Harald- Startet 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2004 :seeya:Noen som kan fortellemeg om småbåtregisteret ligger på nett slik at en kan gå inn å søke for å finne båt, eiger, spesifikasjoner etc? I tilfelle hvor? Samt om en kan søke etter tidligere eigere av båter? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Jeg fikk inntrykk av at det eneste nettet de hadde var telefon-nettet.... (status oktober i -03). Dersom vi er heldige er det bedre en dette, men det var så langt jeg fant ut i fjor! Ring Fredrikstad distrikt tollsted. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Du finner registeret her http://www.toll.no/baat/index.html - men muligheten du nevner finnes ikke. Da må man ty til talatuten. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Du finner dem her: http://www.toll.no/baat/ http://www.toll.no/baat/ Det er registrert over 167000 båter. Men hva det er nyttig til, og for hvem? Det kan du kanskje fortelle oss når du har prøvd deg fram der inne? med vennlig hilsen JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Jakob Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Du finner dem her: http://www.toll.no/baat/ http://www.toll.no/baat/ Det er registrert over 167000 båter. Men hva det er nyttig til, og for hvem? Det kan du kanskje fortelle oss når du har prøvd deg fram der inne? med vennlig hilsen JanS Skulle tro at småbåtregisteret kan være med på å gjøre kjøp og salg av brukt båt tryggere. Mitt forsikringsselskap forlangte båten registrert der før jeg kunne forsikre båten. 300 kroner for registrering er småpenger. Diskusjonen om dette registeret kan bli brukt mot lystbåtflåten skal i hvert fall jeg la ligge. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Det som er litt kjipt er at man ikke kan sjekke om det er heftelser på båten i småbåtregisteret. Videre kan jeg fortelle at småbåtregisteret ikke fikk tilatelse av datatilsynet for og legge ut en søkbar database på nett. Kjipt det og! Men 300,- er småpenger. Rart det ikke er dyrere egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 25.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Det som er litt kjipt er at man ikke kan sjekke om det er heftelser på båten i småbåtregisteret. Videre kan jeg fortelle at småbåtregisteret ikke fikk tilatelse av datatilsynet for og legge ut en søkbar database på nett. Kjipt det og! Men 300,- er småpenger. Rart det ikke er dyrere egentlig. Takk for svarene. Må vel prøve andre veier etter det som jeg var på jakt etter. Tenkte der kunne være en plass en kunne finne tilbake til tidligere eigere av båter om det er spørsmål etter f eks tegning av båten, hvor den er bygget etc, det er jo ikke alltid det er en type båt. Vel vel takk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Takk for svarene. Må vel prøve andre veier etter det som jeg var på jakt etter. Tenkte der kunne være en plass en kunne finne tilbake til tidligere eigere av båter om det er spørsmål etter f eks tegning av båten, hvor den er bygget etc, det er jo ikke alltid det er en type båt. Vel vel takk igjen. Hei Når jeg registrerte båten min i registeret måtte jeg nå dokumentere tidligere eiere. Om dette er noe nytt vet ikke jeg.Ta kontakt direkte med småbåtregisteret så kan de sikkert svare deg på om du kan få opplysninger om dette. Vi kan vel ikke gå inn på nette for å finner tidligere eiere på bruktbiler eller. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Hei Når jeg registrerte båten min i registeret måtte jeg nå dokumentere tidligere eiere. Om dette er noe nytt vet ikke jeg.Ta kontakt direkte med småbåtregisteret så kan de sikkert svare deg på om du kan få opplysninger om dette. Vi kan vel ikke gå inn på nette for å finner tidligere eiere på bruktbiler eller. Stemmer at man må ringe for og få eier rekkefølgen på båten! Det er blant annet det sm.registret jobber for. De vil gjerne ha historikken på båten, noe som også kan være intressant for kjøper! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Kanskje ikke svar på akkurat det du lurer på, men til opplysning kan du søke på "call sign" eiers navn og båtens navn på sidene til sjøassistanse. Sjekk http://www.sjoassistanse.com/ Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Syvert Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Hei båtfolkens Det er nok noen misforståelser ute og går her. Det er til nå registrert ca. 344.000 båter i Småbåtregisteret og ca. 150.000 tidligere eiere av registrerte båter. På min båt fikk jeg oppgitt på telefon alle tidligere eiere med navn og adresse, men registeret baserer seg jo kun på opplysninger som foreligger etter at registeret ble etablert. Nytteverdien av registeret kan selvfølgelig diskuteres, men i KNBF får vi stadig henvendelser fra båtforeninger som ønsker å beholde registeret fordi registeret er til stor hjelp for å finne eierne av båter som ligger henslengt i havnen, båteiere som tar seg til rette, uvettig adferd på sjøen osv. Bare når det gjelder gjennfinning av stjålne båter bidro Småbåtregisteret i 2003 til at 329 stjålne båter til en verdi av ca 50 millioner kom til rette. En klar forbedring fra siste året med papirbasert register (1997) da kun 122 stjålne båter til en verdi av ca 18 millioner kom til rette. Det ble gjennomført 25.700 registreringer { i 2002 var tallet 32.800}. I tillegg er det ca. 1.500 oppfølgingssaker fra 2003, dvs. saker hvor registreringen ikke er fullført grunnet for eksempel manglende ervervsdokumentasjon. Det er journalført ca. 460 saker {i 2002 var tilsvarende tall 427} – hovedsakelig henvendelser fra konkursbo. Registeret har mottatt mellom 1.500 – 2.000 email henvendelser og ca. 35.000 samtaler til 815 44 055 {i 2002 var tilsvarende tall ca. 30.000}. På registerets web-sider er det registrert totalt 464 brukere per 31.12.03 som har foretatt ca. 20.000 oppslag. På toppen av det hele kan Småbåtregisteret vise til et overskudd på over 1 million kroner i 2003! Jeg tviler sterkt på at et småbåteregister kan drives mer kostnadseffektivt av andre. KNBF mener derfor at registeret bør opprettholdes i sin nåværende form så fremt det ikke kan brukes til skatte- og avgiftsformål. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Sydvesten Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 KNBF mener derfor at registeret bør opprettholdes i sin nåværende form så fremt det ikke kan brukes til skatte- og avgiftsformål. Hilsen Syvert Det er vel ikke så mange som er uenig i denne påstanden, men hvor lang tid tid tar det før skatte og avgiftspøkelset innhenter oss ?? Departementene/byråkratene har jo alt raslet med sablene en gang, og de kvier seg nok dessverre ikke for å gjøre det flere ganger. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 KNBF mener derfor at registeret bør opprettholdes i sin nåværende form så fremt det ikke kan brukes til skatte- og avgiftsformål.Beklager Syvert, men jeg må bare si det igjen som ble sagt før: Hvorfor i all verden ligger registeret under toll- og avgiftsdirektoratet? Hvorfor ikke under politidirektoratet, sjøfartsdirektoratet, You name it. Grensen for godtroenhet går et eller annet sted Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Etter siste tiders sabelrasling (om avgifter på slitasje av sjømerker m.m. ) Kommer jeg ikke til å registrere nåværende båt i dette registret. Ikke har jeg tenkt å selge heller... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marton Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 For 6 måneder siden sente jeg en E-post til Småbåtregisteret, oppga navn på eier, navn på båt og reg. nr. Ville bare vite om dette eierforholdet stemte med mine opplysninger. Båten har jeg kjøpt foooor leeeeeenge siden. Har aldrig hørt fra Småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 For 6 måneder siden sente jeg en E-post til Småbåtregisteret, oppga navn på eier, navn på båt og reg. nr. Ville bare vite om dette eierforholdet stemte med mine opplysninger. Båten har jeg kjøpt foooor leeeeeenge siden. Har aldrig hørt fra Småbåtregisteret. Hmmmm....merkelig! Jeg har bare hatt mailkontakt med SMR. og har bestandig fått svar samme dag eller dagen etter! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 For 6 måneder siden sente jeg en E-post til Småbåtregisteret, oppga navn på eier, navn på båt og reg. nr. Ville bare vite om dette eierforholdet stemte med mine opplysninger. Båten har jeg kjøpt foooor leeeeeenge siden. Har aldrig hørt fra Småbåtregisteret.Anbefaler å ringe. Har ringt dem en rekke ganger og fått hjelp på direkten hver gang. Ringte senest for et par minutter siden ifbm en annen sak - Spore tidligere eiere av båt. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Beklager Syvert og andre! Tallet jeg brukte ovenfor fant jeg ved å legge sammen totalt antall registrerte båter i hvert av de fire årene registeret selv har lagt ut på sidene sine, og det blir fortsatt bare 167600. Ved videre klikking ser jeg at ditt tall 344 000 kommer fram som totalt antall registrerte i landet. Greit nok - - mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Syvert Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Beklager Syvert, men jeg må bare si det igjen som ble sagt før: Hvorfor i all verden ligger registeret under toll- og avgiftsdirektoratet? Hvorfor ikke under politidirektoratet, sjøfartsdirektoratet, You name it. Grensen for godtroenhet går et eller annet sted Hei Andreas Saken er den at registeret ligger under Toll- og avgift fordi det er T&A som blant har ansvaret for bl.a. import av båter, nye og brukte m.m. Det viktigste er at hele datasystemet er basert på T&A's datasystemer. Det er anslått at det å flytte dette materialet over til en annen "aktør" vil koste ca. 30 millioner! Nå har samtlige politiske partier sagt at det ikke er aktuelt å innføre nye avgifter på fritidsbåter. Det er tross alt politikerne, og ikke T&A, som vedtar avgifter! Uansett Småbåtregister her eller der, er det en av KNBF's viktigste oppgaver å arbeide for å unngå skatter og avgifter på det å eie og bruke fritidsbåt. Det at vi fikk stoppet kystdirektørens forslag om "kystgebyr" for fritidsbåter viser at det nytter... Jeg kunne trekke frem flere eksempler, men skal avstå fra det her og nå.... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Slagskibet Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Er det virkelig stoppet?Kan ikke huske å ha sett no i nyhetene. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Er det virkelig stoppet?Kan ikke huske å ha sett no i nyhetene.Hei thor I Aftenposten tirsdag sto det en større artikkel hvor stortingsrepresentanter for Høyre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet støttet KNBF's argumenter og erklærte at det var uaktuelt å gå inn for et slikt forslag, som ble dømt nord og ned. Dermed er det vel grunn til å anta at saken er død. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Slagskibet Svart 26.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Den har jeg ikke fått med meg.Mange takk. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 (redigert) Har kjøpt ny båt men ikke melt inn min båt i registeret hva mener andre om dette?de andre båtene som jeg har hatt har vært registrert men jeg ser ikke noen grunn til og melde min båt inn spør derfor om synspungt fra andre. Snakker ikke om en liten jolle her men om en båt på 35 fot Redigert 26.Februar.2006 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Jeg stemmer for registrering. Av den enkle grunn at hvis f.eks. båten blir funnet drivende, den er i ferd med å synke e.l. hvordan skal forbipassernede finne ut hvem som eier båten? Mange båforeninger og forsikringsselskaper krever også registrering. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2006 Har kjøpt ny båt men ikke melt inn min båt i registeret hva mener andre om dette?de andre båtene som jeg har hatt har vært registrert men jeg ser ikke noen grunn til og melde min båt inn spør derfor om synspungt fra andre. Hva er argumentet mot å melde seg inn? Småbåtregisteret gjør at du får en unik identifikasjon som kan være verdifull ved søk etter båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.