vikers Startet 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2008 Vurderer å seile langt i sommer, men vil nok ende opp med aleneseilas for det meste. Jeg seiler jo båten greit i godvær alene og for det meste innaskjærs, og er flink til å reve før vinden setter i....men hvordan ser andre på det å seile svenskekysten, over skagerak og slike avstander alene? Er jo ingen kløpper på seilingen, men det fungerer greit alene i båten selv om den er nærmere 12 meter. Blir man ansett som delvis idiot om man kommer inn til Skagen alene i en båt som min, eller blir ikke det lagt merke til engang? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
HaHa Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 En båt som din blir nok lagt merke til, vær du trygg Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det er vel egentlig ingen begrensning på hva som er forsvarlig lengde å seile alene men å seile i traffikert farvann mens man er så trøtt at man må begynne å ta små minutter i drømmeland er etter min mening litt på kanten. Så jeg mener ihvertfall at seilaser som ikke er lengre enn 15timer ca burde være helt greit og det gjennomføres av mange seilere her i farvannet om sommeren , kommer du inn alene til Skagen så vil du ikke møte annet enn beundring med den båten du har. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 ja ja...det gjør den jo, men jeg tenkte mer på om kapteinen ombord blir idiotforklart som "den gale nordmann som seiler alene i 12 m. båt over skagerak", eller er det mange som gjør dette? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Kosmix Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Hei Vikers! Hva slags avstander som er forsvarlig? Hvor lenge kan du holde deg våken? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 .... kommer du inn alene til Skagen så vil du ikke møte annet enn beundring med den båten du har. Tenker å ta greie dagsetapper, uten å ha dårlig tid.. : Kommer frem når jeg kommer dit-tankegang. Når det gjelder båten så beundrer jeg så ofte jeg kan jeg....at Biltema-blusset ikke virker i kulde er bare tull. Har kokt mange liter kaffe på denne i vinter. Men at de gamle er eldst når det gjelder linjer på båt....det er det ikke tvil om. Anker hadde nok fått plastikk-båtene flotte om han hadde levd i dag. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Akult Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Er du forsiktig og får med deg værmeldingen skulle vel ikke det være noen problem. Det største problemet er i tilfelle å bry seg om hva andre måtte finne på å "idiotklassifisere" ut fra å telle mannskapet Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Jeg ville ikke lagt ut fra Grenlandskysten til Skagen aleine. Du kan selvfølgelig greie etappen på en veldig lang dagseilas, men du må også regne med å ta (deler av) natta til hjelp. I tillegg kan det oppstå situasjoner der det kan være greit å være to. Men en kystnær tur til Sverige, med en overfart til Skagen fra Käringön eller Marstrand, må kunne gå helt fint. Jeg har også seilt mye aleine i dette farvannet tidligere, det kan være hyggelig og faktisk ganske sosialt i havnene. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Hei Vikers!Hva slags avstander som er forsvarlig? Hvor lenge kan du holde deg våken? Går ofte både tre og fire døgn jeg, men ikke i seilbåten da. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 ....Men en kystnær tur til Sverige, med en overfart til Skagen fra Käringön eller Marstrand, må kunne gå helt fint. Jeg har også seilt mye aleine i dette farvannet tidligere, det kan være hyggelig og faktisk ganske sosialt i havnene. Det var slik jeg tenker meg det... Nedover svenskekysten og så ta over til Skagen. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
tjaldur Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Tror ikke det er noen som teller mannskapet når en båt legger til i en havn. Jeg har møtt mange aleneseilere. F. eks en mann på ca. 75 år som seilte fra NordTyskland opp til DK. Jeg møtte ham i Bønnerup rett vest for Grenå. Han seilte med surret ror og et "eggekokerur" i hendene som ringte hvert 5. minutt. Så sov han i 5 minutter mer. Jeg bodde en periode i DK og jobbbet i NO. Så jeg har seilt mange ganger over Skagerrak alene. Nå tar jo den turen "bare" ca. 15 timer, så man klarer seg jo godt uten søvn i et døgn. Men jeg valgte å sove litt likevel, jeg bruker mobiltelefonen og lar den ringe hvert 10. minutt og skanner horisonten med radaren i 1 minutt, sov 10 osv. Har aldri opplevd noe oppstyr i havnen når jeg la til. Det er jo ingen som kan se på båten hvor langt den seilt. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 (redigert) Vikers. Det er ei gammel dame du har, og da er det vel et spørsmål om hun tåler så mye bank som hun kan bli utsatt for. Og hvor mye du selv tåler av damens oppførsel i sjøen. 12 - 15 timers vakt kan bryte ned de fleste av mangel på søvn og hvile. Lengden på skuta har jo ikke så mye å si. Mindre båter enn din har seilt lange strekk med bra resultat. Oppmerksomhet vil du nok vekke - media kan være nådeløs . NB. Jeg oppfordrer deg ikke herved til at du skal legge ut mot Skagen. Bare så det er nevnt. Ser nå at du vil luske langs kysten og da er det jo ikke så mye åpent farvann du må krysse. God tur når den tid kommer. Redigert 6.Februar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det var slik jeg tenker meg det... Nedover svenskekysten og så ta over til Skagen. Det burde være helt uproblematisk å legge ut på en slik tur alene. Folk seiler jo jorda rundt alene? Har ofte truffet på aleneseilere som har seilt langt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 (redigert) Vikers. Det er ei gammel dame du har, og da er det vel et spørsmål om hun tåler så mye bank som hun kan bli utsatt for. Enig, gamle damer skal behandles pent, har du tid så følg kysten nedover. Skagen er et høl i fellesferien så det er lite til feriemål slik sett. Det kan bli lange nok strekk med kystseilas - og du har vel ikke all verdens motorkraft i reserve dersom vinden svikter. En fin tur vil det sikkert bli i alle fall. Redigert 6.Februar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Naboen i havna har en nesten ny Benetau 50. Han seiler alene. Seilte også ned til Hellas ved påsketider, da med manskap. Men seilte store deler av turen hjem igjen. Møter han ofte alene nedover svenskekysten. Nå kan det godt sies at han har lang erfaring, men det beviser også at det går an. Jeg ville kanskje lagt opp en kryss over til sverige og krysset over ved Smøgen. Det tar tid å krysse over og kan blåse opp underveis. Vi andre bruker autopilot som blir som et mansskap. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jens_P Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Bibliotekene er fulle av bøker om personer som har seilt jorden rundt alene. Har lest en del av dem. Største utfordringene virker å være manøvrering og tillegging i havner, særlig om det er litt vind og strøm. Enkleste delen er under seil i åpent farvann. Min egen erfaring alene i motorbåt er at det krever litt mer planlegging. Når du befinner deg innerst i en trang gjestehavn i vind og regn, da er det for sent å begynne å klargjøre fortøningene. Trives du underveis alene så trå til. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
avmønstret5 Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Naboen i havna har en nesten ny Benetau 50. Han seiler alene. Seilte også ned til Hellas ved påsketider, da med manskap.Men seilte store deler av turen hjem igjen. Møter han ofte alene nedover svenskekysten. Nå kan det godt sies at han har lang erfaring, men det beviser også at det går an. Jeg ville kanskje lagt opp en kryss over til sverige og krysset over ved Smøgen. Det tar tid å krysse over og kan blåse opp underveis. Vi andre bruker autopilot som blir som et mansskap. Vi snakker om å seile en fin gammel veteranbåt som i utgangspunkteter bygget for hyggelig skjærgårdseilas, det er nok en smule forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Når du befinner deg innerst i en trang gjestehavn i vind og regn, da er det for sent å begynne å klargjøre fortøningene. Enig - og det er dessuten et alvorlig handicap å være veldig trøtt og sliten etter en lang etappe på egen hånd. Jeg har vært på kanten av noen alvorlige bommerter i slike situasjoner. Så jeg ville vel si at 6-7 timer kan være mer enn nok for en soloseilas, kortere hvis været er utfordrende. Riktignok durer jeg gjerne ut fjorden til Hankø ved feriestart, det tar 8-10 timer, men det går jo bokstavelig talt på autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det går helt fint! Jeg har seilt flere turer til Skagen alene, sist med 48 fotern, og har flere venner som har seilt omtrent hele melkeruta alene. En annen kamerat seilte hele norskekysten i en 24 foter, med kun 3 oversiktskart, peilekompass, fiskesnøre, kaffe og tobakk! 3 mnd. eventyr som gikk helt fint. Vet ikke hvor lange etappene var avgangen, men et godt triks som jeg vet han har gjort mange ganger når han var sliten (hadde ikke noe selvstyring på båten) var å legge bi og hvile noen timer. Da ligger båten såpass rolig at den forflytter seg minimalt. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Godt å få slike positive tilbakemeldinger...jeg er nok ikke så opptatt av hva andre mener, sånn egentlig, men vil jo forsøke å ikke bli oppfattet som en dumdristig kar. Mener selv at det nok skal gå greit...bare man har tiden til å seile når det passer med alt. Seilasen er nok som det nevnes det enkleste...å legge til i vind og strøm i en trang gjestehavn kan til tider være en utfordring, men som oftest er det båtfolk som står klare på bryggen og venter på tampene. Slikt sett er det et godt liv i båt! Det å seile alene er "det beste liv" synes jeg etterhvert, men å sove i noen minutter av gangen ved roret...det tør jeg rett og slett ikke, så etappene blir nok såpass korte at jeg finner grei havn hver kveld. Nevnte ifjor at jeg hadde lyst til "Trollhetta-kanalen", så den legges inn på ruten...så nedover og over til Skagen tidlig august, Hirtshals, Thyborøen, Limfjorden, Skagen og heimatt. Med riktig vind og bølger bør det vel gå greit å seile rett over på en lang dagsøkt. Utrolig hvor godt det er å komme igang med planleggingen...det er det nest beste ved det å ha båt! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
baatsman Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Vestsiden av Danmark kan være meget hard. Blåser det skikkelig hardt her kommer du ikke til havn. Noen har prøvd å fått båten klint i moloen. Det kan være surfing på høyt nivå. Vil heller gå nedover på østsiden, skagen fredrikshavn,seby og inn Limfjorden. Seile et par nm og stoppe i en trang havn ved Hals. Tusle litt oppover å hilse på Lars som klargjør, Bavaria/Dufour samt har agenturet på Feeling. Kan overnatte i Ålborg. Høres ut som en flott tur. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Broen i Aalborg kan åpnes, kan den ikke? Da kan jeg jo ta ned øst og opp vest. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Joerg Becker Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Jeg har også seilt mye alene, men jeg har en gulden regel i så fall: "Hvis man er alene og det blir natt da skal man sitte enten god fortøyt eller langt ute på sjøen, men helst aldri alene på navigasjonsbordet ved kysten." Med det er det lite som kan skje så lenge ikke værgudene begynner å leke med en. Men også da kan man unngå unødvendig risk med tidelig forberedelse. Ellers kan man jo planlegge fornuftige etapper slik at det ikke blir stress i det hele tatt, spesiellt hvis man allerede spør seg selv på forhånds om at det kan blir det. I så fall er det i hvert fall for meg første tegn for at jeg skal være ekstraforsiktig. Ønsker god tur, det blir sikkert moro ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Såvidt jeg husker er det 82 nautiske fra Thyborøn til Mandal. Det er jo et stykke for en soloseilas, men selvfølgelig fullt mulig med en god værmelding. Seiler du nordover fra Skagen er det jo litt kortere inn til svenskekysten hvis du får problemer. Framherskende vind sommerstid vil vanligvis ta deg raskere nordover enn sørover slik at det blir litt lettere å planlegge. 16 timer fra Skagen til Færder/Svenner bør være mulig med stabil vind. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det går helt fint! Jeg har seilt flere turer til Skagen alene, sist med 48 fotern, og har flere venner som har seilt omtrent hele melkeruta alene. En annen kamerat seilte hele norskekysten i en 24 foter, med kun 3 oversiktskart, peilekompass, fiskesnøre, kaffe og tobakk! 3 mnd. eventyr som gikk helt fint. Vet ikke hvor lange etappene var avgangen, men et godt triks som jeg vet han har gjort mange ganger når han var sliten (hadde ikke noe selvstyring på båten) var å legge bi og hvile noen timer. Da ligger båten såpass rolig at den forflytter seg minimalt. Det er selvfølgelig ikke noe problem å seile til Skagen, men det kommer litt an på båt og det meste. En har seilt. rodd og padlet langs kysten i over 1000 år så det går også bra. Men jeg vil ikke si tut og kjør til folk som kanskje føler det har litt å lære, og med en gammel veteranbåt som i utgangspunket ikke er noe havseiler og sikkert ikke av de enkleste å hanskes med i havn heller. Foresten, å legge bi og hvile dersom en følger båt- eller skipslei oppover kysten høres noe rart ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.