vikers Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 ..Er noe mer betenkt på damens alder og tilstand. ... Damens alder er nok betydelig, men hun er nesten bedre nå enn da hun var ny. :) Alt stål/jern er byttet til nytt syrefast (spant, beslag, røstjern m.m.), og hele huden under vannlinje ble byttet for 3 år siden på verft i danmark. Dekk og tak er lagt nytt med epoksyduk, så tilstanden kunne ikke vært bedre. Noen havseiler er hun jo ikke, men ut på det store hav har jeg ikke tenkt meg i denne båten heller. Når jeg en gang kommer meg på skikkelig langtur...da blir det nok dessverre i en båt av plast eller stål. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Høres bra ut. Kunne nesten vært fristet til å ta etappen direkte til Skagen, men det blir vel å friste skjebnen og Neptun. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Noen havseiler er hun jo ikke, men ut på det store hav har jeg ikke tenkt meg i denne båten heller. Bare vær obs på at det kan være ganske røfft ute ved Skagens rev, og at væromslaget der kommer fort. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Bare dra, det er ikke noe problem! Ta det etappevis og bruk sunn fornuft så går alt bra. Synes enkelte blåser opp dette som om du skulle seilt hele melkeruta alene, eller enda lengre. Skagen er bare en liten svipptur, en tur vi pleier å ta direkte fra oslo minst 5 ganger hver sesong (fri på fredag, avgang på torsdag etter jobb og retur fra skagen på lørdag ettermiddag). Har enda ikke opplevd noe som helst dramatisk vær der ute. Sist blåste det 45 knop fra vest, men har man en liten båt da så holder man seg i havn. Vi dro og hadde en uforglemmelig natteseilas med masse flotte bølger, skum, måneskinn og musikk. Dette var forøvrig i desember i fjor. Hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å dra ut i det været med den gamle 33-fotern heller. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Bare vær obs på at det kan være ganske røfft ute ved Skagens rev, og at væromslaget der kommer fort... ...og at Skagerrak for alle praktiske formål er "hav" så godt som noe. Jeg har vært t/r Skagen et 20-talls ganger, cirka halvparten med utgangspunkt i Færder/Svenner, og har hatt min andel utrivelig vær. Det kan komme fort og uventet, og da er det ingen spøk å være utpå der. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 .......jeg valgte å sove litt likevel, jeg bruker mobiltelefonen og lar den ringe hvert 10. minutt og skanner horisonten med radaren i 1 minutt, sov 10 osv. Har ikke lest hele tråden, men kommer med en liten tanke alikevel ..... La oss si at radaren sitter 6M over vannflaten på flatt hav .... da ser den opp til rundt 5NM http://www.boatsafe.com/tools/horizon.htm En litt hurtiggående båt som gjør rundt 20 knop vil bruke 15 min på å dekke den avstanden.... Du sitter og ser uten radar rundt 2M over havflaten, og da vil horisonten være snaue 3NM, som samme båt vil bruke 9 min på å dekke. Litt vær og vind, så blir marginene mye mindre. Jada, en større båt vil sees lengre vekke, men med bølger, tretthet osv., så blir marginene veldig fort oppspist. Jeg vet at vi alle strekker grensene litt, men vær så snill å ta en objektiv risiko vurdering før dere setter ut på en soloseilas .... hvis det værste skjer, så kjenner du ingenting etterpå, men hva med familien, venner og kjente? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
tjaldur Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Nå er jeg jo enig med Divemaster i at spørsmålet om hvor lenge man kan sove om gangen er et spørsmål om radarens kiming. Nå har jeg riktignok til gode å se en liten motorbåt frese midt i Skagerrak, midt på natten i 20 knop, men det kan sikkert forekomme en gang. Jeg har basert meg på at andre fartøyer er minst 5 m høye, som regel fiskebåter som sjelden gjør mer enn 10 knop. Min radar sitter 8 m. så det gir en addert kiming på ca. 10 NM. Videre kan radaren innstilles til å hyle dersom den får et ekko innenfor en angitt sone. På bunnkortet, hvert fall i Furuno radar, sitter en jumper (J45) som man kan koble til et relé som i sin tur dra en sirene. Dersom det er dårlig vær og/eller dårlig sikt er det jo ikke snakk om å sove. Det skjer jo bare når alt er stille og rolig. Når jeg likevel velger å sove litt underveis, så er det for å forebygge akutte tilfelle av mikrosøvn. Jeg synes det er bedre å sove litt strukturert enn å plutselig duppe av. Men det er noe jeg velger å gjøre dersom jeg vurderer at forholdene tillater det. Nå vil jeg understreke at jeg ikke anser aleneseiling som noe spesielt ettertraktelsesverdig. Åpenbart er jeg ikke sjarmernende nok til at jeg alltid har mannskap, så fra tid til annen kan det være nødvendig. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Herman Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Angående fare for å sovne: Min erfaring er at sjansen er betydelig større for å sovne på vakt om natten, enn om dagen. Selv ved seilas over flere uker var det slik at jeg følte meg mye trøttere på nattevakten. Det var tilogmed slik at jeg kunne slite alvorlig på de første timene av morgenvakta, men idet sola stod opp forsvant trøttheten umiddelbart. Hvis jeg skulle tatt en slik tur, ville jeg lagt opp tidskjemaet så jeg var sikker på å komme fram når det er lyst, samtidig som den mørke delen av seilasen kommer i starten av turen. Hvorvidt en slik soloseilas er forsvarlig eller ikke, er det vel bare du selv som kan svare på. Det første er jo at du kan håndtere båten alene under alle forventede forhold, og at den klarer å passe seg selv i det minste lenge nok til at du får lettet på trykket, og lagd deg mat. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LarsL Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 God Autopilot er viktig. Seiler selv mye alene så autopiloten er min beste venn. I normalt vær styrer alle piloter. Men når du seiler alene trenger du en som kan styre selv om været blir dårlig. I dårlig vær blir du mest sliten å trenger mest hvile! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Nå tror jeg vel ikke vikers tenker på å legge til Skagen rett fra Langesund (rundt 90nm), men snarere bruke svenskekysten sørover.. Det ca. 40nm til Koster fra Langesund og da ser man fastlandet hele veien. Fra Koster kan en seile rimelig trygt "innaskjærs" til Käringön, derfra et det vel rundt 37-40nm til Skagen, eller en kan gå lengere syd og krysse over til Skagen med noe kortere distanse.. På sommeren så er dette rimelig "trafikert" farvann, så om det blåser opp skulle det være mulig å få hjelp om det blir påkrevd.. Dagens værmedlinger for området er rimelig gode, og det skal mye til at noe pluteselig skulle oppstå på værfronten en fin julidag.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BMP Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg seiler en del alene også lengre strekninger. Har utstyrt meg slik at jeg kan ta en time på benken når jeg blir trøt. For det første prøver jeg og komme ut i så åpent farvann som mulig. Når jeg så vil hvile bruker jeg ARPA fungsjonen på radaren kombinert med en nærhetsalarm. I tilegg bruker jeg AIS med alarm. Da har jeg to uavhengige systemer som gir meg kolisjonsalarm med god tidsmargin. Båten styres av autopilot som kjører etter track fra kartmaskin. Er det greie seilingsforhold rever jeg vanligvis ned en del før jeg tar meg en time på øye, er det vanskelige forhold tar jeg ned det meste og starter motoren lar båten gå med 5-6 kn. Om jeg bare sitter og småslumrer i copit bruker jeg brovaktsalarmen på radaren for og vekke meg vært 10min. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Nå tror jeg vel ikke vikers tenker på å legge til Skagen rett fra Langesund (rundt 90nm), men snarere bruke svenskekysten sørover.. Jeg vil vel også tro det, og ute at jeg mener det er farlig å seile alene rett til Skagen i den gamle damen, så går jeg ut fra at Vikers skal feriere og kose seg, å ikke har behov for å bevise noe "karstykke". Jeg har seil mange ganger over til Skagen med mannskap, noen fine turer og andre mindre fine. En gang måtte vi krysse mye i dårlig vær - det gikk 24 timer, noe som aldri ville bli en hyggelig soloseilingopplevelse. Været forandrer seg også raskt - det kan ta tid å komme inn i alternative havner f.eks på svenskekysten, for øvrig betydelig enklere for de som seiler ut Oslofjorden, og som i prakis seiler "stor kystfart" langs vestkysten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.