denne ikke spesielt godt, sikkert topp for ikke fartstenkende og kvalitetsbevisste. 5) Ikke best på noe, synes det virker som den er en litt mislykket bastard-dekkshusbåt. Jeg ville faktisk heller valgt Cruiser serien. Overrasker meg at så få stemmer på Grand Soleil. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 1. plass Grand Soleil, italienerene kan det med design, og jeg har fått et godt inntrykk av kvaliteten på disse båtene. Dersom Bavaria 40 Cruiser hadde vært et alternativ, ville jeg lagt den båten på en 2. plass. Vision derimot rykker ned på en 4 plass. Det er en slik hverken dekksalong eller vanlig båt. Designet treffer dessuten ikke helt. 2. plassen går til Elan. 3. plassen til Regina, men nå begynner vi å bevege oss langt utenfor den lystbetonte delen av denne lista. Sikkert gode båter, men ikke min type seilbåt. 4. plassen går til Vision 5. plassen går til Comfortina 39. Jeg ser at det er mange som elsker disse båtene, men hvis verftet virkelig ville solgt noen flere av dem, burde de tatt en liten re design for å gjøre båten mer moderne. Plastbåter kommer aldri til å bli 100% tidløse slik som colin Archer skøytene. Smak kan forøvrig ikke diskuteres, så liker man Comfortina, får man sikkert en god båt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 3) Comfortina 39, flott båt. Men kan ikke beskyldes for å være spesiellt nytenkende. Ser jo nesten lik ut som min snart 25 år gamle 32"! Mvh. Barsk II Comfortina er kvalitet, derfor trengs det vel ikke å forandre på så mye. Vi ser jo på andre merker hvor de forandrer hele tiden, for å få solgt båter, slikt slipper Comfortina. kun små justeringer. trengs. Men den er litt mørk nedunder i forhold til dagens standard. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Stigt:-) Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) , hadde vært morro om noen kunne begrunne valget sitt Jeg kan forsøke, da jeg 97% av tiden jeg er i båten er det sammen med familie og venner på tur og da ønsker vi god plass, stor cocpit og 2 ratt for enklere tilgang til badeplattformen. Jeg har ikke vært inne i noen av de overståenede båtene så mine vurderinger er gjord på bakgrunn av bildene. Jeg antar at elan og Gs er endel trangere inni og i cocpit enn Vison og utgår derfor som feriebolig for meg og min familie. Reginaen ser ut til å være en flott båt, men jeg synes den er litt "gubbete" og helt sikkert en båt jeg kunne tenkt med når fuglene har folatt redet. Mine kriterier for valg av seilbåt er at den skal benyttes til tur og ferier og da fremstår Bavarian som det beste alternativet for meg av disse båtene. Redigert 6.Februar.2008 av Stigt:-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 5. plassen går til Comfortina 39. Jeg ser at det er mange som elsker disse båtene, men hvis verftet virkelig ville solgt noen flere av dem, burde de tatt en liten re design for å gjøre båten mer moderne. Plastbåter kommer aldri til å bli 100% tidløse slik som colin Archer skøytene. Smak kan forøvrig ikke diskuteres, så liker man Comfortina, får man sikkert en god båt. Ja, det kan du anføre. Men det er sånn omtrent ett års bestillingstid på en sånn en. De bygger rundt 80 båter i året, hvor så godt som alle går til Tyskland eller Nederland. Jo, det hadde vært mitt valg i denne klassen. Klassiske linjer. Og skikkelig hi-tech materialer og byggemetoder. Holder svært høy kvalitet. Båten har vært på prøvetur før den blir overlevert kontrahenten. Ett slett, fint dekk å arbeide på. Går som et uvær. En står fritt på å velge tekniske installasjoner og farger. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Grand Soleil fordi det er en seilebåt. Jeg har ikke seilt 40 foteren, men har sett den slå oss. Har seilt 43 foteren, og sitter igjen med et veldig positivt inntrykk av seilegenskapene. Veldig bra ballanse i båten og en fantastisk rorfølelse. Lettdrevet som andre sier her. Dimensjonering av utstyr på dekk er også helt topp. Men innredningen er på det jevne og ikke nødvendigvis noe som reflekterer prislappen. Grand Soleil har også fantastisk fine dekk å jobbe på. Nesten flush og gode flater uten mange snublefeller. Tyskerskjøte er standard. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Sun Flyer Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg kan forsøke, da jeg 97% av tiden jeg er i båten er det sammen med familie og venner på tur og da ønsker vi god plass, stor cocpit og 2 ratt for enklere tilgang til badeplattformen. Jeg har ikke vært inne i noen av de overståenede båtene så mine vurderinger er gjord på bakgrunn av bildene. Jeg antar at elan og Gs er endel trangere inni og i cocpit enn Vison og utgår derfor som feriebolig for meg og min familie. Reginaen ser ut til å være en flott båt, men jeg synes den er litt "gubbete" helt sikkert en bår jeg kunne tenkt med når fuglene har folatt redet.Mine kriterier for valg av seilbåt er at den skal benyttes til tur og ferier og da fremstår Bavarian som det beste alternativet for meg av disse båtene. Nå skal ikke jeg begynne å krangle med deg, men... Jeg liker cockpiter med to ratt, men på en 40-foter gjør det oftest at cockpitbenkene er for korte til å ligge på. Derfor er et ratt (gjerne folderatt) fremdeles et utmerket valg selv for seilere som har gjester og barn. Jeg er selv vokst opp i båter med "bare" et ratt og til og med noe så gammeldags som rorkult og har ikke fått varige mèn av det. For meg er det gøy med to ratt men absolutt viktig nok til å være avgjørende for valg av båt. Siden Elan virker så grei å håndtere alene med løygang og storseil på riktig sted, er det en egenskap som gjør at jeg helst vil seile en slik når jeg har barn og gjester ombord. Ved småbarn kan comfortina og GS være bedre pga lukket hekk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Stigt:-) Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Ut i fra bildene tror jeg neppe at man kan ligge på cocpitbenkene hverken på Elanen eller GSen og jeg tror dine motiver for å velge Elanen er fart og ikke en tur/feriebåt hvor det ofte samles 8-10 mennesker i cocpit om kveldene? Den siste modellen av vison tror jeg også har lukket hekk som den nye cruiserserien Redigert 6.Februar.2008 av Stigt:-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 EnzoEn cofortina 39 starter på ca 2,1 mill. En 40 Vision rundt 1,350. Er ikke akkurat 3x. Mer forundelig er heller at GS ligger på 3 og Elan på 8. Må beklage litt her for jeg regnet på bav 40cruiser , fant ikke bilde av den på nett så jeg tok en vision istedet og vet den koster 2-300 lapper mer. GS 40 ligger vel på rundt det dobbelte av bavariaen men hvor henter du tallet 8fra på elanen , den koster vel rundt det samme som comfortinaen ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Enzo tallene bestydde antall stemmer. Synes det var rart at GS hadde fått så få stemmer. Altså stemmer og ikke pris. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Ut i fra bildene tror jeg neppe at man kan ligge på cocpitbenkene hverken på Elanen eller GSen og jeg tror dine motiver for å velge Elanen er fart og ikke en tur/feriebåt hvor det ofte samles 8-10 mennesker i cocpit om kveldene?Den siste modellen av vison tror jeg også har lukket hekk som den nye cruiserserien Elanen har betydelig bedre cockpit enn bav'en. Dette fordi bavarias prioritering av volumfølelse i akterlugarene går ut over plassen i cockpit. Her er elan 410: Ingen grunn til å tro at det er mer intimt med 8-10 personer her enn i bav'en. Jeg liker også interiøret på elanen bedre enn bav'en. Nå er ikke jeg noen super kokk, men man trenger heller ikke være det for å like denne byssen: Sjefsbysse!! Mye av volumfølelsen i bav'en er nettopp kun en følelse. Elanen er like innholdsrik under dekk med like mange kabiner og dessuten bedre bysse, salong og kartbord. Jeg ser ingen grunn til at bav'en skal være bedre feriebåt enn elanen. Elanen er dessuten mye mer lettseilt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Stigt:-) Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Elanen har betydelig bedre cockpit enn bav'en. Dette fordi bavarias prioritering av volumfølelse i akterlugarene går ut over plassen i cockpit. Her er elan 410: Ingen grunn til å tro at det er mer intimt med 8-10 personer her enn i bav'en. Jeg liker også interiøret på elanen bedre enn bav'en. Nå er ikke jeg noen super kokk, men man trenger heller ikke være det for å like denne byssen: Sjefsbysse!! Mye av volumfølelsen i bav'en er nettopp kun en følelse. Elanen er like innholdsrik under dekk med like mange kabiner og dessuten bedre bysse, salong og kartbord. Jeg ser ingen grunn til at bav'en skal være bedre feriebåt enn elanen. Elanen er dessuten mye mer lettseilt. Den byssa var jo grom og mye bedre en Bavaria sin, men jeg tror allikevel at Elanen er mye trangere som feriebåt. Forpiggen er jo på størrelse med det jeg hadde på min gamle B32 Cocpiten på tegningen virker endel større en den gjør på bildet Jeg er ikke overtalt, av disse 5 ville jeg forsatt ha valgt bav'en da den er mest tilfredstillende for vårt behov. Så får heller Enzo legge meg i jern dersom vi tilfeldivis møtes i en hyggelig havn. Kansje man kan få kjøpt en løs bysse i fra Elan Redigert 6.Februar.2008 av Stigt:-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.