Jump to content

Båtliv i Lofoten


bliss X

Recommended Posts

Er på jakt etter informasjon om båtliv i Lofoten. Litteratur, bøker, havneguieder, linker osv.

:sailing:

Mange kommuner i området har laget fine brosjyrer som forteller det meste om severdigheter i den enkelte kommune. De aller fleste kommuner har også egen hjemmeside. I tillegg har turistkontorene i byene (Svolvær / Bodø) distriktsbrosjyrer, beregnet på turister.

Jeg er selv inne på tanken om tur til Lofoten i sommer ..

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.fiskekrogen.net/

 

Risvær er også veldig pent. Der tror jeg det har kommet resturant. Øst for risvær er "Svellingan", tror for det meste det ikke er lov å gå i land der i hekketiden, men ellers værd en tur.

 

Jeg er ikke så kjent videre ut i lofoten. Hvis du har tenkt deg i området kan det være fint å besøke Vesterålen også.

 

Nyksund, Litløy fyr, og ellers ute i Øksnes vestbygd. Det er jo ikke så langt unna. Fra litløy ser du fint utover lofoten, der er en stor betongflytebrygge, men ellers ikke mange plasser å gjøre av båten.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS helt sør i raftsundet er en gammel kanal. Mellom hinnøya og Årsteinen. Kan være fint å ta en tur gjennom den bare på arti. Du kommer ikke gjennom med seilbåten, men har dere lettbåt går det greit.

 

Tips, har dere med kajakker ombord kan dere padle gjennom Årsteinkanalen og ut til Risvær og videre til Svellingan.

Link to post
Share on other sites

Hinnøya rundt vil jeg ikke karakterisere som lofoten... Men men... Raftsundet er fint, årsteinkanalen må man ha veldig liten båt for å komme gjennom... På fjære er det veldig lite vann, og på flo kan det bli et høydeproblem på andre siden under broen. Risvær er veldig fint, vil tro den enkleste innseilingen er på vestsiden.

 

Røst/værøy er flott, men det er langt ut i havet og man kan fort bli værfast. Pass på strømmen, den er veldig kraftig og hvis den bærer mot været så blir det store skavler.

 

Er selv fra Svolvær og bor her nå. Flott storm havn i marinepollen (Østhavna)! Ellers så er havneforholdene gode i sentrum også, men det finnes ikke service hus enda, men det snakkes om å bygge et i nær fremtid.

 

Ellers så kan jeg nevne Skrova, Henningsvær, Nusfjord, Reine på innersia, på yttersia så er bunesstranda en inner tier på en blik stilledag!

 

Bare send IM hvis noen har spørsmål. Da spesielt om den østre delen av lofoten som jeg er best kjent i!

Link to post
Share on other sites

Hinnøya rundt vil jeg ikke karakterisere som lofoten... Men men... Raftsundet er fint, årsteinkanalen må man ha veldig liten båt for å komme gjennom... På fjære er det veldig lite vann, og på flo kan det bli et høydeproblem på andre siden under broen. Risvær er veldig fint, vil tro den enkleste innseilingen er på vestsiden.

Så konkurransen går fortsatt i år anno 2008. De fineste områdene ligger fortsatt på nord og vest sia av øysamfunnet. Lofoten - Nordland - har ennå ikke sett markedsverdien av Norges største øy. Synd at ikke forfedrene våre la grensa mellom Nordland og Troms ut i Vestfjorden, så hadde vi sluppet dette tøvet med :discuss:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter mi meining så er Svolvær ein av dei minst attraktive stadane i Lofoten. Dei veit kva dei lever av...

Det same gjeld Nusfjord. Uansett kva dei seier då er det ikkje det best bevarte fiskeværet i Norge.

 

Eg likte Kablvåg og Sørvågen betre.

 

 

Ask

 

Hmm... Hva mener du egentlig med det? Skjønner det med nusfjord, for der er det ekstremt. Hele turistnæringa i lofoten vet hva de lever av, og det er synd, for det kan bli for mye! Men etterspørselen er jo der, det ser man veldig tydelig år etter år..

 

Ellers så er jeg enig i at svolvær er lite interesant som feriemål. Men uansett så er det den eneste plassen med havn hvor man får kjøpt mer enn melk og brød. Så de fleste legger turen innom.

Link to post
Share on other sites

Så konkurransen går fortsatt i år anno 2008. De fineste områdene ligger fortsatt på nord og vest sia av øysamfunnet. Lofoten - Nordland - har ennå ikke sett markedsverdien av Norges største øy. Synd at ikke forfedrene våre la grensa mellom Nordland og Troms ut i Vestfjorden, så hadde vi sluppet dette tøvet med :discuss:.

 

Jeg er ikke helt med på hva slags konkurranse du prater om...men men...

 

Du kan ikke si at yttersia lofoten er spesielt båtferie vennlig? Da tror jeg du bommer litt!

Link to post
Share on other sites

Havneforholdene på Røst er meget bra men på denne tiden av året er det svært mye båter der så det blir fort lit trangt. Men man får altids en plass, mit på dagen er jo alle båtene ute og fiker så da er det greit og legge til om man vill lige inerst og slippe og starte opp 0630 om morgenen. Vil man ligge på svai har kystverket lagt ut en rekke fortøyningsbøyer som kan benyttes.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt med på hva slags konkurranse du prater om...men men...

Du kan ikke si at yttersia lofoten er spesielt båtferie vennlig? Da tror jeg du bommer litt!

Har du ikke hørt referat fra "du skal høre mye..." :smiley: på Rorbua. Harstadværinger mot sørsia mm. Yttersia er flott i fint vær, og det forekommer jo en gang i blandt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei VRT

 

Har du noen tips om havner man bør innom?

Hei,

Hvis du kommer sørfra kan du først besøke øyene ytterst i Lofoten.

Du treffer først på Røst, deretter tar du turen innom Værøy.

Værøy har en flott natur og steile bratte fjell som kommer rett opp av havet.

 

Dertter kan du fortsette nordover og besøke mange plasser både på Lofotens ytterside eller innerside.

 

God tur! :flag:

Redigert av VRT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hinnøya rundt vil jeg ikke karakterisere som lofoten... Men men... Raftsundet er fint,

 

Joooda nå når Lofastveien er ferdig så er jo Hinnøya fast i Lofoten. Så da regnes det som samme distrikt :lol:

 

Hinnøya rundt - Norges største øy - må vel bli målet når du først er der opp :fireworks2:.

 

Bare man ikke gjør som jeg, og havarerer motoren mellom Lødingen og Tjeldsundbrua, men da hadde jeg jo fått med meg Lofoten først.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...