Jump to content

Hvor mye bør en gjøre for å øke trimmulighetene?


Rastløs

Recommended Posts

På min Dufour 30 Classic er det få trim muligheter. Skjøte for storseilet er .f.eks festet i ett punkt i dørken i cocpit. m.ao ingen skinne. Det er kun et feste punkt til akterstaget og ingen stramme mulighet.

 

Er det noen vits i å starte på noe prosjekt for å øke trim mulighetene ved f.eks montere en talje på akterstaget for stramming og kanskje få noe mer fancy feste for storseil skjøte ? :confused:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kanskje et dumt spørsmål om riggen ?.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Redigert av trikola (see edit history)
Link to post

Jeg har selv hatt en Dufour 30 Classic, og vil tro du vil kunne få noe igjen for å montere akterstagsstrammer. Det vil hjelpe deg å stramme opp forstaget på kryss, og dermed flate ut fokka. Ettersom det er mastheadrigg, vil ikke bruk av akterstagsstrammer ha stor effekt på storseilet, men kan kanskje bidra litt til krumming av mast og dermed flate ut dette også.

 

Å montere en løygang for bedre kontroll på storseilet er nok mer komplisert, og jeg her ville jeg heller vennet meg til mer aktiv bruk av bomvangen.

 

Båten er fint balansert i lite vind, men truer med å kaste roret når den begynner å seile på skrå. Forbedringer som hjelper deg å flate ut seilene er derfor vel verdt å tenke på. I tillegg til akterstagsstrammer kunne kanskje uthal til storseilet og eventuelt en cunningham være gode ideer? En annen forbedring som gir mer seilglede ville være å gjøre om genuaskjøtingen slik at du kan regulere skjøtepunktet fra cockpit.

Link to post
Jeg har selv hatt en Dufour 30 Classic, og vil tro du vil kunne få noe igjen for å montere akterstagsstrammer. Det vil hjelpe deg å stramme opp forstaget på kryss, og dermed flate ut fokka. Ettersom det er mastheadrigg, vil ikke bruk av akterstagsstrammer ha stor effekt på storseilet, men kan kanskje bidra litt til krumming av mast og dermed flate ut dette også.

 

Å montere en løygang for bedre kontroll på storseilet er nok mer komplisert, og jeg her ville jeg heller vennet meg til mer aktiv bruk av bomvangen.

 

Båten er fint balansert i lite vind, men truer med å kaste roret når den begynner å seile på skrå. Forbedringer som hjelper deg å flate ut seilene er derfor vel verdt å tenke på. I tillegg til akterstagsstrammer kunne kanskje uthal til storseilet og eventuelt en cunningham være gode ideer? En annen forbedring som gir mer seilglede ville være å gjøre om genuaskjøtingen slik at du kan regulere skjøtepunktet fra cockpit.

 

 

Takk. Alltid nyttig med tips fra noen som har hatt samme båt type ! Har du kanskje noen forbedringspotenisaler på andre områder i båten også ?

Link to post
Jeg veit at når det gjelder akterstagstrammer på dufour 30 så mener jeg at dufour endret dette på noen båter. Jeg ville sendt en mail til importør og spurt om de vet om en god løsning for begge deler

 

 

He he. Det tenkte jeg også. - men Dufour har ny importør i år og forrige er konkurs. Ny importør har ikke noe forhold til båtene fra 2001. :smiley:

 

Jeg får fin tune fransken min og spørre Frankrike eventuelt.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
He he. Det tenkte jeg også. - men Dufour har ny importør i år og forrige er konkurs. Ny importør har ikke noe forhold til båtene fra 2001. :smiley:

 

Jeg får fin tune fransken min og spørre Frankrike eventuelt.

 

 

Da kan du gå inn på seilas.no og spørre "ekspertene", send en melding til terje wang han har jobbet mye med dufour sammen med hans wang. Han svarer.

Link to post

Jeg kjenner ikke riggen din - men med mindre du har en dønn solid mast head rigg vil jeg si at akterstagstrammer er noe av det viktigere du har for å få flatet ut storseilet på kryss. Vi seilte en Oceanis 311 to somre - ene sommeren med akterstagstrammer, andre sesongen var det montert inn (samme båt vi leide to sesonger). Ganske stor forskjell selv på denne riggen som er tilnærmet masthead (9/10 del tror jeg den er)

 

Den andre fordelen av en akterstagstrammer er at du enkelt kan slakke akterstaget - og er en fordel på slør/lens

 

Skjøtevogn for storeilet er fint å ha - fordi du enkelt kan justere rortrykket med storseilskjøtet - familen hadde det på vår HR 29 - på pappas HR 31 er det ikke det. Har ikke hørt at han savner skinna så veldig mye. Jeg ville vært forsiktig med hjemmesnekra løsninger for storseilskjøtet - det er store krefter i sving her - feks ved en ufrivillig jib.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Skjøtevogn for storeilet er fint å ha - fordi du enkelt kan justere rortrykket med storseilskjøtet - familen hadde det på vår HR 29 - på pappas HR 31 er det ikke det. Har ikke hørt at han savner skinna så veldig mye. Jeg ville vært forsiktig med hjemmesnekra løsninger for storseilskjøtet - det er store krefter i sving her - feks ved en ufrivillig jib.

Som flere her vil jeg vel mene at akterstagstrammer og skjøtevogn for storseilet er basis for riggtrim. En vil kanskje ikke merke den markante forskjellen, men forskjellen gjør seilingen interessant. Enig med at hjemmesnekra løsninger skal en være forsiktig med.

Link to post

Store spørsmålet om skjøtevogn for storseilet er om det har noen annen effekt enn å slippe ut på skjøtet. Kan ha noe med skjæringen på storseilet å gjøre - jeg vet ikke. Men jeg vet at det i lite vind er mulig å få ekstra fart på båten ved å flytte skjøtevognen opp i lo fordi det buser seilet mer. Samme om man vil få vinden til å slippe storseilet i mye vind - da slipper man vogna ned i le - og rortrykket letter.

Link to post

loeygang2.jpg

 

Jeg har det slik. Løygangen hektes av og legges ned i benken i havn, slik at den ikke tar noe plass i sittebrønnen.

 

 

 

loeygang.jpg

 

For "innmari serriøs" seiling setter jeg denne. Den henger fast i den nederste med to lange skruer og sitter i beslag i sidene

 

 

 

Akterstaget kappet jeg ca. 3 m. over hekken. Der satte jeg på ei blokk og så skrudde jeg på to beslag på akterspeilet langt nede og så langt ute i borde jeg kunne få dem. Det går en wire fra det ene beslaget, gjennom blokka og til ei firskåren talje i det andre beslaget. Funker helt ypperlig.

En forbedring på mange punkter. Jeg får bøyd mastetoppen skikkelig bakover, jeg økte klaringa mellom bomnokken og akterstaget og jeg fikk ei ypperlig FMantenne ved å koble hanefoten til radioen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...