Tine IV Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 I hjemmehavna er båtene registrerings pliktige hos oss , det burde det vært overalt . Eller for å si det på en annen måte , alle båter burde være registreringspliktige . Fordeler på mange måter , den største fordelen er vel den at det er mulig å oppspore eier av en evt drivende båt litt kjapt eller ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
hekta på båt Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg støtter en innmelding det er vel flere + enn - ved en innmelding Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Dette er vel også den eneste fordelen?? Samme kan oppnåes med f.eks. BP klistremerke.... Og hvor mange båter er det som driver av i løpet av et år, synes ikke denne fordelen kan forsvare opprettelse av ett register som koster x-antall mill i året å vedlikeholde.... Jeg stiller meg foreløbig åpen til avveiingen mellom fordeler og ulemper med småbåtregisteret. Jeg undres på hvordan noen, eksempelvis politi eller andre får tak i eieren ved alvorlige hendelser båten utsettes for dersom den ikke er registrert i noe sentralt register? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Se tråden: "Er denne båten på vei ned?" Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg gikk i samme tanker når jeg kjøpte ny båt i fjor. Jeg har ikke registrert den siden det ikke er ett obligatoriskt register. Hvis det var det hadde det virket som tanken er men uten dette er det ikke noen grunn til og melde båten in der. Di fleste Norske forsikkrings sellskaper sier att di krever dette men det er bare tull. Jeg har nå hatt tre båter alle forsikkret gjenom di store norske aktørene og alle har akseptert att forsikkre båten uten medlemmskap i små båt registret. Sitér dette innlegget Link to post
NOC Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg stemmer for registrering. Av den enkle grunn at hvis f.eks. båten blir funnet drivende, den er i ferd med å synke e.l. hvordan skal forbipassernede finne ut hvem som eier båten? Enig med Hanne_V. Jeg har selv registrert båten min, og det koster jo ikke all verden heller...... Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Her var det mange innlegg og det som går igjen er "båten blir stjålet eller funnet drivende" noe bedre må det gå an og komme opp med er medlem i redninselskapet og det er ikke innmeldingsavgiften det kommer an på er det ikke andre fordeler?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Her var det mange innlegg og det som går igjen er "båten blir stjålet eller funnet drivende" noe bedre må det gå an og komme opp med er medlem i redninselskapet og det er ikke innmeldingsavgiften det kommer an på er det ikke andre fordeler?? Her en lenke som gir noen argumenter for registrering. http://www.redningsselskapet.no/rssr/page?id=176 Ønsker å lese argumentene mot, foruten de økonomiske. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Et alternativ for dem som har store nok båter er selvsagt skipsregisteret. Ingen årsavgift, men selve registreringen koster en del. Det krever dog at man merker båten med tydelig kjenningssignal. For de aller fleste fritidsbåteiere er det en enklere og billigere løsning å bruke småbåtegisteret. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg har 2 store trebåter, hvorav den ene er registrert (Dorry). Det å få registrert den var nesten en kamp, med brevveksling og mailer frem og tilbake. Jeg kunne ikke gjøre rede for eierhistorien med dokumentasjon, og måtte ta snarveien med å få en av de tidligere eiere til å skrive at han fikk den ny (for snart 50 år siden), og solgte den direkte til meg (altså en "løgn"). Da fikk jeg endelig registrert denne, men at jeg gjør det samme med min gamle Furuholmen kommer ikke på tale. Et klistremerke med mitt navn og telefonnummer (der hvor Redningsselskapet sitt ville stått) kommer nok til å gjøre sin nytte hva det enn er båten kommer ut for. Argumentene for er jo egentlig så smale at det er en måte for andre å få tak i eier - et telefonnummer gjør dette enklere enn et reg. nr. i sentralt register (som ikke er fullstendig). Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
LEJ Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Personlig synes jeg ikke et klistremerke gir noe som helst trygghet. Da synes jeg securmark (som jeg har) er bedre. Den er gravert inn i båten på mange forskjellige steder og gjør at rettmessig eier på båten lett kan spores. I tillegg har jeg en tracker som er radiobasert som gjør at gjennfinning ved evt. tyveri burde være mulig. Med disse tiltakene + låst båt ser jeg egentlig ikke noe behov for småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Argumentene for er jo egentlig så smale at det er en måte for andre å få tak i eier - et telefonnummer gjør dette enklere enn et reg. nr. i sentralt register (som ikke er fullstendig).Så lenge du merker båten så tydelig at identifikasjonen kan leses på avstand og den er entydig og lett forståelig har du et poeng, men du kan oppleve at tollvesen og lignende myndigheter viser litt ekstra interesse for båten din for å sjekke opplysninger om toll og avgifter. Dersom du har tenkt å ta båten utenfor landets grenser kan du få et problem med uregistrert båt, men registrering i småbåtregisteret har uansett ingen mening om du drar lenger enn Sverige og Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Personlig synes jeg ikke et klistremerke gir noe som helst trygghet. Da synes jeg securmark (som jeg har) er bedre.Det kunne gitt en trygghet dersom opplegget hadde blitt slik det var ment i utgangspunktet, at alle norske forsikringsselskaper krevde det.Men det gikk ikke lange tiden før dette falt i fisk. Antar det samme vil skje med kravet om registrering i NSSR. Ting kan tyde på at det allerede har skjedd... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 (redigert) Jeg har 2 store trebåter, hvorav den ene er registrert (Dorry). Det å få registrert den var nesten en kamp, med brevveksling og mailer frem og tilbake. Jeg kunne ikke gjøre rede for eierhistorien med dokumentasjon, og måtte ta snarveien med å få en av de tidligere eiere til å skrive at han fikk den ny (for snart 50 år siden), og solgte den direkte til meg (altså en "løgn"). Da fikk jeg endelig registrert denne, men at jeg gjør det samme med min gamle Furuholmen kommer ikke på tale. Ovenstående er et eksempel hvor vanskelig det er å få båten registrert hvis man ikke vet om eierforholdene tilbake i tid. Hadde alle båtene vært registrert, vil det jo ikke vært noe problem. Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. Redigert 26.Februar.2006 av alfa1 (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Marø Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. Helt enig. Jeg ville ikke kjøpt en båt hvor jeg ikke kunne sjekke om det var rettmessig eier som skulle selge den til meg. Jeg synes også det er en trygghet i å ha et registreringsnummer på båten som gjør at den kan spores tilbake til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg synes også det er en trygghet i å ha et registreringsnummer på båten som gjør at den kan spores tilbake til meg.Men hva slags situasjon er det du ser for deg der ikke ditt telefonnummer vil gjøre samme nytte? Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 eg melder meg ikke inn i registeret så lenge RSSR har det sånn er det, jeg får heller ikke lov fordi båten sto på en trolig død eier så jeg har vell stjålet den eller de som har hatt den før meg. På en måte bra, men noe tull er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. Et godt poeng Jeg vil være mye mer skeptisk til å kjøpe en båt som ikke er registrert kontra en som er det... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Marø Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Nei da, Ingar. Jeg ser fordelen med klistremerket som jeg har anskaffet og vil montere på båten når varmegradene kommer, men tilbake til mitt andre poeng så regner jeg med at mange er enige i det. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 ... Rekk opp hånden de som ville kjøpt en dyr båt som var uregistrert og hvor selger hadde problemer med bekrefte hvem han hadde kjøpt den av. Jeg har da kjøpsavtalen mellom han jeg kjøpte båten av og den tidligere eier før dette, men en båt som er 50 + + år har som oftest hatt mange eiere i løpet av den tiden. Det er faktiskt unaturlig om fullstendig eierdokumentasjon skulle fulgt båten. Dette høres greit ut for deres plastic fantastic båter som kanskje ikke er mer enn 3 år, men på eldre trebåter blir dette utopi. En viss forskjell, eller? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Marø Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg har da kjøpsavtalen mellom han jeg kjøpte båten av og den tidligere eier før dette Det er jo greit når du vet hvor den du kjøper båten av har kjøpt den, men å kjøpe av en som ikke har registrert båten på seg og ikke kan vise kjøpekontrakt fra eieren før det synes jeg kan være et problem. Nei, registrer båten. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Igjen.... En 50 + år gammel båt har i størstedelen av sitt "liv" ikke vært innom et register.....for å få den registrert må en altså ofte til med "fake" kontrakter - dette fordi det på eksempelvis 70-tallet ikke var krav om dette registeret, og eierhistorie er ofte kun 2-3 "generasjoner. Dette er jo mye av grunnen til at veldig mange av eldre trebåter ikke er i registeret. Han jeg kjøpte båten av hadde kjøpt denne av en kar i samme marina - før det hadde den karen hatt denne i 20 år, og eier før det er nå død - han hadde ikke båten lenge, men hvem han hadde kjøpt båtren av, og hvor den kom fra til ham og kanskje eiere før dette... Tilbake til dette så er jo ikke halve perioden dekt engang... For å få registrert båten må jeg altså lyve og igang med å produsere en falsk kontrakt. Kan ikke si at det er mer betryggende, enn å kjøpe en uregistrert båt med normalkontrakt. Det er voldsomme krav dere setter til oss trebåteiere. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Rekk opp hånda alle de som hver gang de kjøper noe brukt spør selgeren etter kvittering for hvordan selgeren kom i besittelse av varen! Jada, jeg er enig at det er en forskjell mellom en sak for kr 500 og en for kr 500.000. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg har alltid ved kjøp av båt undersøkt riktigheten av den registrerte eier ved å kontakte relevant myndighet (tidligere småbåtregisteret og nå RSSR). Når jeg skulle kjøpe båt i høst var jeg nær på å kjøpe en båt hvor selger ikke var registrert som eier. Jeg avstod fra kjøpet og kjøpte heller den båten jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Vel og bra, men om du skulle kjøpe en 50 år gammel trebåt, hvor det ikke er så enkelt med eierhistorie - ville du ventet til du fant en trebåt som kunne dokumentere full eierhistorie - og på den måten er eller kunne registreres? Hadde du kjøpt min Dorry ville den vært registrert på meg og sett helt grei ut, men sannheten er jo en annen - da jeg måtte fabrikkere eierhistorie (til og med etter et kamuflert tips fra RSSR). Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.