Marwin Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 ...De som används till privat bruk kan registreras på ägarens begäran. m.a.o.: Et "frivillig" register? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Etter å ha lest innleggene skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det skal være obligatorisk. I dag kan man registrere båten sin med alle fordelere det måtte innbære, HVIS MAN VIL (eller fordi forsikringsselskap eller båthavna krever det). Jeg har registrert båten min frivillg. Synes ikke staten bør ha noe med det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøtummel Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Har sagt det før og kan gjerne si det igjen. Jeg er for obligatorisk merking av båter med krav om at merkingen er slik at eieren raskt kan identifiseres. Om båten merkes med registreringsnummer, VHF kallesignal, NSF seilnummer eller mobiltelefonnummer til eier kan med fordel være opp til eier. En lovbestemmelse om obligatorisk merking kan med fordel liste opp hva som regnes som godkjent merking. En obligatorisk register betyr en masse dobbeltregistrering og gir sannsynligvis noen et monopol som sjelden betyr lave priser. Jeg foretrekker å merke båten med VHF kallesignal. Da kan båten raskt kalles opp, og kystradioen har kontaktinformasjon, i mange tilfeller også kontaktinformasjon fornærmeste pårørende (dette er obligatorisk for båter med nødpeilesender). Redigert 18.Mai.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Jeg er for obligatorisk merking av båter med krav om at merkingen er slik at eieren raskt kan identifiseres. Det støttes. Stadig ser jeg båter som trenger hjelp, og det hadde vært en fordel om eier kunne spores lett opp. Helst med mobil/ telefonnummer der og da. Om så bare et lite klistremerke i vinduet: 4*3 cm eller noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frivakten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Det støttes. Stadig ser jeg båter som trenger hjelp, og det hadde vært en fordel om eier kunne spores lett opp. Helst med mobil/ telefonnummer der og da. Om så bare et lite klistremerke i vinduet: 4*3 cm eller noe tilsvarende. Hva med denne, dog 6 x15 cm. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Jepp, den fungerer den. Skulle bare vært obligatorisk! Limes den på utsiden eller innsiden av glasset? PS: Burde hatt horisontalt telefonnummer som kommer litt tydeligere frem. Slik at folk ser at det er et telefonnummer og ikke bare et id-nummer. Redigert 18.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Utformingen av merket var gjenstand for omfattende vurderinger... Og resultatet ble altså dette, man kan lese mer om bakgrunnen i denne tråden. Her er også noe. Vi har slike merker til alle som vil ha, problemet er å få distribuert dem uten av vi drukner i jobb. Har sendt noen hundre til Astor, så de er tilgjengelige på Hortentreffet. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Dette blir vel å banne i kjerka, men jeg er faktisk for et obligatorisk båtregister forutsatt at; ...... det ikke brukes for å drive inn nye skatter og avgifter Du av alle må vite at dette er en umulig kombinasjon.....alt absolutt alt vil da være tilrettelagt på en effektiv og kostnadsfri måte (for staten) å få inn en treffsikker ny avgift. Stygt overtramp! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Hvorfor skal alt være obligatorisk? Den som ikke merker båten sin har seg selv å takke hvis han ikke får hjelp når han trenger det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Som du skriver kan enhver sørge for å merke sin egen båt. Men i dag har dette bare en misjon så lenge den som finner båten har ærlige hensikter. Skal man hindre tyveri må det være obligatorisk merking og registrering, iallfall registrering. Man kan jo bare tenke seg hva som ville skjedd hvis det ikke hadde vært obligatorisk registrering av biler. Det ville bare vært å stjele nærmeste bil, slipe bort rammenummer og selge den som sin egen. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Politiet vil ha båtregister Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no Sitat: - Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer. - Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl. – Båter bør registreres Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet. Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring. PUH! Her var det mange tråder om samme tema gitt. Kanskje jeg burde starte en ny tråd for å være på den sikre siden... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Og ja? hva er det du lurer på? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oteren Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 PUH! Her var det mange tråder om samme tema gitt. Kanskje jeg burde starte en ny tråd for å være på den sikre siden... Det hadde vært mer enn nok med et innlegg i en tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Ja, kanskje det, men da får man ikke frem argumentasjon og synspunkter som fremkommer i de trådene jeg har listet opp. Uansett hadde jeg satt pris på om trådstartere kunne tatt et søk om et tema før de starter en ny tråd om akkurat samme tema. Da hadde informasjon på foraet muligens blitt litt mer oversiktlig og sammenfattet. Men dette er off-topic. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det siste innlegget ditt Capitane forstod jeg null og nix av, Er det en ny generell diskusjon om dette registeret du ønsker, - eller hva? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) Capitaine: Kan du gi f... i å poste samme innlegget i -fem- (gamle) trådar på ein gong?! Det vert umuleg å halde oversikta i ein så fragmentert debatt. Slik oppførsel vert rekna som dårleg nettikette og skaper berre irritasjon. Redigert 23.September.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Om du føler deg støtt eller forulempet, Steinsvik, så send en klage til Skipsraadet eller eventuelt en moderator. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Capitaine: Kan du gi f... i å poste samme innlegget i -fem- (gamle) trådar på ein gong?! Det vert umuleg å halde oversikta i ein så fragmentert debatt. Slik oppførsel vert rekna som dårleg nettikette og skaper berre irritasjon. Helt enig, j....g irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) Om du føler deg støtt eller forulempet, Steinsvik, så send en klage til Skipsraadet eller eventuelt en moderator. Det kan du ikke være sikker på at også jeg gjør. Lars H. Redigert 23.September.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
trikkern Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg har sendt inn utfyllt reg.skjema til småbåtregisteret, men har enda ikke mottatt noe svar.(over en mnd. siden). Hvor lenge har dere andre ventet? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 @Captaine Når har du postet samme innlegg i alle tråder du fant om småbåtregister. Dette er tullete. Nå blir det fire eller fem paralelldiskusjoner i flere tråd. Det bør holde å velge den som du synes er mest relevant og ferdig med det. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Kan ikke alle poste sine kommentarer i alle trådene da... så blir det mulig å følge debatten... Snakk om idioti å poste samme innlegg i mange tråder Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Siden flere finner det irriterende og en idiotisk at jeg har postet det samme innlegget i flere tråder, skal jeg prøve å unngå det i fremtiden. Jeg beklager det inntruffne så meget, især om noen har blitt forulempet. Men om jeg ikke hadde gjort det, ville jeg bare fått frem argumentasjon og synspunkter i en av trådene og gått glipp av slik informasjon i de andre. Kanskje kunne flere med fordel prøve søkefunksjonen før man lager en ny tråd slik at man unngår så mange tråder om akkurat samme tema? Eller kanskje moderator(-er) kan slå sammen flere av trådene for å få samlet mest mulig informasjon om det samme temaet? Jeg anbefaler uansett at den eller de som føler seg spesielt irritert, forulempet eller annet, sender en formell klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det kunne vært fristende, men kan du ikke heller forklare hvorfor du har gått inn på så mange tråder? Det må da være enklere for deg å holde deg til en tråd? Og igjen, hva er det egentlig du vil oppnå? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Med tanke på alle dei tusenvis av trådane og emna som fins i dette forumet er det uunngåeleg at somme tema dukkar opp fleire gongar. Denne tråden vart til dømes starta i 2004. Det er fem år sidan. Kanskje ikkje så rart at fleire har laga nye trådar om same tema etter det.. Det som derimot ikkje er naudsynt er å live opp att samtlege trådar på ein gong for å få legge inn same innlegg i alle. Dette tek opp fem linjer på framsida av forumet no, og skubbar kanskje viktigare trådar over til neste side. Samstundes går same debatten i alle trådane, noko som gjer det uråd å føre ein konstruktiv debatt. Men nok om det no. Ha ein fin dag Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.