Fenix Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Ja, da er altså ikke bare meg, pettersand... Jeg ville ikke krysset Skagerrak aleine, knapt nok i min egen båt, og ihvertfall ikke i båten til Vikers. Kattegat med en god værmelding (og VHF!) tror jeg mere på. Så får andre være så eplekjekke de bare vil. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Nå er det nok mannskapet (jeg) som "legger inn årene" før båten gjør det. Dette er en solid mahognybåt med alt stål/jern nytt i syrefast. Seil er nye og både løpende og stående rigg er bare 1-2 år gammelt, så litt juling tåler nok båten, men jeg gidder ikke legge ut i vær som gir meg juling...da tar jeg heller frem en flaske rødvin og en god bok. Å sove midt i atlanteren ville jeg nok klart, men langs kysten så tør jeg ikke å legge meg til for søvn. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det er selvfølgelig ikke noe problem å seile til Skagen, men det kommer litt an på båt og det meste. En har seilt. rodd og padlet langs kysten i over 1000 år så det går også bra. Men jeg vil ikke si tut og kjør til folk som kanskje føler det har litt å lære, og med en gammel veteranbåt som i utgangspunket ikke er noe havseiler og sikkert ikke av de enkleste å hanskes med i havn heller. Foresten, å legge bi og hvile dersom en følger båt- eller skipslei oppover kysten høres noe rart ut? Hvis man legger bi midt i en skipslei så bør man nok revurdere om man i det hele tatt bør seile alene, men jeg tror de fleste som gjør dette er erfarne seilere og bruker hodet. Når jeg seiler alene sørger jeg alltid for å gå langt vekk fra land (land er farlig, havet er mye bedre ) . Jeg regner med at trådstarter vet hvilken tilstand båten er i, og den bør være i god stand for en slik tur. Med en VHF og god værmelding er det ikke noe farer ved å gjøre en slik seilas i sommerferien. Jeg har aldri hatt problemer i havn når jeg har seilt alene, i sommer ble det ca. 6 uker. Båten min er 48 fot, uten baugpropell. Dealen er at det stort sett alltid er folk som tar deg imot, spesielt når de ser at du er alene er folk veldig behjelpelige, inviterer på ankerdram og greier Har møtt utrolig mye bra folk på disse turene, og flesteparten av mannskapet som er med å seile nå er folk jeg har møtt på disse turene. Jeg er helt enig i at man skal være bevisst på hvilke situasjoner som kan oppstå på en slik tur, men synes mange legger alt for mye vekt på planlegging, alt tenkelig nødvendig utstyr osv. Det er forsåvidt ikke noen dum idè, men det er liten tvil om at i mange tilfeller ender det med at man planlegger seg helt i hjel og kommer seg aldri avgårde, og DET er for dumt. Mitt råd er i hvertfall god sjømannskap, ha med en VHF for sikkerhetsskyld, også dra. Følge instinktene og ta ting som det kommer. Regner med at båten er i alminnelig god stand når man vurderer slike turer. De gangene jeg har seilt såpass lange etapper at det har vært nødvendig med søvn har jeg pleid å sove i cockpit, med vekking hvert kvarter og autopilot. Det har aldri vært noe problem, heller ikke langs svenskekysten, dog selvfølgelig utaskjærs (liker meg best på havet, uansett om jeg seiler alene eller med mannskap) Jeg tror trådstarter vil få en uforglemmelig tur med litt god sjømannskap og selvsagt sjekker værmeldingene og tar hensyn til det. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 ..... Jeg tror trådstarter vil få en uforglemmelig tur med litt god sjømannskap og selvsagt sjekker værmeldingene og tar hensyn til det. Det er målet, og nevnte premisser blir selvsagt forsøkt overholdt. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
tjaldur Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 I høysesongen synes jeg det er noe verre rot å komme inn i en fremmed havn om natten og speide etter en ledig plass. Da foretrekker jeg å seile om natten og komme frem til havnen i fullt dagslys og kanskje også etter at morgenfuglene har reist. En selvstyrer/vindror er absolutt å foretrekke for en aleneseiler. Det er som å ha et ekstra mannskap med. Den klager ikke, drikker ikke øl og sover aldri. Bare så det er sagt, sånn at jeg kan gå til køys med god samvittighet, husk værmeldingen. Jeg pleide å seile mellom Arendal og Frederikshavn, da passer det fint å seile om ettermiddagen etter jobben og være fremme om morgenen. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Ask Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hei Det er viktig at båten er letthandterleg og har god sjølvstyring. Ask Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Aleneseilas er et interessant tema i seg selv som kanskje fortjener sin egen tråd? I hvert fall er det mitt synspunkt at aleneseilas over større avstander stiller noen forutsetninger både til skip og skipper. F. eks. mener jeg at en av forutsetningene er at man trives med nattseilas. Ut fra antagelsen om at all eletronikk kan svikte, så mener jeg at nattseilas gir en tryggere navigasjon ved at man som regel har fyr man kan styre etter. Det er lettere å se andre skip om natten, hvis man ikke har radar. En annen forutsetning er at man klarer seg uten søvn i løpet av et døgn. Det kan man trene seg opp i, godt hjulpet av en espressokanne på gassen. En selvstyrer mener jeg er et veldig godt verktøy. I løpet av et døgn må man som regel avlegge noen toalettbesøk, lage kaffe/mat osv. Da er det veldig godt å vite at skipet holder kursen. Forøvrig finnes det mange eksempler på styringssystemer ved at man kobler storseilbommen til rorkulten sånn at dersom vinden kantrer så trekker storseilbommen rorkulten i lo, evt. med en kontrastrikk til le. Utslaget på rorkulten i forhold til utslaget på bommen kan man justere ved å velge festepunktet på rorkulten, evt. med flere blokker i et spill, dersom rorkultutslaget blir for stort. Antageligvis kan det også være en god ide å ha lazyjacks på storseilet, sånn at man så enkelt som mulig kan la storseilet falle ved plutselige endringer i vindstyrke. Det kan også være lurt å sette seg inn i de leder som fergetrafikken og annen trafikk følger, sånn at man ikke legger seg i det mest trafikerte området. En gang jeg skulle seile alene fra Oslo til København, ble jeg liggende værfast på Yttre Tislarna et par dager. Dermed så måtte jeg seile derfra til København i ett strekk, om jeg skulle holde de avtaler jeg hadde inngått. Da jeg etter ca. 30 timer nærmet meg Helsingør var jeg så trett at jeg ville inn der for å hvile litt før jeg dro videre til København. Akkurat da jeg skulle seile inn til Helsingør så møtte jeg regattaen "Sjælland rundt", seilende mot nord. Å tråkle meg gjennom en regatta for å komme inn i en havn etter 30 timers seilas, var mer spennende enn jeg frivillig hadde oppsøkt. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 En annen forutsetning er at man klarer seg uten søvn i løpet av et døgn. Det kan man trene seg opp i, godt hjulpet av en espressokanne på gassen. Dette er sant, og jeg tror det er lurt å planlegge etapper sånn at man kan klare seg uten å sove. Plutselig blir vær/sjø/trafikk sånn at det ikke blir mulig å sove uansett. Selv om man er utenfor 'allfarvei' kan det dukke opp mengder av fiskebåter, seismikkskip, marinefartøyer etc etc som ikke følger vanlige leder. Min grense går ved ca 21 timer +- . Da begynner hjernen å gå alvorlig tregt rundt. Synes det er vanskelig å få en blund mens båten seiler, men det er sikkert en tilvenningssak. Man hviler jo forsåvidt godt om man bare sitter og sløver også, selv om ole lukkøye ikke kommer (ha på vekkeralarm for sikkerhetsskyld..) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Planlegg og ta hensyn til været, + ankom havnen på et tidspunkt på døgnet der du vet at det vil være folk tilstede som kan hjelpe med fortøyningene. Så skal båten være rigget for aleneseilas. Selv seilte,motorerte jeg fra vestlandet til Oslo i desember mnd, og ute på sjøen er det intet problem men å ankomme f.eks mandal, arendal, Stavern, Horten, når det begynner å bli mørkt og ikke et eneste menneske som kunne hjelpe til med tauverket, og så er det frøset is på kaien/uteliggerne, ja da var det å seile alene et lite helvete. var fryktelig redd for å falle i sjøen, i det kalle vannet, da hadde jeg neppe klart å komme meg opp igjen Heilt alene. men slikt slipper du om sommeren. Planlegg godt, og god tur. det går flott. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg har filosofert litt rundt dette siden jeg så godt som alltid seiler alene. Det kan te seg så forskjellig. Noen ganger er det superseilas hvor jeg døser på benken og kikker meg rundt en gang iblant. Andre ganger, når jeg legger ut på ferder jeg ikke skulle lagt ut på, så er en ganske sliten når en kommer frem. Også har det litt med hvordan båt en ferdes i. Med båten til Vikers ville jeg lagt opp til klare dagsetapper. Det er, uten forkleinelse for båten, ingen havseiler. Som for eksempel. Før seilte jeg en kvarttonner. Den var stiv som en kjepp og svært livlig i bevegelsene. Etter 8-9 timer i den i litt vind og sjø var jeg dønn utslitt. Comfortinaen, selv om den ikke ser så egnet ut på papiret, går noe ufattelig bløtt og rolig i sjøen og tærer ikke på kreftene på samme måten. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hei Eg har ikkje segla så mykje aleine, men har segla mykje med familie med små barn. Det kan fort bli litt soloseglingskjensla... Mi erfaring er at det går ei grensa på 14-15 timar. Då tenker eg på kystseglas. Då har ein 5-6 timar å gå på om ein skulle bli seinka, av vær og liknande. Båten vår er vel av dei meir komfortable, 38 fot cat. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hei Å seile alene er herlig (stort sett). Du har har kun deg selv å tenke på, du må stole på at du takler de hendelser som kan dukke opp. Og det gir en tilfredstillelse når en seilas er over og du kan sitte deg ned og åpne en kald en. Hva som er forsvarlig blir nok opp til kunnskapsnivå og utstyr. Og at du stoler på dette. For min del er autopilot og radar en nødvendighet. Lett tilgang på mat /drikke/varme.. Tørre klær lett tilgjengelig. Man bør ha tro på at man strekker til når værgudene legger den sure siden til. Det er jo ikke alltid værmeldingene stemmer. Hvor lenge du kan seile blir jo opp til hvilken farvann du seiler i og hvor mye søvn du trenger. Som nevt i tidligere svar noen seiler jo jorden rundt. Har seilt opp mot 2 døgn uten søvn, gå jo så lenge været er noelunde ok..... Har også vært helt pumpa etter tur over Skagerak. Synes alltid det er en kvie når jeg ankommer havn. Men det løser seg jo som oftes med hjelpsomme seilere som stimer til. Om ikke alltid. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Å seile alene, å være lengst mulig uten søvn synes jeg ikke er av det helt store, bortsett fra å lage historier om. Jeg føler det heller kjedelig å ikke ha noen å dele opplevelser med. Det grunnleggende spørsmålet er, hvorfor gjør man det? På mange måter opplever jeg utfordringene med samarbeidet ombord og det sosiale livet som litt av meningen med seilingen og båtlivet. Nå ser jeg ser også at det kan ha noen kvaliteter å soloseile også- så tverr er jeg ikke men det har for mange ulemper etter min mening til å gjøre det til en salgs dyd å være søvnløs og å "holde ut", det blir litt for RA. Jeg tar heller en tur på ski over Grønnland. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 og ute på sjøen er det intet problem men å ankomme f.eks mandal, arendal, Stavern, Horten, når det begynner å bli mørkt og ikke et eneste menneske som kunne hjelpe til med tauverket, og så er det frøset is på kaien/uteliggerne, ja da var det å seile alene et lite helvete. var fryktelig redd for å falle i sjøen, i det kalle vannet, da hadde jeg neppe klart å komme meg opp igjen Heilt alene. men slikt slipper du om sommeren. Å legge seg på svai og vente på dagslys og eventuelle våkne folk i havna kan også være et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Seil til Skagen du vikers. Bare se an været. Som Mulligan påpeker så er det jo egentlig ingen havseiler, så ned langs Sverige og over der er nok ikke så dumt. Tvers over hjemmefra kan du risikere å bruke et døgn i værste fall. Men hva du gjør og ikke gjør så seil ikke Limfjorden fra øst til vest. Det er stor sjanse for en endeløs kryss i til dels trangt farvann. Fremherskende vindretning her er fra vest, så gå inn ved Thyborøn dersom du skal seile hele Limfjorden. Da slører du rolig gjennom det blide danske landskapet. Sannsynligvis. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hei, Jeg anbefaler å gå ISAF's sikkerhetskurset. Der lærer en grunnleggende sikkerhet om slik seiling, og lærer mye bra. Så er det viktig at en lærer seg selv å kjenne? Sin egen begrensning på hvor lenge en klarer å holde ut, når det er drittvær som i fin vær. Det kan ofte bli opp til 2 døgn, når du har havnet opp i det, og du må bare holde ut. Etter det jeg har opplevd. Min erfaring er at en må holde seg varm, mat og VARM drikke lett tilgjengelig, og et tykt ullteppe i cocpiten. Blir en kald er en ute å kjører? Et must er at en har en veltrimmet båt, slik at en slipper å jobbe seg ihjel når en seiler. Jeg har prøvd dette i 3 døgns seilas solo, noe av dette i tett trafikert område (engelske kanal). Med god planlegging, og jeg legger vekt på god planlegging, så er soloseiling en opplevelse. Det gjelder vite hva du har i vente under hele seilasen. Slik at en er godt forbredt. Da har en overskudd til å takle uforutsette ting som kan skje under seilasen. For det skjer?? (f.eks mye tåke ?) Mobiltelefon på vekking og slumring i bryslommen, hvert 5 eller 10 min er lurt når en må hvile. Når dette er mulig? Og en AIS med alarm er også lurt å anskaffe seg. Og en må lære seg å legge bi, hvor og hvordan, slik at det ikke blir til fare for andre og deg selv. Når en er nødt til det? Som svar til innledningen i tråden, har jeg seilt opp og ned fra S.kysten og til Oslo alene med 9meter og 10 meter uten problemer. Men det krever god planlegging? Ved havnene er det bare å ta det helt med ro og vær sikker på deg selv. Når en skal legge til. For disse båtene er virkel tunge. Og jeg synest ikke det er flaut og be om en hjelpende hand, vist jeg synest at jeg må ha det, for å sikre meg 100% når jeg skal legge til. Hører jo ofte at båter med fult mannskap ber om en hjelpende hand over VHF, når dem ankommer havner? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Mobiltelefon på vekking og slumring i bryslommen, hvert 5 eller 10 min er lurt når en må hvile. Når dette er mulig? Helst en stor mekanisk vekkeklokke som virkelig tar av. Plunder med å stille denne inn for neste økt holder deg på tå hev. Klokken står på ringing, selv i perioder du har bestemt deg for å være våken. En vet aldri når Ole Brum sniker seg inn i skallen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Trond Aasvoll Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) Helst en stor mekanisk vekkeklokke som virkelig tar av. Plunder med å stille denne inn for neste økt holder deg på tå hev. Klokken står på ringing, selv i perioder du har bestemt deg for å være våken. En vet aldri når Ole Brum sniker seg inn i skallen. Dette er noe av prossesen av å lære seg selv å kjenne. Noen må bruke en "Kanon" til dette. Dem bør ikke drive med soloseiling, mener jeg??? Men vist en sliter med det, kan en selfølgelig ha en slik mekanisk klokke slingrende i cocpiten i tillegg? For det er jo i cocpit en bør ta blunden sin? For dem som seiler jorda rundt, har allverdens forskjellige alarmer, og har muligheten til å legge seg i køya. Redigert 7.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) Dette er noe av prossesen av å lære seg selv å kjenne. Noen må bruke en "Kanon" til dette. Dem bør ikke drive med soloseiling, mener jeg??? Men vist en sliter med det, kan en selfølgelig ha en slik mekanisk klokke slingrende i cocpiten i tillegg? For det er jo i cocpit en bør ta blunden sin? En kanon ville jo ødelegge mye av kosen . Vekkeklokken kan jo festes et sted i cocpiten (også en prosess av å lære). Hvor vil du gjøre av mobilen når denne må ha lading (lang kabel kan jo løse dette). Og er du sikker på at mobilen vil vekke deg (selv med vibrator) etter 10 - 20 timer med avvekslende søvn. Da går jeg heller for kanonen . Har noen nautiske bak meg som solo, og jeg elsker følelsen. Og søvnen tar jeg helst i køya. Redigert 7.Februar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
vikers Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Husker tilbake til ungdomsårene, og skole. Da fikk jeg en vekkerklokke av min mor som også kunne brukes som bilalarm. Da jeg våknet av den så sto jeg i giv-akt i sengen..., med årene så sover man jo lettere, men noe mer enn telefon ville jeg nok satset på. Jeg vil nok planlegge greie dagsetapper og basere meg på god søvn i havn, eller på svai et lunt sted. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Det er jeg helt enig med deg i. Vær utkvilt og nyt naturen og livet, da for du kjempetur. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) En kanon ville jo ødelegge mye av kosen . Vekkeklokken kan jo festes et sted i cocpiten (også en prosess av å lære). Hvor vil du gjøre av mobilen når denne må ha lading (lang kabel kan jo løse dette). Og er du sikker på at mobilen vil vekke deg (selv med vibrator) etter 10 - 20 timer med avvekslende søvn. Da går jeg heller for kanonen . Har noen nautiske bak meg som solo, og jeg elsker følelsen. Og søvnen tar jeg helst i køya. Det er jeg sikker på, for det er utprøvd. Og jeg har alltid med meg noen mobiler i reserve, full ladet. Og av erfaring ruster det mekaniske klokkene, og vil stoppe, etter en tids bruk. Selvfølgelig en mobil også. Men mener er mere brukervenlig, når en har lært seg å bruke dem. Og støy nivået er like høyt på en mobil i dag. Uansett, Soloseiling er noe alle bør prøve? Fordi den øker selvtiliten på hva en klarer å beherske i forbindelse med seilig, under hvilket som helst forhold på havet??? Vist en tør prøve dette ut Jeg selv har aldri turt å legge meg nede inne i køya, fordi det i Skagerrak bassenge er det meget stor trafikk. Og mange av fartøyene gjør over 18kn-24kn. Og når en selv gjør 7-8kn, blir kollisjonsfarten 30kn og noen tillfeller over det??? Da kan en regne ut selv, hvor lenge blunden blir? Den blir ikke lenge, og får neppe tid til å rigge seg til i køya nede, for hver 10 minutt? Redigert 7.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Krimart Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Avstander: Må man stå til rors selv hele tiden vil jeg si at noe særlig lenger enn en 8-timers seilas er uforsvarlig. 4 hvis været er dårlig. Har man autopilot er avstandene mer avhengig av om du legger opp til å sove noe underveis, hvor traffikert det er, hvordan været er mm. En radar med alarm hjelper jo på hvis man skal ut på åpent hav og sove litt underveis. Ragnar Kvam har jo skrevet flere bøker der han seiler mange døgn alene i bl.a. sterkt traffikerte farvann. Leste en interessant artikkel om hvordan de som seiler jorden rundt alene ( vendee globe mm.) ordner søvn. De sover korte tidsrom om gangen, gjerne ned mot 15 min. Men "clou'et" var å utnytte den natrulige søvnrytmen man har. Man har jo perioder man er trøttere enn andre, og da var det viktig å utnytte disse for å få seg en kort hvil. Mao. i steden for å sove 8 tomer og være våken 16, så hadde de mange 15 min med søvn gjennom hele døgnet. Visstnok skal det ikke være så ille, men at det tar noen døgn å bli vandt til det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg vil nok planlegge greie dagsetapper og basere meg på god søvn i havn, eller på svai et lunt sted. Bare pass på at ikke hode/hjernen spiller deg et puss etter hvert som dagsrytmen bygger seg opp i kroppen. Og ikke la deg friste til å legge ut når meldingene er usikre. Lytt på meldingene. Er noe mer betenkt på damens alder og tilstand. Men du er nok kar for å vurdere dette selv. Ha en bra løsning for reving av storseilet - dette er stort etter hva jeg har fått med meg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Og av erfaring ruster det mekaniske klokkene, og vil stoppe, etter en tids bruk. Ingen grunn for at klokken skal ruste. Stelles som det dyreste du har ombord. Min nåværende klokke har vart i over 15 år og tikker fortsatt sin koselige lyd. Den har vært under sjøvann flere ganger. Prøv det med en mobil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.