Jump to content

Småbåtregisteret

Harald-

Recommended Posts

Jeg forstår hva du mener vikers. Poenget mitt er at du ville vel forsøke å finne ut om den du kjøper båten av ikke har stjålet den fra noen annen. Saken er vel egentlig den at det er jo veldig mange "nyere" båter i den Norske lystbåtflåten hvor det er en en stor hjelp å kunne unddersøke i et register hvem som er rettmessig eier. De fleste tyverier er jo nettopp av nyere raske båter. Det er gjort på 5 minutter å ringe registeret å spørre. Når det gjelder gamle trebåter, så må man vel ty til andre framgangsmåter for å sikre at man kjøper av rettmessig eier.

Vel og bra, men om du skulle kjøpe en 50 år gammel trebåt, ...

Nå er det mange som er begeistret for gamle trebåter, men hvor hvor mange "50 år gamle" trebåter omsettes det egentlig hvert år i forhold til langt nyere båter hvor det bør være langt enklere å kreve at eierhistorien er kjent?

Det er vel også et spøsmål om pris. Jo høyere pris den gamle båten har, dess mer av historien forventer jeg at er kjent. For min egen del ville jeg ganske enkelt latt være å kjøpe en båt hvor manglende dokumentasjon og registrering kan gi meg problemer på tur i utlandet dersom jeg blir nødt til å bekrefte båtens nasjonalitet og eierforhold.

Nå er småbåtregisteret en moderat forsikring med hensyn til at båtens historie er ok, så jeg vil faktisk forvente mer dokumentasjon en kun registering om jeg kjøper en brukt båt.

Her deler vel baatplassens medlemmer seg i to grupper.... De som ser fordelene med registreringen og de som ikke ser det.... eller de som ser ulempene ved registring...

Jeg har nå Stauden i registret siden jeg ser fordelene som større enn ulempene ved registring..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Var lenge i prosess med søk etter brukt båt, samt at jeg skulle selge min "gamle".

I begge prosesser synes jeg det var en fordel med registrert båt.

Potensielle kjøpere av min båt ville vite om båten var registrert eller ei, og min jobb med å sjekke forholdene for båter jeg vurderte å kjøpe, var mye letter med registrerte båter.

Med reg nr. er det bare å ringe eller maile RSSR og sjekke om eieropplysninger stemmer, eller om båten er meldt stjålet.

Jeg oppdaget faktisk mye rariteter, om ikke ulovligheter med disse sjekkrundene.

Blant annet en båt som stod på forrige eier. Hvorfor?

Selgeren var Svensk og brukte båten i Sverige. Selvom han hadde overlevert meg båten i Norge, og jeg sikkert kunne betale med NOK, ble jeg nokså usikker på forhold som MOMS, TOLL osv. Selger var jo Svensk, og hans kto ditto....

Kjøpet ble ikke aktuelt, uansett, men som kjøper av bruktbåt er regstreringen opplagt en fordel.

Skjønner godt problemene med gamle båter, men tipper at disse godt lar seg registrere, hvis man går i dialog med Redningselskapet.

Min nye båt er selvfølgelig registrert!

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

...

Skjønner godt problemene med gamle båter, men tipper at disse godt lar seg registrere, hvis man går i dialog med Redningselskapet.

...

Min erfaring tilsier at du tipper feil. Uten fullstendig dokumentasjon på tidligere eiere (fra båten var ny), så får du ikke registrert båten. Når båten er 50 år og kanskje har hatt 10 eiere på denne tiden, så er dette som oftest meget vanskelig. At en da nærmest blir oppfordret til å "ta en snarvei", gjør jo ikke registeret bedre. Da lar jeg heller være, men jeg har kjøpsavtale mellom tidligere eier og megselv, samt har bildedokumentasjon på hvordan båten var, samt bilder av hele mitt arbeide. Dette vil jeg tro er mer enn god nok dokumentasjon for en potensiell kjøper av denne båten i fremtiden - også uten registrering.

At situasjonen er noe anderledes på nyere båter ser jeg, noe som gjør registeret til en oversikt over nyere båter. Gamle trebåter er det egentlig ikke plass til her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg har nettopp vært i kontakt med Småbåtregisteret, og bedt dem utdype kravene til dokumentasjon ved registrering av "gamle båter".

Her er småbåtregisterets innstilling:

QUOTE:

Vi forstår at det på eldre båter er vanskelig å fremskaffe kjøpekontrakter og kvitteringer tilbake til tidligere eiere. Men frem til og med 2002 var det registreringsplikt for småbåter og vi spør da først og fremst etter kopi av det "gamle" båtkortet og kopi av kjøpekontrakt da tilbake til denne registrerte eieren. Nå er jo registreringen frivillig og det var ikke alle som stod registrert hos Tollvesenet som ønsket å bli overført til oss. Vi skal jo vurdere hver enkelt sak og bruke fornuft. Det hele handler om å sannsynliggjøre at oppgitt eierforhold er korrekt. Tidligere forsikringsbevis og bilder kan også brukes som dokumentasjon dersom annet ikke eksisterer. Vi håper jo også at det er til det beste for de som skal kjøpe båt at de kan føle seg sikker på at det registrerte eierforholdet stemmer.

UNQUOTE.

Synes dette viser at den offisielle holdningen er positiv og fornuftig. Det settes ikke strenge og urimelige krav til tidligere eierforhold på eldre båter, men eierforholdet skal sannsynliggjøres. Greier man ikke det, har man et problem.

Morty

Mvh Morty

Dette er hva jeg fikk ved henvendelse - muligens har vi fra forskjellige saksbehandlere.

Jeg fikk "klipp og lim" fra registreringspapirene:

"""

Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registreringsskjemaet.

Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i Småbåtregisteret må båtens eierforhold

tilbake til den var ny, fremskaffes/dokumenteres.

Båter uten denne dokumentasjonen registreres ikke.

Nyregistrering koster kr. 300.

"""

Tror ikke jeg har et problem med å sannsynliggjøre at båten er kjøpt ærlig og redelig av meg, selv om båten ikke var eller er registrert.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du har sikkert ikke noe problemer med å sannsynliggjøre at båten er din, Vikers. Det tar jeg for gitt.

Kanskje ligger noe av "uenigheten" her i tolking av svar eller, som du sier, i forskjellige saksbehandlere.

Jeg har vært i kontakt med samme person hos NSSR en rekke ganger, og alltid fått hyggelige og hjelpsomme svar umiddelbart.

Jeg er temmelig sikker på at om du virkelig vil, får du båten din registret uten problemer.

Send meg en IM eller en e-mail om du vil, så kan jeg gi deg min kontakt.

Morty

Mvh Morty

Du har vel neppe fått dette i dag bil jeg tro, men for en tid tilbake.... De fleste regler som ikke fungere i praksis vil jo endre seg over tid... Dermed er sikker letter i dag å få en båt registrert enn hva det var for et et år eller flere siden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 år senere...

I flg. TamTam-trommene (ARK) forlydes det at dette "ærverdige register" igjen skal bli obligatorisk :lol: :lol: :lol:

Hva blir det neste "tomlingane på løvebakken" finner på? Hører at visse fremtredende personer innen fritidsbåt OGSÅ har slengt seg med i det nye hylekoret. Er det ikke snart nok??

Her blir vi påtvunget sertefikater (som vi selvsagt skal miste!), fartsgrenser, lover og regler i hytt og pine (som ingen bevilger penger til å overvåke), og nå skal vi pindø tvangsregistreres også :puke:

Lurer på hvor mange nye byråkrater n´Jens & Co skal gi taburetter denne gangen?

Og hvem trur du må betale gildet?

DU å JE! :puke: :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Dette blir vel å banne i kjerka, men jeg er faktisk for et obligatorisk båtregister forutsatt at;

det drives effektivt kostnadsmessig

brukerne betaler etter selvkost, si 2/300 per år.

det ikke brukes for å drive inn nye skatter og avgifter

alle pålegges å være registrert (over en viss størrelse)

det utstedes et eierdokument for hver båt og på dette påføres det eventuelle heftelser/pantsettes hos kreditor som vil gi sikkerhet for at "eier" er eier og at båten de facto er gjeldfri.

Dette har fungert bra i andre land f.eks USA, så hvorfor ikke i Norge?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi kjøpte jo ny båt i fjor høst, og jeg har brukt vinteren til blant annet å gruble litt på dette. Vi endte med Securmark, og har bedt om båtkort og ekstra klistremerke med nummer (det må man nemlig). Jeg så for meg meg selv i Kragerø til sommeren, stoppet av nidkjære politiaspiranter som mener at jeg har kjørt fortere enn 5 knop fordi hekkbølgen min bryter(politiets tommelfingerregel) uten regnr på båten..... Har vært ute for de gutta før, og det er ikke(!) hyggelig. Uten synlig reg.nr hadde det sikkert ikke blitt noe hyggeligere.

En annen ting er jo det folk har vært inne på her før meg, nemlig sporbarhet ved salg. Jeg ser det som en fordel at båtens eierhistorikk er kjent ved kjøp/salg.

...Dette har fungert bra i andre land f.eks USA, så hvorfor ikke i Norge? :sailing:

Optimist! :smash:

TROR du virkelig at´n Jens å SV-tøtta lar sjansen til extra avgifter gå fra seg? :eek: :eek:

:nono: :nono: :nono: :nono:

Og kan de avgiftsbelegge slike rikinger som oss (som har MOTORBÅT), sover de bedre om natta, og TROR at de vil vinne neste valg! :flag:

For ikke å snakke om alt rotet som har vært med de som "driver" båtregistret... (Ref. tidl. innlegg)

Redigert av Marwin (see edit history)

Jeg forstår ikke problemet med at registeret er frivillig.

Jeg har ialfall ikke hatt noen problemer av den grunn. Nå kan jeg til og med la være å forurense båten min med det stygge registreringsmerket, selv om jeg er registrert.

Det er sannsynligvis mest regulerings/avgiftskåte politikere som har problemet her. Skjønner ikke hvorfor båtfolket spiller på lag med disse.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

...Et obligatorisk register vil være en fordel fordi det hindrer tyveri.

Hvordan kan det hindre tyveri hvis reg.-merket rives av da? :confused:

ER virkelig de båt-forgrunns-figurene som ARK refererer til, VIRKELIG for registret? (Ser bort fra repr. fra NSSR!)

OG: Hva er skjedd i Sverige? har DE tvunget register igjen?? :flag_sw:

Og igjen: Hva med Søta bror? Har DE innført tvungen registrering eller??

Fartyg kortare än 12 m eller med en bredd mindre än 4 m kallas båtar och registreras i fartygsregistrets båtdel.

De båtar som används yrkesmässigt till bogsering, bärgning, transport av gods eller passagerare och till fiske måste registreras. De som används till privat bruk kan registreras på ägarens begäran.

Sjøfartsverket

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hva skal vi gjøre som har kjøpt gamle båter som ikke har vært registrert siden i det gamle politi-registeret?

Ikke har jeg fullstendig dokumentasjon, og ikke vet jeg hvordan jeg skal spore dette opp... Hvis det er et krav om at dette skal spores tilbake til båten var ny (1976) kan jeg bare gi opp, og må kjøre "svart". :confused:

Jeg ser poenget med registrering mtp å lettere kunne spore hvem som eier den akkurat nå, men ikke noe særlig mer.

Jeg stoler heller ikke på at registreringsavgiften vil være selvkost (og lav), og ei heller på at avgiftskåte politikere ikke innfører "vannavgift" på kr 3000,- / år for alle båter som har verdi over kr 100.000 (for å ta et konkret eksempel). Kanskje nå, men ikke om 3 år. Eller eventuelt en avgift beregnet sjargongmessig per hk i båten.

Ja ja. Jeg "likte" det gamle systemet som var drevet av politiet jeg. Var i alle fall greit å forholde seg til.

Når jeg kom tilbake til å eie båt (etter 7 år på land) ble jeg totalt forvirret da jeg oppdaget det var flere registere... :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...