Christina 3 Startet 6.Februar.2008 Del på Facebook Startet 6.Februar.2008 Hei. Hvordan var det med det igjen ? Var det slik at fritidsbåt ikke var registreringspliktig lenger ? Vet at det var det, men mener det ble fjernet ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 I teorien er det vel fortsatt fritt fram. I praksis vil du registrere båten i et av de godkjente registrene, da de fleste forsikringsselskaper forlanger en slik registrering. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Christina 3 Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Ja en ting er jo at det ikke er lovpålagt, men i praksis som du sier så kommer man ikke utenom. Får jo ikke båtplass engang uten registrering ...... Men da forstår jeg at riktig svar i følge lov er at det IKKE er registreringsplikt. (stramme opp læreren på båtførerkurset da..... hehe ) Takker Sitér dette innlegget Link to post
jonaslep Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 For fritidsbåter over 15 meter er det registreringsplikt. For fritidsbåter under 15 meter er det i følge loven frivillig. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Takker for nok et bekreftende svar Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Hvorfor skal absolutt forsikringselskapene kreve dette? Holde seg unna de selskap som krever det!! En gidder da ikke å forsikre en annen sin båt vel? Redigert 6.Februar.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Hvis du ligger i ei av de kommunale båthavnene i Kristiansand så forlanges det at baten er registrert.Når i tillegg IF forlanger det,da har en vel ikke så mye og komme etter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Dersom båten er over 7 meter og du har papirer på bl.a. tidligere eierforhold kan det være verd å tenke på om den skal registreres i NOR, se her: http://www.nis-nor.no/Fritidsb%C3%A5t.aspx Dette er eneste register i Norge som driftes av myndighetene - og det vil nok bestå noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Det er ikke nødvendig å gå til ett skritt som NOR-registrering dersom hensikten er å få et ugjendrivelig bevis på båtens identitet og eierskapet. Sjøfartsdirektoratets Identitetsbevis/Certificate of Identity gjør nytten. Langt billigere. Jeg har et slikt. NOR registrering er kun påkrevet hvis man har gjeld med båten som sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Nautofil Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Hei. Hvordan var det med det igjen ? Var det slik at fritidsbåt ikke var registreringspliktig lenger ? Vet at det var det, men mener det ble fjernet ? Om du ikke har alle papirene på båten siden ny eks. En tidligere eier ikke er sporbar, så kan jo ikke båten dokumenteres tilbake til den var ny. Da det ikke er mulig for eks. NSSR å få tilgang i arkivet etter Toll/Politi fra dem hadde registreringen samt at det var plikt til registrering tipper jeg det er mange som sliter med dokument av eierskap tilbake X antall år. Om forsikringsselskapene mener at du må være medlem i en privat klubb for å dokumentere eierskap tilbake i tid og ha båten forsikret så BYTT SELSKAP! Benytt Norske sjø. Dem har fattet poenget jeg vil frem til! Du får i utgangs punktet ikke reg. båten i NSSR etc. om du ikke har dokumentert eierskap tilbake siden båten var ny. På en tidligere båt jeg hadde, manglet jeg to eiere. Forsikringsselskapet ville si opp avtalen pga. manglene registrering . Hos NSSR fikk jeg til svar når jeg la frem problemet mitt: send inn dem papirer du har så fikser vi dette! Da ble jeg veldig betenkt, hva er tryggheten i registreringen da med tanke på sporbarhet og tyveri da det ikke var noe skrognr. på båten ? For å sette det på spissen. Om noen stjeler båten din, registrerer den i NSSR på disse premissene, så kan du risikere å ha et problem om du finner igjen båten din, da det kan det bli et problem og dokumentere eierskapet. -vet du antall båter av div. merker og typer som er produsert i dem siste 30 årene? Mitt tips. Om du har papirene i orden så kost på båten skrogmerking for din egen del og lever dette til forsikring selskapet ditt, da har du en sporbar båt. Om om noen rapper skuta en sommerkveld. PS.La disse registrene leve sitt eget liv. Jeg mener det er en falsk trygget på eldre båter. I tillegg er en merket båt mindre interessant bytte. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Det er ikke nødvendig å gå til ett skritt som NOR-registrering dersom hensikten er å få et ugjendrivelig bevis på båtens identitet og eierskapet. Sjøfartsdirektoratets Identitetsbevis/Certificate of Identity gjør nytten. Langt billigere. Jeg har et slikt. NOR registrering er kun påkrevet hvis man har gjeld med båten som sikkerhet. Fint om du legger ut litt informasjon, noen lenker, om hvordan båteiere skaffer seg denne registreringen. Sikkert flere her på BP som ønsker å være registrert i et offentlig register som ikke koster noe særlig med penger. Dette ser jeg virkelig frem til å lære mer om Mulligan. Dette er noe av det flotte med Båtplassen - vi blir stadig tilført ny lærdom. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 roaldbj, du har jo nettopp gjort det selv. Du fyller bare ut skjemaet, og gjør avtale med Skipskontrollen om måling. Så sjekker de at båten er permanent merket med de bokstavene som ble tildelt, og så kommer Identitetsbeviset i posten. Dreier det seg om eierskifte, sendes beviset inn til påtegning hvor ny eier, nytt navn og ny hjemmehavn blir påført på baksiden av dokumentet. Bokstavene Direktoratet tildeler, er også båtens kallesignal. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Dersom det er det du mener, så er ikke dette billig. Og det krever mye papirarbeid. Dersom man ikke starter med papirarbeidet fra dag 1, dvs fra den dagen fabrikken starter med å bygge båten, kan det bli en svært tidkrevende prosess å få slik registrering. Hver enkelt båt skal måles opp individuelt, og dette koster penger. Man skal ha flere dokumenter fra båtbygger. Dette kan koste mye penger. Kallesignalet skal freses inn i båten etter spesielle mål. Dersom man ikke er fingernem selv kan dette koste endel penger. I prinsippet er det bagatellmessige forskjeller mellom registrering av sjøfartsdiektoratet og NOR registrering. Jeg forstår derfor ikke innlegget fra Mulligan i forhold til mitt råd om å vurdere registrering i NOR dersom båten er over 7 meter - dette er mitt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Vurderer å melde meg inn i den svenske krysserklubben som Astor reklamerte for i annen tråd her. Der ser jeg at de også utsteder internasjonalt sertifikat på båten uten at det koster fletta. Her f. eks. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Poenget mitt er at det koster mindre enn NOR. Første gang jeg fikk bevis, var det på en ny båt. Alt som trengtes var kvitteringen fra verftet og måling. Innfresingen gjorde jeg selv. En venn av meg som er offentlig tjenestemann tok verifikasjonen. Siste gang var eierskifte. Kun papirarbeid. Så vidt jeg husker kostet det NOK 1200.- Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 (redigert) Jeg tenker å registrere båten (ny båt) i NOR, men et av papirene som skal senden inn er nettopp et identitesbevis fra sjøfartsdir. Er det noe jeg har gått glipp av? Ref NIS-NOR PS - har sett på skjemaene - skal jeg fylle ut noe på IMO nummer? Redigert 7.Februar.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 (redigert) Identitetsbevis er noe som sjøfartsdirektoratet utsteder, hos meg så sendte forhandler inn dokumentasjon på kjøpet og sjøfartsdirektoratet målte båten og utstedte dette til meg.... Jeg gjorde ikke noe av dette selv annet enn å frese inn nummer og bestille målingen, resten kjøpte av forhandler som fikset alt det andre av dokumenter. Mener roaldbj har gjort alt dette selv og kan sikkert bidra med god informasjon om dette Redigert 7.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 skal jeg fylle ut noe på IMO nummer? Nei. Gjelder kun kommersielle fartøy over 300 ton. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.