Jump to content

Småbåtregisteret


Harald-

Recommended Posts

I hjemmehavna er båtene registrerings pliktige hos oss , det burde det vært overalt . Eller for å si det på en annen måte , alle båter burde være registreringspliktige . Fordeler på mange måter , den største fordelen er vel den at det er mulig å oppspore eier av en evt drivende båt litt kjapt eller ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Dette er vel også den eneste fordelen??

Samme kan oppnåes med f.eks. BP klistremerke....

 

Og hvor mange båter er det som driver av i løpet av et år, synes ikke denne fordelen kan forsvare opprettelse av ett register som koster x-antall mill i året å vedlikeholde.... :rolleyes:

Jeg stiller meg foreløbig åpen til avveiingen mellom fordeler og ulemper med småbåtregisteret.

 

Jeg undres på hvordan noen, eksempelvis politi eller andre får tak i eieren ved alvorlige hendelser båten utsettes for dersom den ikke er registrert i noe sentralt register?

Link to post

Jeg gikk i samme tanker når jeg kjøpte ny båt i fjor. Jeg har ikke registrert den siden det ikke er ett obligatoriskt register. Hvis det var det hadde det virket som tanken er men uten dette er det ikke noen grunn til og melde båten in der.

Di fleste Norske forsikkrings sellskaper sier att di krever dette men det er bare tull. Jeg har nå hatt tre båter alle forsikkret gjenom di store norske aktørene og alle har akseptert att forsikkre båten uten medlemmskap i små båt registret.

Link to post

Her var det mange innlegg og det som går igjen er "båten blir stjålet eller funnet drivende" noe bedre må det gå an og komme opp med er medlem i redninselskapet og det er ikke innmeldingsavgiften det kommer an på er det ikke andre fordeler??

Her en lenke som gir noen argumenter for registrering.

 

http://www.redningsselskapet.no/rssr/page?id=176

 

Ønsker å lese argumentene mot, foruten de økonomiske.

Link to post

Jeg har 2 store trebåter, hvorav den ene er registrert (Dorry). Det å få registrert den var nesten en kamp, med brevveksling og mailer frem og tilbake. Jeg kunne ikke gjøre rede for eierhistorien med dokumentasjon, og måtte ta snarveien med å få en av de tidligere eiere til å skrive at han fikk den ny (for snart 50 år siden), og solgte den direkte til meg (altså en "løgn"). Da fikk jeg endelig registrert denne, men at jeg gjør det samme med min gamle Furuholmen kommer ikke på tale.

 

Et klistremerke med mitt navn og telefonnummer (der hvor Redningsselskapet sitt ville stått) kommer nok til å gjøre sin nytte hva det enn er båten kommer ut for.

 

Argumentene for er jo egentlig så smale at det er en måte for andre å få tak i eier - et telefonnummer gjør dette enklere enn et reg. nr. i sentralt register (som ikke er fullstendig).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Personlig synes jeg ikke et klistremerke gir noe som helst trygghet. Da synes jeg securmark (som jeg har) er bedre. Den er gravert inn i båten på mange forskjellige steder og gjør at rettmessig eier på båten lett kan spores. I tillegg har jeg en tracker som er radiobasert som gjør at gjennfinning ved evt. tyveri burde være mulig. Med disse tiltakene + låst båt ser jeg egentlig ikke noe behov for småbåtregisteret.

Link to post

Argumentene for er jo egentlig så smale at det er en måte for andre å få tak i eier - et telefonnummer gjør dette enklere enn et reg. nr. i sentralt register (som ikke er fullstendig).

Så lenge du merker båten så tydelig at identifikasjonen kan leses på avstand og den er entydig og lett forståelig har du et poeng, men du kan oppleve at tollvesen og lignende myndigheter viser litt ekstra interesse for båten din for å sjekke opplysninger om toll og avgifter. Dersom du har tenkt å ta båten utenfor landets grenser kan du få et problem med uregistrert båt, men registrering i småbåtregisteret har uansett ingen mening om du drar lenger enn Sverige og Danmark.
Link to post

Personlig synes jeg ikke et klistremerke gir noe som helst trygghet. Da synes jeg securmark (som jeg har) er bedre.

Det kunne gitt en trygghet dersom opplegget hadde blitt slik det var ment i utgangspunktet, at alle norske forsikringsselskaper krevde det.

Men det gikk ikke lange tiden før dette falt i fisk.

Antar det samme vil skje med kravet om registrering i NSSR. Ting kan tyde på at det allerede har skjedd...

Link to post

Jeg har 2 store trebåter, hvorav den ene er registrert (Dorry). Det å få registrert den var nesten en kamp, med brevveksling og mailer frem og tilbake. Jeg kunne ikke gjøre rede for eierhistorien med dokumentasjon, og måtte ta snarveien med å få en av de tidligere eiere til å skrive at han fikk den ny (for snart 50 år siden), og solgte den direkte til meg (altså en "løgn"). Da fikk jeg endelig registrert denne, men at jeg gjør det samme med min gamle Furuholmen kommer ikke på tale.

Ovenstående er et eksempel hvor vanskelig det er å få båten registrert hvis man ikke vet om eierforholdene tilbake i tid. Hadde alle båtene vært registrert, vil det jo ikke vært noe problem.

 

Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. :eek:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av.

Helt enig. Jeg ville ikke kjøpt en båt hvor jeg ikke kunne sjekke om det var rettmessig eier som skulle selge den til meg.

 

Jeg synes også det er en trygghet i å ha et registreringsnummer på båten som gjør at den kan spores tilbake til meg.

Link to post

Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. :eek:

Et godt poeng :yesnod:

 

Jeg vil være mye mer skeptisk til å kjøpe en båt som ikke er registrert kontra en som er det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

...

Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. :eek:

Jeg har da kjøpsavtalen mellom han jeg kjøpte båten av og den tidligere eier før dette, men en båt som er 50 + + år har som oftest hatt mange eiere i løpet av den tiden. Det er faktiskt unaturlig om fullstendig eierdokumentasjon skulle fulgt båten.

 

Dette høres greit ut for deres plastic fantastic båter som kanskje ikke er mer enn 3 år, men på eldre trebåter blir dette utopi. :wink:

 

En viss forskjell, eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Igjen....

 

En 50 + år gammel båt har i størstedelen av sitt "liv" ikke vært innom et register.....for å få den registrert må en altså ofte til med "fake" kontrakter - dette fordi det på eksempelvis 70-tallet ikke var krav om dette registeret, og eierhistorie er ofte kun 2-3 "generasjoner.

 

Dette er jo mye av grunnen til at veldig mange av eldre trebåter ikke er i registeret.

 

Han jeg kjøpte båten av hadde kjøpt denne av en kar i samme marina - før det hadde den karen hatt denne i 20 år, og eier før det er nå død - han hadde ikke båten lenge, men hvem han hadde kjøpt båtren av, og hvor den kom fra til ham og kanskje eiere før dette... Tilbake til dette så er jo ikke halve perioden dekt engang...

 

For å få registrert båten må jeg altså lyve og igang med å produsere en falsk kontrakt. Kan ikke si at det er mer betryggende, enn å kjøpe en uregistrert båt med normalkontrakt.

 

Det er voldsomme krav dere setter til oss trebåteiere. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Vel og bra, men om du skulle kjøpe en 50 år gammel trebåt, hvor det ikke er så enkelt med eierhistorie - ville du ventet til du fant en trebåt som kunne dokumentere full eierhistorie - og på den måten er eller kunne registreres?

 

Hadde du kjøpt min Dorry ville den vært registrert på meg og sett helt grei ut, men sannheten er jo en annen - da jeg måtte fabrikkere eierhistorie (til og med etter et kamuflert tips fra RSSR).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...